Podľa TÜV Report 2009 sú najspoľahlivejšie japonské a nemecké autá

Ani tento rok neminuli automobilových výrobcov nekompromisné kvalitatívne hodnotenia nemeckej inšpekčnej spoločnosti TÜV, ktoré majú medzi motoristami veľkú popularitu. Tento rok navyše TÜV Report uvádza nielen priemernú poruchovosť, ale aj priemerný kilometrový výkon jednotlivých typov vozidiel.

19.01.2009 11:49
Toyota Corolla Verso Foto:
Toyota Corolla Verso
debata

Podľa aktuálnych výsledkov sa ukzalo, že medzi spoľahlivosťou a najazdenými kilometrami nie je priama úmera. Toyoty na čele rebríčka majú najazdené primerne viac než ich ďalší konkurenti a pritom dosahujú lepšie kvalitatívne hodnotenia. Vyvrátila sa tiež domnenka, že rokmi dosahované vynikajúce výsledky automobilov Porsche spočívajú v tom, že stoja v garáži a ich majitelia ich s láskou chránia ešte aj pred zlým počasím.

Priemerná poruchovosť stúpla

Nemecký TÜV nemá tento rok dobré správy. V porovnaní s vlaňajšími výsledkami si automobiloví výrobcovia mierne pohoršili.  Vyplýva to z hodnotenia priemernej poruchovosti 7,7 milióna áut, ktoré sa dostavili na pravidelnú technickú prehliadku. Poruchovosť stúpla vo všetkých piatich vekových kategóriách, v priemere o tri desatiny percenta. Podľa slov Klausa Bruggemanna, člena prezídia VdTÜV, sú alarmujúce najmä výsledky stavu najstarších automobilov s vekom  nad desať rokov, kde každé štvrté kontrolou neprešlo. „Ak sa vplyvom krízy zníži predaj nových áut a starostlivosť o staršie sa nezlepší, bude to mať následky aj na bezpečnosť cestnej premávky,“ konštatuje Brugemann.
 
Najsledovanejšou je však trieda nových áut s vekom do troch rokov. Práve tá má najväčší vplyv na rozhodovanie zákazníkov pri výbere nového auta. No nemá sa čím pýšiť. Poruchovosť stúpla zo 4,8 na 5,0 %. Kým v súčasnosti najúspešnejší model – Toyota Corolla Verso, obsadil so známkou 2,0 % prvé miesto, vlani by mu to stačilo len na tretiu priečku. 

Vedú stále Japonci

Aj minulý rok potvrdil dominanciu japonských značiek. Absolútnou jednotkou sú Toyota a Mazda, ktoré majú v prvej dvadsiatke až po päť modelov, teda prakticky celý výrobný program. Najspoľahlivejším autom sveta je Toyota Corola Verso a za ňou nasleduje Mazda 2. V prvej desiatke nájdeme z Japoncov aj Subaru Forester či Hondu Jazz.

Významným trendom však je, že na čele rebríčka sa vyrovnávajú sily medzi japonskými a nemeckými výrobcami. Na najvyšších pozíciách zakotvili už tradične nielen exkluzívne a drahé Porsche 911 (3.) a Porsche Boxter (7.), ale aj masové modely Ford Fusion (3.) a Ford Fiesta (5.). Dobre si viedli aj ďalšie nemecké značky. Nielen prémiová trojka Mercedes, BMW a Audi, ale aj Opel, Volkswagen a jeho sesterské značky Seat a Škoda.

Nemecké čierne ovce

Slabosťou nemeckých automobiliek je však nerovnomerná kvalita produkcie. Kým Japonci dokážu udržať kvalitatívnu úroveň v celom spektre svojho výrobného programu, nemecké značky majú vždy aj svoje čierne ovce. Tak napríklad Mercedes má síce výborné výsledky s modelmi SLK, A a B, ktoré sú na stále vynikajúcom 27. mieste, no ich súrodencov, predchádzajúcu generáciu C, M, kľúčový model E či dokonca vlajkovú loď S nájdeme až hlboko za priemerom triedy. Podobne je to s BMW. V prvej tridsiatke má  rad 3 (16.), rad 1 (24.) a SUV X3 (30.), no starú X5 či roadster Z4 sú na veľmi nelichotivých pozíciách v poslednej tretine rebríčka. Čo je drahé, teda nemusí byť zákonite aj kvalitné. Z tohto pohľadu kraľuje nemeckým prémiovým značkám Audi. Všetky modely od A2, A3 cez A4 až po A6 a A8 sú v prvej tretine.

Najnekvalitnejšie autá sú z Francúzska a Talianska

Francúzi a Taliani majú čo doháňať. Prvý Renault (Modus) nájdeme až na 59. mieste, Peugeot (Partner) na 102., Citroën (Berlingo) na 91. a  Fiat (Panda) na 90. mieste. Skutočnými prepadákmi uzatvárajúcimi rebríček sú Citroën C5, C4, Renault Laguna, Espace, Peugeot 307, 407, a Fiat Stilo. Tu im „konkuruje“ len Chrysler PT Cruiser či staručký Seat Alhambra.

Z kórejských značiek má najlepšie výsledky Hyundai, najmä modelom Tuscon či Getz, ktoré ešte stíhajú byť nad priemerom triedy. No sesterská Kia štartuje až pozíciou 83 a dokonca jej patrí „vďaka“ Kii Carnival už tradične aj hanba v podobe absolútne posledného miesta s číslom 117. Nové modely Kie, najmä ceed a Sportage, vyrábané na Slovensku, sa zatiaľ do rebríčka nedostali.

Odstup japonských výrobcov a tých ostatných, s výnimkou Porsche a niekoľkých  vzácnych solitérov, sa zväčšuje v starších ročníkoch. Medzi 51 modelmi prvých desiatich vozidiel z piatich vekových kategórií je až 32 japonských výrobkov! Zvyšok pripadá na nemecké autá, najmä Porsche a Ford.

Teórie neplatia

Zaujímavé je, že pri posudzovaní kvality neplatia laické teórie ani predsudky. Ak by sme chceli napríklad prisúdiť umiestnenie Mercedesu ML dani za pokrok pri zavádzaní nových technológií, potom by muselo mať problémy aj Audi so svojimi kontinuálnymi prevodovkami Multitronic či hliníkovými karosériami. Nie je to však tak.
 
Platiť nemusí ani pravidlo, že konzervatívny prístup k inováciám sa vracia vo vyššej spoľahlivosti. V štatistikách TÜV nájdete množstvo modelov áut, ktoré z hľadiska pokroku nepriniesli nijaké významné novinky, a predsa figurujú na úplnom chvoste. Dokonalým príkladom je Chrysler PT Cruiser či Fiat Stilo.
 
Neplatí ani pravidlo, že najkvalitnejšie sú modely, ktoré sú dlho vo výrobe a majú  vychytané „detské choroby“. Potom by musel byť Seat Alhambra a Ford Galaxy, vyrábaný s jedinou väčšou inováciou od roku 1995, na špici tabuľky. Skutočnosť je však celkom opačná. Už roky robí Seatu najväčšiu hanbu.

Ako rastie priemerná poruchovosť s vekom vozidiel

Kategória – TÜV 2005, TÜV 2006, TÜV 2007, TÜV 2008, TÜV 2009
2 – 3 roky – 6,5 %, 6,6 %, 5,9 %, 4/8 %, 5,0 %
4 – 5 rokov – 11,3 %, 11,2 %, 10,7 %, 8,9 %, 9,3 %
6 – 7 rokov – 17,0 %, 17,2 %, 15,8 %, 13,3 %, 14,0 %
8 – 9 rokov – 22,4 %, 22,7 %, 21,2 %, 18,1 %, 18,3 %
10 – 11 rokov – 22,7 %, 27,6 %, 26,0 %, 22,5 %, 23,3 %

Čo je dobré vedieť o TÜV Reporte

1.
Nemecká spoločnosť RW TÜV je jednou z najväčších inšpekčných spoločností na svete. Mimo kontroly a overovania kvality v rôznych odvetviach výroby a služieb prevádzkuje v Nemecku aj sieť technických kontrol. Je to čosi podobné ako naše stanice technickej kontroly. Rozdiel však spočíva v tom, že výsledky technických prehliadok sú každoročne vyhodnocované podľa typov automobilov.

2.
Najnovší rebríček spoľahlivosti čerpá z údajov zozbieraných za dvanásť mesiacov v období od júna 2007 do júla 2008. Celkovo bolo skontrolovaných 7,7 milióna automobilov so zastúpením 201 modelov, čo dáva výsledkom vysokú úroveň dôveryhodnosti. Skresľovanie údajov je znížené vďaka zásade, že štatistika uvádza výlučne modely, pri ktorých bolo vykonané dostatočné množstvo kontrol. Limit je 500 prehliadok na jeden typ vozidla.

3.
Podobne ako na našich STK sa zistené nedostatky delia na ľahké, vážne a nebezpečné. Vozidlo s ľahkou chybou, teda takou, ktorá neohrozuje bezpečnosť premávky, dostáva známku umožňujúcu ďalšiu prevádzku. Automobil s vážnou chybou môže byť naďalej v prevádzke, ale majiteľ je povinný nedostatok odstrániť v stanovenej lehote. Vozidlo s nebezpečnou chybou nesmie opustiť kontrolnú stanicu po vlastnej ose a je dočasne vyradené z prevádzky.

4.
Štatistiky TÜV rozdeľujú vozidlá do piatich vekových kategórii od nových modelov až po autá vyrobené pred dvanástimi rokmi. Rebríček je zostavený na základe podielu vozidiel s vážnymi a nebezpečnými chybami na celkovom počte kontrolovaných kusov toho istého modelu. Percentuálny údaj, napríklad 5 % teda znamená, že zo sto kontrolovaných vozidiel bolo päť takých, na ktorých sa objavili závažné nedostatky.

5.
Slabým článkom štatistík TÜV Reportu je, že nerozlišujú vozidlá firemné od súkromných. Z toho vyplývajú rozdielne podmienky použitia. K istému skresleniu môže dochádzať aj pri hodnotení veľmi drahých áut, napríklad Porsche, ktoré majú zo strany majiteľov lepší servis ako bežne používané masové modely. Štatistiky tiež sledujú len poruchy, ktoré spadajú do metodiky kontroly v rámci STK. Nekontrolované druhy porúch tu teda nefigurujú.

Najspoľahlivejšie a najporuchovejšie autá

2– až 3-ročné
1. Toyota Corolla Verso – 2,0 %
2. Mazda 2 – 2,1 %
3. Porsche  911, Ford Fusion – 2,2 %
5. Mazda 3, Ford Fiesta – 2,7 %
7. Porsche  Boxster – 2,8 %

114. Peugeot 407 – 11,2 %
115. Chrysler PT Cruiser – 11,5 %
117. Kia Carnival – 26,1 %

4– až 5-ročné
1. Porsche Boxster, Porsche 911 – 3,6 %
3. Subaru Forester – 3,7 %
4. Honda Jazz – 3,9 %
5. Audi A8 – 4,3 0%

107. Chryser PT Cruiser – 18,0 %
108. Renault Laguna – 19,3 %
109. Kia Carnival – 29,3 %

6– až 7-ročné
1. Porsche 911 – 4,5 %
2. Porsche Boxster – 4,7 %
3. Subaru Forester – 6,4 %
4. Toyota RAV4 – 6,7 %
5. Mercedes SLK – 6,8 %

92. Chrysler PT Cruiser – 23,9 %
93. Renault Laguna – 24,5 %
94. Kia Carnival – 36,1 %

8– až 9-ročné
1. Porsche Boxster – 5,2 %
2. Porsche 911 – 5,3 %
3. Toyota RAV4 – 6,7 %
4. Mercedes SLK – 8,3 %
5. Mazda Demio – 8,4 %

85. Škoda Felicia – 27,5 %
86. Ford Ka – 28,7 %
87. Alfa Romeo 145/146 – 30,0 %

10– až 11-ročné
1. Porsche 911 – 5,6 %
2. Toyota RAV4 – 9,0 %
3. Toyota Starlet – 10 %
4. Mercedes SLK – 11,7 %
5. BMW Z3 – 15,2 %

64. Seat Leon/Toledo, Škoda Felicia – 30,3 %
66. Alfa Romeo 145/146 – 31,8 %
67. Renault Twingo, Ford Ka – 32,6 %

Dekra: prehľad modelov s najmenším počtom chýb  

0 až 50-tisíc km
   
1. Renault Clio III
2. Toyota Aygo
3. Mazda2
Nižšia stredná trieda   
1. Toyota Prius
2. Ford Focus
3. Mazda3
Stredná trieda   
1. Saab 9–3
2. Audi A4
3. Toyota Avensis
Vyššia stredná trieda   
1. Audi A6
2. BMW rad 7
3. BMW rad 5
Športové autá/ kabriolety   
1. Mercedes-Benz SLK
2. BMW Z4
3. BMW rad 3 Cabrio
SUV    
1. BMW X3
2. Subaru Forester
3. Hyundai Tuson
MPV   
1. Ford S-Max/Galaxy
2. Mazda5
3. SEAT Altea/Toledo 

50 až 100-tisíc km
   
1. Mazda2
2. Honda Jazz
3. Mitsubishi Colt
Nižšia stredná trieda   
1. VW Golf V/Jetta/Golf Plus
2. Mazda3
3. Škoda Octavia
Stredná trieda   
1. Saab 9–3
2. Audi A4
3. Toyota Avensis
Vyššia stredná trieda   
1. Audi A8
2. BMW rad 7
3. Audi A6
Športové autá/ kabriolety   
1. Mercedes-Benz SLK
2. Audi A4 Cabrio
3. BMW Z4
SUV    
1. Porsche Cayenne
2. BMW X3
3. Subaru Forester
MPV   
1. SEAT Altea/Toledo
2. Ford C-Max
3. VW Touran 

100 až 150-tisíc km

Malé autá   
1. Audi A2
2. Toyota Yaris
3. Fiesta/Fusion
Nižšia stredná trieda   
1. Škoda Octavia
2. Ford Focus
3. VW Golf V/Jetta/Golf Plus
Stredná trieda   
1. Audi A4
2. Toyota Avensis
3. Mazda 6
Vyššia stredná trieda   
1. Audi A6
2. BMW rad 7
3. BMW rad 5
Športové autá/ kabriolety   
1. BMW rad 3 Cabrio
2. Mazda MX-5
3. Audi TT
SUV    
1. RAV4
2. BMW X5
3. Mitsubishi Pajero
MPV   
1. VW Touran
2. VW Caddy
3. VW T5 

Výsledky TÜV Report 2009
   
Autá s vekom 2 – 3 roky

Poradie, Model – percento porúch, najazdené km (x 1000)
1. Toyota Corolla Verso – 2,00%, 47
2. Mazda 2 – 2,10%, 35
3. Porsche 911 – 2,20%, 35
3. Ford Fusion – 2,20%, 37
5. Mazda 3 – 2,70%, 41
5. Ford Fiesta 2,70%, 37
7. Porsche Boxster- 2,80%, 34
7. Subaru Forester – 2,80%, 46
9. Toyota Avensis – 2,90%, 51
9. Toyota Yaris – 2,90%, 38
9. Honda Jazz – 2,90%, 36
12. VW Fox – 3,00%, 31
12. Mazda MX-5 – 3,00%, 40
14. Honda CR-V – 3,10%, 45
14. Toyota Corolla – 3,10%, 41
16. BMW 3 – 3,20%, 49
16. Opel Meriva – 3,20%, 37
16. Toyota RAV4 – 3,20%, 42
16. Ford C-Max- 3,20%, 39
20. VW Golf – 3,30%, 45
21. Mazda 6 –3,40%, 53
22. Audi A4 – 3,50%, 72
22. Audi A6 – 3,50%, 79
24. BMW 1 – 3,60%, 46
25. Audi A3 – 3,70%, 54
25. Seat Altea – 3,70% , 46
27. Mercedes SLK – 3,80%, 34
27. Mercedes A – 3,80%, 37
27. Mercedes B – 3,80%, 59
30. BMW X3 – 3,90%, 58
30. Mazda Premacy – 3,90%, 44
32. BMW 7 – 4,00%, 72
32. VW Passat – 4,00%, 57
32. Mitsubishi Space Wagon – 4,00%, 44
32. Audi TT – 4,00%, 38
32. Ford Focus – 4,00%, 50
32. Saab 9–3 – 4,00%, 51
32. Mitsubishi Colt – 4,00%, 39
39. Opel Tigra TwinTop – 4,10%, 33
39. Audi A8 – 4,10%, 84
39. Nissan Micra – 4,10%, 34
42. Audi A2 – 4,20%, 43
42. Mercedes SL – 4,20%, 38
42. Nissan Almera – 4,20%, 40
42. Hyundai Tucson – 4,20%, 43
46. VW Touareg – 4,30%, 67
46. VW Touran – 4,30%, 65
48. Opel Astra – 4,40%, 46
48. VW New Beetle – 4,40%, 37
48. Ford Galaxy – 4,40%, 68

Autá s vekom 4–5 rokov
   
Poradie, Model – Percento porúch, najazdené km (x 1000)
1. Porsche Boxster – 3,60%, 54
1. Porsche 911 – 3,60%, 57
3. Subaru Forester – 3,70%, 70
4. Honda Jazz – 3,90%, 57
5. Audi A8 – 4,30%, 96
6. Opel Meriva – 4,40%, 52
6. Mazda2 – 4,40%, 53
8. Toyota RAV4 – 4,50%, 66
9. Mazda MX-5 – 4,60%, 50
10. Audi A4 – 5,00%, 90
11. VW Touareg – 5,10%, 80
11. Ford Fusion – 5,10%, 58
13. Mercerdes A – 5,50%, 60
14. Hyndai Getz – 5,70%, 55
15. Mercedes SLK – 6,00%, 54
15. Toyota Avensis – 6,00%, 72
15. Mazda Demio – 6,00%, 51
18. Toyota Yaris – 6,20%, 64
18. Toyota Corolla- 6,20%, 65
20. Ford Fiesta – 6,40%, 55
21. BMW Z4 – 6,60%, 52
21. Audi A2 – 6,60%, 69
21. VW Golf/Bora – 6,60%, 78
24. Nissan X-Trail – 6,80%, 78
25. Audi TT – 6,90%, 60
26. Audi A3 – 7,00%, 66
27. BMW 7 – 7,10%, 100
27. Mazda6 – 7,10%, 78
29. Opel Agila – 7,20%, 51
29. Mercedes S – 7,20%, 103
29. Mercedes SL – 7,20%, 54
29. Honda CR-V – 7,20%, 67
33. Nissan Micra – 7,30%, 52
34. VW Touran – 7,40%, 80
34. Honda Accord – 7,40%, 67
34. Mitsubishi Pajero – 7,40%, 80
34. Saab 9–3 – 7,40%, 75
38. Suzuki Grand Vitara – 7,0%, 66
38. Mazda Premacy – 7,50%, 73
40. Mitsubishi Space Wagon – 7,70%, 70
41. VW New Beetle – 8,00%, 56
41. Smart ForTwo – 8,00%, 51
43. Jeep Grand Cherokee – 8,20%, 83
43. Hyundai Santa Fe – 8,20%, 78
45. Audi A6 – 8,30%, 109
45. Mercedes E – 8,30%, 94
45. Ford Focus – 8,30%, 74
48. Ford Mondeo – 8,50%, 89
49. Opel Vectra – 8,60%, 69
49. VW Passat – 8,60%, 109

Autá s vekom 6 – 7 rokov   

Poradie, Model – Percento porúch, najazdené km (x 1000)
1. Porsche 911 – 4,50% ,70
2. Porsche Boxster- 4,70%, 67
3. Subaru Forester- 6,40%, 95
4. Toyota RAV4– 6,70%, 85
5. Mercedes SLK – 6,80%, 70
6. Mazda Demio – 6,90%, 71
7. Toyota Yaris – 7,80%, 80
7. Mazda MX-5 – 7,80%, 70
9. Audi A4 – 7,90%, 99
10. Honda Accord – 8,60%, 88
11. Mitsubishi Pajero – 8,70%, 96
12. Honda CR-V – 9,20%, 88
13. Toyota Corolla – 6,50%, 83
13. Toyota Avensis – 9,50%, 105
15. Smart Fortwo – 9,70%, 70
16. Mazda Premacy – 10,00%, 96
17. Mercedes C-Klasse – 10,00%, 90
18. Mercedes S-Klasse – 10,30%, 128
19. Audi TT – 10,40%, 83
19. Nissan Almera – 10,40%, 93
21. Misubishi Space Wagon – 10,50%, 94
22. Suzuki Grand Vitara – 10,60%, 82
23. Audi A2 – 10,70%, 93
24. VW Golf/Bora – 10,90%, 101
24. Suzuki Jimny – 10,90%, 67
26. Saab 9–3 – 11,00%, 104
27. Opel Agila – 11,10%, 69
28. Nissan Primera – 11,30%, 93
29. Mitsubishi Carisma – 11,50%, 101
30. Audi A3 – 11,60%, 101
31. Mitsubishi Colt/Lancer – 12,00%, 88
32. Mazda 323 – 12,20%, 85
33. VW Lupo – 12,40%, 78
34. Honda Civic – 12,50%, 84
34. Ford Mondeo – 12,50%, 102
36. Ford Focus – 12,60%, 101
37. Citroen C5 – 12,90%, 104
38. VW New Beetle – 13,00%, 88
38. VW Passat – 13,00%, 129
38. Renault Megane – 13,00%, 87
38. Škoda Octavia – 13,00%, 125
42. VW Polo – 13,10%, 78
43. Volvo S40/V40 – 13,30%, 116
44. Ford Fiesta – 13,40%, 70
44. Suzuki Swift – 13,40%, 57
44. Volvo V70 – 13,40%, 127
47. Opel Corsa – 13,80%, 73
48. Seat Leon/Toledo – 14,00%, 108
49. BMW Z3 – 14,10%, 67
49. Audi A6 – 14,10%, 140

debata chyba
Články podľa značiek