Mazda využije kondenzátor namiesto batérie

Po zavedení úsporných technológií Skyactiv debutujúcich v novej Mazde CX-5 prichádza japonská automobilka s ďalšou novinkou znižujúcou spotrebu paliva.

05.12.2011 10:00
Mazda Foto:
Vysokokapacitný kondenzátor systému i-eLoop bude ukladať energiu brzdenia a následne ju využívať na pohon elektrických zariadení vozidla. Ušetrí vraj až 10 % paliva.
debata

Je ňou systém rekuperačného brzdenia i-eLoop, Intelligent Energy Loop (inteligentná energetická slučka). Elektrická energia získaná pri brzdení pomocou alternátora sa neukladá v batérii, ale v dvojvrstvovom kondenzátore. Na rozdiel od batérie má kondenzátor výhodu, že sa nabíja, ale aj vybíja omnoho rýchlejšie ako klasický akumulátor. Doslova v sekundách. Dokáže tak uskladniť a ponúknuť elektrickú energiu prakticky okamžite.

Nejde však o hybrid. Elektrická energia získaná brzdením sa totiž nevyužíva priamo pre potreby pohonu, ale napája všetky potrebné elektrické zariadenia vozidla. Až jej prebytok smeruje do akumulátora. Princíp úspory teda vyplýva z toho, že kondenzátor šetrí palivo, ktoré by na výrobu zodpovedajúceho množstva elektrickej energie spotreboval spaľovací motor. Energia spomalenia a brzdenia vyrábaná alternátorom so striedavým napätím 12 – 25 V putuje z kondenzátora najprv do jednosmerného meniča, ktorý upravuje napätie 25 voltov na 12. Systém je kombinovaný so stop-štart systémom Mazda i-Stop, čo pomáha napríklad predlžovať čas, počas ktorého zostáva motor vozidla vypnutý. Mazda uvádza, že takýmto relatívne jednoduchým spôsobom je možné v mestskej premávke ušetriť až 10 % paliva. V porovnaní s plne hybridnou technológiou, ktorá nie je často omnoho účinnejšia, má riešenie Mazdy prednosť aj v cene, keďže nepotrebuje nijaký samostatný elektromotor ani ťažké batérie.

Svetový debut rekuperácie energie pomocou kondenzátora sa práve odohráva na Tokijskom autosalóne pod kapotou atraktívnej štúdie Mazda Takeri. Nejde však o ďaleký pohľad do budúcnosti, keďže Takeri nie je ničím iným ako vyšperkovanou podobou novej Mazdy 6. Tá sa má dostať na trh už v budúcom roku spolu so systémom i-eLoop.

debata chyba
Články podľa značiek