Škoda predstavila motor 1.6 TDI CR

Automobilka Škoda priniesla na ženevský autosalón aj dlho očakávaného nástupcu naftového motora 1.9 TDI PD. Nový agregát zažíva premiéru v modeli Octavia Greenline, no neskôr sa ukáže aj v ostatných modeloch značky.

03.03.2009 11:24
Škoda Octavia Foto:
Škoda Octavia
debata

Nový turbodiesel prichádza v poslednej chvíli, no jeho dobré parametre by možno mohli ospravedlniť neskorý príchod. Starý liatinový agregát 1.9 TDI PD totiž už pár rokov presluhoval a v predaji sa udržal len vďaka veľmi priaznivej spotrebe danej jeho vysokým kompresným pomerom a dobrou účinnosťou. Kultúrou chodu, rozmermi, technológiou vstrekovania a príliš ťažkou konštrukciou za najbližšou konkurenciou už výrazne zaostával.

Verzia Greenline má pneumatiky so zníženým... Foto: Škoda Auto
Škoda Octavia Verzia Greenline má pneumatiky so zníženým valivým odporom.

Nový motor 1.6 TDI CR využíva priame vstrekovanie common-rail, čo mu spolu so zníženým kompresným pomerom na 16,5:1 prepožičiava tichý chod a jemnejšiu charakteristiku. Blok motora zakrýva šestnásťventilová hlava valcov s rozvodom 2 x OHC. Zdvohový objem 1,6 litra docielili konštruktéri zmenšením zdvihu motora na 80,5 mm (pôvodný motor 1.9 TDI PD mal zdvih 95,5 mm). Zmenšenie zdvihu pri zachovaní rovnakého vŕtania (79,5 mm) spôsobilo zvýšenie piestovej rýchlosti motora, čo má pozitívny vplyv na jeho výkonovú charakteristiku v oblasti vyšších otáčok. Mierne však môže utrpieť jeho pružnosť v nižších otáčkach. Tento problém však dokáže vyriešiť inak odstupňovaná prevodovka. Ako si s týmto problémom poradili konštruktéri Škody ukážu až prvé praktické jazdy.

Octavia Greenline má kombinovanú spotrebu len... Foto: Škoda Auto
Škoda Octavia Octavia Greenline má kombinovanú spotrebu len 4,4 l/100 km.

Motor dosahuje maximálny výkon 77 kW (105 k) a krútiaci moment 250 Nm, čo sú navlas rovnaké hodnoty ako mal predchodca 1.9 TDI PD. Musí spĺňať emisnú normu Euro 5, čo v dnešnej dobe znamená nutnosť filtra pevných častíc. Vstrekovanie common-rail si však dokáže s jeho regeneráciou poradiť oveľa lepšie ako to svojho času predvádzal systém PD (čerpadlo –tryska), takže jeho prítomnosť nie je pri tomto motore až takým zlom.

V Octavii dosahuje motor kombinovanú spotrebu 4,5 l/100 km, čo znamená v porovnaní s predchodcom úsporu 0,4 l/100 km. Vo verzii Octavia Greenline s dlhšími prevodmi manuálnej prevodovky je kombinovaná spotreba dokonca len 4,4 l/100 km.

Škoda Octavia 1.6 TDI CR

Zdvihový objem (cm3): 1598
Valce/ventily: 4/16
Maximálny výkon (kW/ot./min.): 77/4400
Maximálny krút. moment (Nm/ot./min.): 250/1900
Maximálny rýchlosť (km/h): 191
Zrýchlenie 0–100 km/h (s): 12
Kombinovaná spotreba (l/100 km): 4,5

Škoda Octavia 1.6 TDI CR Greenline

Zdvihový objem (cm3): 1598
Valce/ventily: 4/16
Maximálny výkon (kW/ot./min.): 77/4400
Maximálny krút. moment (Nm/ot./min.): 250/1900
Maximálny rýchlosť (km/h): 191
Zrýchlenie 0–100 km/h (s): 11,8
Kombinovaná spotreba (l/100 km): 4,4

debata chyba
Články podľa značiek