Škoda Yeti má zatiaľ veľa tajomstiev

Na svete je piaty modelový rad mladoboleslavskej Škodovky. Hoci má za sebou už aj svetovú premiéru, ktorú absolvoval nedávno v Ženeve, česká automobilka stále tají väčšinu technických parametrov. No niečo o nej predsa len vieme. Zelenú do sériovej výroby dostalo Yeti najmä z dôvodu redukcie vývojových nákladov.

25.03.2009 10:18
Škoda Yeti Foto:
Škoda Yeti
debata

Moderné SUV na platforme Volkswagenu Tiguan či Audi Q5 by bolo pre škodovku neúmerne drahé a ťažké, čo by zároveň neumožnilo využiť nové maloobjemové motory. Yeti tak mieri o triedu nižšie. Dĺžkou 4,2 metra je od Tiguanu kratšie približne o 20 centimetrov, čím  veľmi nápadne pripomína Roomster. Ak si však myslíte, že Yeti je odvodené z Roomsteru, ste na omyle. Yeti využíva platformu novej Octavie. Tomu zodpovedá aj rázvor 2578 mm a použitie jej pohonu 4×4. Systém Haldex najnovšej generácie, využívaný Octaviou, je však pre potreby Yeti prepracovaný. Výhodou budú aj väčšie nájazdové uhly a väčšia svetlá výška, akú má Octavia Scout. Z tejto výhody budú určite čerpať aj verzie s pohonom iba prednej nápravy. Napokon, ak si pamätáte, pri premiére konceptu Yeti v Ženeve v roku 2005 automobilka s pohonom oboch náprav ani nepočítala. Využitie podvozku Octavie s nezávislým zavesením zadných kolies však nakoniec umožnilo urobiť z Yeti plnohodnotné SUV.

Škoda Yeti stojí na platforme Octavie. Foto: Škoda Auto
Škoda Yeti Škoda Yeti stojí na platforme Octavie.

Dizajn ostal veľmi blízky pôvodnému návrhu bývalého šéfdizajnéra Škody Thomase Ingenlatha. Sériový model je však o niečo väčší a robustnejší. Na dĺžku má Yeti 4223, na šírku 1793 a na výšku až 1691 mm. Členenie okien so stredným lakovaným stĺpikom ostalo zachované rovnako ako plochá strecha a originálne predné svetlomety. Z konceptu sa však na pás nedostanú zadné kľučky zakomponované do C-stĺpika. Yeti bude používať klasické kľučky z Fabie.

Interiér dostal úplne novú palubnú dosku. Ani tu to teda nie je iba derivát Roomsteru. Kvalitou spracovania a komfortom má stáť o stupienok vyššie. Vidno to napríklad na volante zo Superbu, podobnom prístrojovom paneli s dvojicou hliníkových  tubusov a brilantne vypracovaných výplniach dverí. Kým predné sedadlá pochádzajú pravdepodobne z Octavie, tie zadné sú inšpirované Roomsterom. Tri samostatné sedadlá možno nielen sklopiť, ale aj úplne demontovať. Potom ponúka Yeti 1760 litrov nákladu, čo je len o dvadsať menej ako v Roomsteri.

V interiéri je použitých mnoho prvkov z modelov... Foto: Škoda Auto
Škoda Yeti V interiéri je použitých mnoho prvkov z modelov Octavia a Superb.

Pod kapotou sa odohrala doslova revolúcia. Yeti prichádza s novou generáciou výlučne preplňovaných benzínových aj naftových motorov. Základom je novučičký maloobjemový štvorvalec 1,2 TSI s preplňovaním a priamym vstrekovaním paliva, ktorý dostane Yeti spolu s Polom ako prvý model koncernu. Dodávať sa však bude len s pohonom predných kolies. Ostatné motorizácie 1,8 TSI (118 kW) a silnejší diesel 2,0 TDI CR (103 alebo 125 kW) budú mať za príplatok alebo sériovo pohon 4×4. Sekundovať a turbodiesel 2,0 TDI common rail  (81 kW). O prevodovkách sa Škoda zatiaľ nezmieňuje. No počítať možno aj so šesťstupňovými, ako aj prevodovkou DSG. Škoda tvrdí, že Yeti bude jedným z vôbec najúspornejších SUV na trhu. Hodnoty spotreby a emisií CO2 sú však zatiaľ tajomstvom.

Na Slovensku spustí importér predaj Yeti začiatkom leta, no oficiálnu slovenskú výstavnú premiéru bude mať pravdepodobne až na jesennom nitrianskom autosalóne. Na trhu by mohol zabodovať. Až na Suzuki SX4 či sesterský Fiat Sedicci nebude mať totiž priamych konkurentov. Crossovery Kia Soul či Citroen C3 Picasso, ktoré by jej mohli teoreticky konkurovať, nemajú totiž pohon 4×4.

Technické údaje:

Dĺžka/šírka/výška (mm): 4223/1793/1691
Rázvor náprav (mm): 2578
Batožinový priestor (l): max. 1760
Benzínové motory: 1.2 TSI (77 kW), 1.8 TSI (118 kW)
Naftové motory: 2.0 TDI (81, 103, 125 kW)

Najprv vznikli dva koncepty

Škoda Yeti II

Myšlienka zaradiť do výroby malé SUV vznikla ešte pred príchodom Roomsteru. Prvý koncept Yeti sa objavil na ženevskom autosalóne v roku 2005. O pol roka neskôr sa vo Frankfurte nad Mohanom dokonca objavila aj jeho atraktívna otvorená verzia. V tom čase však ešte nebola česká automobilka rozhodnutá, či dostane Yeti aj pohon oboch náprav. Skôr mapovala, či by malo právo na existenciu auto so zväčšenou priechodnosťou aj bez tohto systému. Použitie platformy Octavie však túto dilemu nakoniec vyriešilo a Yeti prepožičalo silnú konkurenčnú výhodu. Štvorkolkou sa v tomto segmente nemôže totiž v súčasnosti pochváliť ani jeden z prípadných súperov. Kia Soul, Citroën C3 Picasso či Suzuki SX4 nie sú totiž v pravom zmysle slova SUV. A Suzuki Jimny je zas v porovnaní s Yeti viac offroad, nehovoriac o podstatne nižší úžitkových vlastnostiach.

Koncept Yeti – jar 2005
Koncept Yeti – jeseň 2005

debata chyba
Články podľa značiek