Elektromobil Mitsubishi i-MiEV ide do predaja

Po rokoch súperenia prichádza japonské Mitsubishi na trh ako prvé s moderným sériovým elektromobilom využívajúcim lítium-iónové batérie.

13.06.2009 06:58
Mitsubishi i-MiEV Foto:
Mitsubishi i-MiEV
debata

Áno, poviete si, je tu Tesla Roadster a niekoľko ďalších elektrických extrémov omračujúcich svojimi parametrami. No Mitsubishi i-MiEV nie je nijaký športiak s astronomickou cenou a manufaktúrnou výrobou, ale bežným mestským modelom, schopným konkurovať autám so spaľovacím motorom.

Mitsubishi i-MiEV Foto: Mitsubishi
Mitsubishi i-MiEV Mitsubishi i-MiEV

Kým ostatní výrobcovia ako Nissan, Renault, Subaru, Mini či Smart svoje mestské elektromobily ešte len testujú alebo ich z dôvodu vysokej ceny zapájajú výhradne do služieb vybraných firiem, či do rôznych programov verejnej dopravy, i-MiEV bude od budúceho roka v Japonsku dostupné bežným záujemcom.

Bez ujmy na komforte

Vyvinuli ho na báze najmenšieho modelu s dĺžkou 3,4 metra. Sympatický mikrovan s 5-dverovou karosériou sa od svojich benzínových súrodencov s trojvalcovým motorom líši len nápadným lakovaním avizujúcim jeho ekologický pohon a samozrejme absenciou výfuku. Úžitkové vlastnosti zostali zachované. Nehľadajte tu mohutný blok batérií namiesto zadných sedadiel či iné radikálne riešenia uberajúce priestor pre posádku a batožinu. Napriek ekologickému pohonu nebude i-MiEV nijakým „Sparťanom“. Vo výbave sa objaví dokonca klimatizácia a audiosystém či navigácia s pevným diskom a 7-palcovým displejom.

Dynamika bez kompromisov

Najmodernejšie lítium-iónové batérie, ktoré sa zatiaľ nedostali ani do najnovších hybridov Toyoty Prius či Hondy Insights,  sú bezpečne zabudované v strednej časti dvojitej podlahy. Presne 88 sériovo zapojených článkov ponúka kapacitu 16 kWh. Energia putuje ku kompaktnému synchrónnemu elektromotoru pod podlahou batožinového priestoru a odtiaľ cez jednoduchú jednorýchlostnú prevodovku k zadným kolesám. Celková hmotnosť 1100 kg je síce o 200 kg vyššia ako pri benzínovej verzii, no nie je nijako extrémna. Vďaka vysokému krútiacemu moment elektromotora poráža v dynamických vlastnostiach dokonca aj najvýkonnejšiu benzínovú verziu Mitsubishi i s preplňovaným trojvalcom s výkonom 0.7 Turbo (47 kW).

Na jedno nabitie 160 km

Problémom by nemal byť ani dojazd. Mitsubishi i-Miev dokáže na jedno nabitie batérií absolvovať priemerne 160 km. To je podstatne viac, ako najazdia majitelia áut žijúci vo veľkomestách. Podľa japonských štatistík až 90 percent vodičov neprejde v pracovné dni viac ako 40 a cez víkend viac ako 60 km denne. Dojazd samozrejme závisí od štýlu jazdy a ten je možné  ovplyvňovať aj výberom jedného z troch jazdných režimov D, Eco a B. Prvý z nich je zameraný na využitie plného výkonového potenciálu, druhý dokáže maximalizovať dojazd znížením výkonu a program B zvyšuje rekuperačný účinok bŕzd.

Mitsubishi i-MiEV Foto: Mitsubishi
Mitsubishi i-MiEV Mitsubishi i-MiEV

Dobíjanie batérii trvá pri 200-voltovej sieti sedem a pri stovoltovej 14 hodín. Kompaktná nabíjačka je súčasťou sériového vybavenia. V Japonsku však už rastú mestské rýchlodobíjacie stanice, ktoré dokážu dobiť 80 percent kapacity batérií za tridsať minút.

Cenu má zmierniť dotácia

Mitsubishi plánuje vyrobiť a predať ešte v tomto roku 1400 vozidiel, ktoré ponúkne najmä podnikom a miestnym štátnym organizáciám. K súkromným osobám sa i-MiEV dostane v apríli 2010, pričom objednávky bude prijímať už od júla 2009. Odporúčaná cena 4 599 000 jenov (asi 32-tisíc eur) nie je zanedbateľná, Mitsubishi počíta s ekologickou dotáciou 1 390 000 jenov, čím by sa cena zredukovala na približne 23-tisíc eur. Napomôcť má aj servisný lízing, v ktorého mesačných splátkach budú zahrnuté rôzne dane, náklady na poistenie a údržbu.

Technické parametre:

Dĺžka/šírka/výška (mm): 3395/1475/1600
Rázvor náprav (mm): 2550
Motor: permanentný synchrónny
Max. výkon (kW): 47/ 3000 – 6000
Max. krút. moment (Nm/ot.): 180/ 0 – 2000
Batérie: 88 x li-on
Kapacita (kWh): 16
Max. rýchlosť (km/h): 130 
Spotreba (Wh/km): 16
Dojazd (km): cca 160

debata chyba
Články podľa značiek