Francúzsky Golf štartuje

Konzervatívnejším dizajnom a modernou technikou by mohol nový Mégane podkúriť aj nemeckým rivalom. Nový Mégane má šancu získať si aj tých, ktorým príliš neimponoval extravagantný dizajn jeho predchodcu. Jednoducho povedané, Renault stavil na istotu.

01.12.2008 17:08
Mégane Foto:
Kvalitatívne je nový Renault na neporovnateľne vyššej úrovni.
debata

Má za sebou úspešnú kariéru. Od roku 1995, keď vstúpil Mégane na trh, vyrobil Renault viac ako 1,8 milióna kusov. Ešte v roku 2005 bol Mégane najpredávanejším automobilom západnej Európy a dodnes sa drží v prvej päťke. Tretia generácia predstavená na jeseň v Paríži má ešte väčšie ambície. 

Elegantný a robustný

Za základ poslúžila modifikovaná platforma Nissanu Qashqai. Vyčítať to možno z nápadne podobného rázvoru  2640 mm. Do dĺžky pribudlo v porovnaní s minulosťou nezanedbateľných 100 mm. Celkovou dĺžkou 4295 mm sa tak Mégane dotiahol k svojmu veľkému nemeckému rivalovi Fordu Focus a prerástol aj najväčšieho domáceho konkurenta  Peugeot 308. Naopak, výška bola mierne zredukovaná, čím získal športovejší strih.
 
Ruku šéfdizajnéra Patricka le Quémenta neviedla žiadna nostalgia ani asociácia s novou Lagunou. Mégane je robustné, solídne no pritom elegantné auto. Jeho vyvážené línie osviežujú efektné predné a zadné svetlá či originálny polkruhový prelis kapoty vrastajúci až do predných stĺpikov. Dizajnéri sa skvelo vyrovnali aj s modifikáciu verzie kupé. Tá má hlavné svetlomety zrastené s hliníkovými dekoráciami predných sacích otvorov a brilantný profil kabíny prerastajúci do zadného veka takmer v štýle Zagato.

Vo výbave aj prvky z Laguny

V interiéri urobil Renault veľký krok vpred. Posádka má viac miesta nad hlavou, v šírke ramien a vodič zas ťaží z väčšieho priestoru v oblasti pedálov. Aj batožinový priestor s objemom 405 litrov patrí k najväčším v triede. K tomu musíme pripočítať delené zadné sedadlá, dvojitú podlahu a množstvo odkladacích priestorov v interiéri.
 
Kvalita spracovania je na neporovnateľne vyššej úrovni. Lacné plasty už v Mégane nenájdete. Svoje inovatívne „chúťky“ pretavil Renault do originálneho prístrojového panelu kombinujúceho klasický analógový otáčkomer s digitálnym rýchlomerom. Samozrejmosťou ostáva štartovanie tlačidlom a elektronická karta miesto kľúča. V sérii bude Mégane vybavený manuálnou klimatizáciou.

Kvalita spracovania urobila veľký krok vpred. Foto: Renault
Renault Mégane Kvalita spracovania urobila veľký krok vpred.

Po prvýkrát je na zozname príplatkového príslušenstva dvojzónová klimatizácia či navigačný systém Carminat Bluetooth, známy z Laguny, ovládaný multimediálnym rozhraním na stredovej konzole. O špičkové audiosústavy sa postarala spoločnosť Arkamis, doteraz známa v oblasti filmového priemyslu.

Získal päť hviezdičiek

Aj nový Mégane získal v testoch Euro NCAP päť hviezdičiek. Podľa novej metodiky by však na zisk piatich hviezdičiek musel mať stabilizačný systém v sérii. Zatiaľ si ho necháva len pre vyššie úrovne vybavenia. V sérii však nebude chýbať šesť bezpečnostných vankúšov vrátane dvojkomorových čelných airbagov z Laguny a airbagy proti podkĺznutiu zabudované v sedadle vodiča a spolujazdca.

Bezpečnostný balík doplní kontrola tlaku v pneumatikách, automatické zapínanie svetiel či dažďový senzor. Za príplatok budú v ponuke bi-xenónové svetlomety.

Pod kapotou nové turbá

Pod kapotou sa objaví až jedenásť motorov. Päť benzínových a šesť naftových. Najväčšou novinkou je preplňovaná benzínová jednaštvorka 1,4 TCe  (96 kW) a jej väčší variant 2,0 TCe (132 W). Ide o jasnú technologickú odpoveď Renaultu na motory TSI od Volkswagenu a T-JET od Fiatu.
 
V naftovej škále pribudla najvýkonnejšia verzia agregátu 1,5 dCi s výkonom 81 kW. Spotreba paliva by však mala byť nižšia ako v minulosti. Nielen vďaka 6-stupňovým manuálnym prevodovkám a lepšej aerodynamike, ale aj vďaka zachovaniu pôvodnej pohotovostnej hmotnosti.
 
Napriek väčším vonkajším rozmerom a bohatšej výbave je nový Mégane priemerne o osem kilogramov ľahší. Čoskoro by mala pribudnúť ďalšia technologická „chuťovka“ – kontinuálna prevodovka CVT.

Za príplatok budú v ponuke bi-xenónové svetlomety. Foto: Renault
Renault Mégane Za príplatok budú v ponuke bi-xenónové svetlomety.

Pohodlie na prvom mieste

Na rozdiel od nemeckej konkurencie si bude Mégane opäť zakladať na komforte jazdy. Sľubované mäkšie odpruženie však nemá ísť na úkor bezpečnosti. Mégane bude ťažiť už zo základných parametrov. Teda rázvoru väčšieho o 1,5 centimetra, no najmä rozchodu zväčšeného o štyri centimetre.

Vyššia tuhosť karosérie a pevnejší pomocný rám prednej nápravy tiež zohrajú svoju rolu. Lepšiu spätnú väzbu riadenia má zabezpečiť priamejší prevod a degresívny posilňovač. O brzdách hovorí Renault len v superlatívoch. Predné kotúče s priemerom 296 a zadné s priemerom 260 mm dokážu Mégane zastaviť zo 100 km rýchlosti na 37 metroch, čo má byť rekord v triede.

Na slovenský trh sa nový Mégane dostane už začiatkom roka 2009. Po hatchbacku a kupé pribudne neskôr sedan, kombi a kabriolet.

Technické parametre:

Hatchback
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4295/1808/1471 
Rázvor náprav x rozchod vpredu/vzadu (mm): 2640 
Objem batožin. priestoru/nádrže (l): 405/60

Za základ poslúžila modifikovaná platforma... Foto: Renault
Renault Mégane Za základ poslúžila modifikovaná platforma Nissanu Qashqai.

Coupé
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4295/1808/1423 
Rázvor náprav x rozchod vpredu/vzadu (mm): 2640 
Objem batožin. priestoru/nádrže (l): 405/60

Coupé získalo športovejší strih. Foto: Renault
Renault Mégane Coupé získalo športovejší strih.

Motor: 1,6 16V 
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem (cm3): 1598
Max. výkon (kW/ot.): 74/5500   
Max. krút. moment (Nm/ot.): 148/4250 
Max. rýchlosť (km/h): 190 
Akcelerácia 0 – 100 km/h: 10,9
Spotreba na 100 km (l): 6,7
 
Motor: 1,6 16V 
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem (cm3): 159á
Max. výkon (kW/ot.): 81/6000   
Max. krút. moment (Nm/ot.): 151/4250 
Max. rýchlosť (km/h): 195 
Akcelerácia 0 – 100 km/h: 10,5
Spotreba na 100 km (l): 6,9 

Motor: 2,0 TCe 
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem (cm3): 1998
Max. výkon (kW/ot.): 132/5500   
Max. krút. moment (Nm/ot.): 300/2250 
Max. rýchlosť (km/h): 225 
Akcelerácia 0 – 100 km/h: 7,8
Spotreba na 100 km (l): 7,6 

Motor: 1,5 dCi 
Počet valcov/ventilov: 4/8
Zdvihový objem (cm3): 1461
Max. výkon (kW/ot.): 63/3750   
Max. krút. moment (Nm/ot.): 200/1750 
Max. rýchlosť (km/h): 175 
Akcelerácia 0 – 100 km/h: 12,9
Spotreba na 100 km (l): 4,5
 
Motor: 1,5 dCi 
Počet valcov/ventilov: 4/8
Zdvihový objem (cm3): 1461
Max. výkon (kW/ot.): 66/4000   
Max. krút. moment (Nm/ot.): 200/1750 
Max. rýchlosť (km/h): 180
Akcelerácia 0 – 100 km/h: 12,5
Spotreba na 100 km (l): 4,5

Motor: 1,5 dCi 
Počet valcov/ventilov: 4/8
Zdvihový objem (cm3): 1461
Max. výkon (kW/ot.): 78/4000   
Max. krút. moment (Nm/ot.): 240/2000 
Max. rýchlosť (km/h): 190
Akcelerácia 0 – 100 km/h: 10,9
Spotreba na 100 km (l): 4,5 

Motor: 1,5 dCi DPF 
Počet valcov/ventilov: 4/8
Zdvihový objem (cm3): 1461
Max. výkon (kW/ot.): 81/4000   
Max. krút. moment (Nm/ot.): 240/1750 
Max. rýchlosť (km/h): 190 
Akcelerácia 0 – 100 km/h: 10,5
Spotreba na 100 km (l): 4,6 

Motor: 1,9 dCi (1.9 dCi DPF) 
Počet valcov/ventilov: 4/8
Zdvihový objem (cm3): 1870
Max. výkon (kW/ot.): 96/3750   
Max. krút. moment (Nm/ot.): 300/1750 
Max. rýchlosť (km/h): 205 
Akcelerácia 0 – 100 km/h: 9,5
Spotreba na 100 km (l): 5,1

debata chyba
Články podľa značiek