Prichádzajú BMW X5 M a X6 M

Automobilka BMW konečne pripravila pre fanúšikov divízie BMW M GmbH to, čo všetci netrpezlivo očakávali. Športové verzie X5 M a X6 M, ktoré majú namierené rovno na vrchol segmentu veľkých a výkonných SUV. Ich parametre sú toho najlepším dôkazom.

06.04.2009 16:52
BMW X5 M Foto:
BMW X5 M
debata

BMW dlho odolávalo tlaku konkurenčného SUV Mercedes-Benz ML 63 AMG a rezolútne odmietalo nalepiť znak „M“ na niečo, čo má poháňané všetky kolesá, váži viac ako dve tony a proporcie karosérie nepripomínajú nič, čo charakterizuje štíhle a agilné športové autá.

BMW X5 M má výkon až 408 kW (555 k). Foto: BMW
BMW X5 M BMW X5 M má výkon až 408 kW (555 k).

Tlak zákazníkov je však všemocný a to, čo bolo predtým v BMW M GmbH nemysliteľné, je dnes realitou. Automobilka oficiálne predstavila športové verzie X5 M a X6 M. Obidva modely používajú rovnakú mechaniku, zhodné motory a dosahujú rovnaké dynamické parametre.

Zadné pneumatiky majú rozmery až 315/35 R20. Foto: BMW
BMW X5 M Zadné pneumatiky majú rozmery až 315/35 R20.

Na ich pohon slúži benzínový vidlicový osemvalec M TwinPower Turbo, ktorý z objemu 4,4 litra dosahuje maximálny výkon až 408 kW (555 k). Ide tak o najsilnejší motor, aký kedy poháňal BMW s logom M. Motorári ani nemali inú možnosť, 2305 kg pohotovostnej hmotnosti X5 aj X6 potrebuje poriadny impulz a len takto extrémny motor dokáže napriek veľkej hmotnosti s autom poriadne cvičiť.

BMW X6 M má rovnakú mechaniku ako X5 M. Foto: BMW
BMW X6 M BMW X6 M má rovnakú mechaniku ako X5 M.

Kým priaznivci značky tlieskajú, ekológovia omdlievajú. Aby to však nebolo tak strašné, motor používa všetky dostupné prvky EfficientDynamics. Našli by ste tu variabilné časovanie aj zdvih ventilov Double-VANOS, elektrické olejové čerpadlo, elektrické čerpadlo klimatizácie, či alternátor, ktorý dokáže pri brzdení akumulovať energiu a pri akcelerácii odľahčiť motoru tým, že sa krátkodobo odpojí. Aj vďaka týmto technológiám dokážu motory pracovať pri kombinovanej spotrebe 13,9 l/100 km.

Aby sa veľký agregát vošiel pod kapoty spomínaných verzií, sacie a výfukové potrubie spolu s turbodúchadlami sú ukryté medzi valcami, ktoré zvierajú uhol 90 stupňov. Turbodúchadlá dopujú motor maximálnym pracovným tlakom až 1,5 baru a sú chladené špeciálnym elektrickým chladičom.

Pohotovostná hmotnosť tohto auta je 2305 kg. Foto: BMW
BMW X6 M Pohotovostná hmotnosť tohto auta je 2305 kg.

Motor spolupracuje so šesťstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá je vybavená aj funkciou Launch Control pre čo najrýchlejší štart z miesta.

Pre potreby výkonných verzií bol upravený aj pohon všetkých kolies. Medzinápravový diferenciál posiela väčšiu časť výkonu na zadné kolesá, zatiaľ čo zadný diferenciál Dynamic Performance Control aktívne prrozdeľuje krútiaci moment medzi pravé a ľavé zadné koleso.

Podvozok využíva vzduchové adaptívne pruženie a aktívne hydraulické stabilizátory. Brzdy majú štvorpiestikové strmene s priemer kotúčov 395 mm vpredu a 385 mm vzadu. Predné brzdy sú ukryté v diskoch s pneumatikami 275/40 R20. Zadné pneumatiky majú rozmery 315/35 R20.

Technické údaje BMW X5 M a X6 M:

Objem motora (cm3): 4395
Valce/ventily: 8/4
Max. výkon (kW/ot./min.): 408/6000
Max. krútiaci moment (Nm/ot./min.): 680/1500–5650
Max. rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0–100 km/h (s): 4,4
Kombinovaná spotreba (l/100 km): 13,9
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2305

debata chyba
Články podľa značiek