Mitsubishi Lancer Evolution sme prevetrali na autodrome v Sosnovej

Nie len na autodrome v Sosnovej pri Českej Lípe, ale aj v jeho okolí sme si mali možnosť vyskúšať takmer celú rodinku automobilov s troma diamantmi na kapote. Na cestách okolo Českej Lípy sme preverili nové Mitsubishi Lancer Sportback, v teréne sme si zajazdili na Outlanderi, Pajere a L200-vke no a na okruhu sme si vychutnali Lancer Evolution.

19.10.2008 09:01
Mitsubishi Sosnova Foto:
Mitsubishi Lancer Evolution dostal na okruhu v Sosnovej poriadne do tela.
debata

Lancer Sportback

Mitsubishi Lancer najnovšej generácie sa najprv začalo predávať ako štvordverový sedan s označením Sportsedan, vrcholná verzia Evolution pribudla neskôr. Meno Lancer má dlhú tradíciu a do histórie sa tento model zapísal ako sedan. V snahe prispôsobiť sa čo najviac požiadavkám európskych zákazníkov uvádza Mitsubishi na trh aj päťdverové prevedenie súčasnej generácie, ktoré má nad štvordverovým sedanom mierny náskok v praktickosti. Päťdverový hatchback so športovo strihnutou zadnou časťou nesie označenie Sportback.

Hneď pri príchode do areálu autodromu v Sosnovej nás už čakala nastúpená flotila novučičkých Lancerov Sportback. Väčšina z nich mala pod prednou kapotou umiestnený 1,8 litrový zážihový agregát MIVEC s výkonom 105 kW (143 k) pri 6000 ot./min. Doširoka „rozkročené“ autá s 18-palcovými diskami kolies a veľkou „tlamou“ s chrómovým orámovaním vyzerali naozaj dobre. Na základe tohto dravého výzoru sme však možno mali na auto až príliš vysoké nároky. Podvozok nebol až taký pevný, ako by sme čakali od auta s tak športovým vzhľadom a ani benzínová „jednaosmička“ nás dynamicky nijako neprekvapila. Veľkú výpovednú hodnotu však tomuto faktu nedávame. Nami testovanému kúsku totiž na tachometri svietila iba prvá tisícka najazdených kilometrov. Potom sme presedlali do mierne „ostrieľanejšej“ verzie so vznetovým agregátom 2.0 DI-D. Tam už bol citeľný rozdiel medzi jej 310 Nm pri 1750 ot./min. a 178 Nm pri 4250 ot./min. benzínovej verzie. Na rozdiel od benzínového motora sa však vznetový agregát dosť výrazne nechal počuť, že pracuje.

Mitsubishi Lancer Sportback vyzerá vo vnútri rovnako dobre ako zvonku. Aj keď sme nemali čas na podrobnejšie skúmanie, použité materiály vyzerali pekne a pôsobili kvalitne. Opäť nás zaskočili mäkké sedadlá, ktoré kontrastovali s dravým dizajnom exteriéru. Vo výsledku tak Lancer Sportback zanechal dojem komfortného rodinného auta so športovou karosériou. S autami sme však mali možnosť absolvovať iba krátku zoznamovaciu jazdu dlhú zhruba 20 km, čo nám neumožnilo vytvoriť si komplexný názor. Hneď po prvom zvezení však môžeme povedať, že Lancer Sportback je vydarené a „dospelé“ auto, ktoré sa môže smelo pozrieť do očí aj lídrom daného segmentu.

Outlander, Pajero a L200

Asfaltku sme následne vymenili za rozbahnenú lesnú pôdu za volantom Mitsubishi Outlanderu. Pripravená pre nás bola krátka trasa lesom okolo autodromu s nenáročným terénom. Outlander nás uistil v tom, že žiadna lesná cesta ani ľahší terén mu nerobí problém. Je to ideálne auto na chaty s horšími prístupovými cestami.

Naozaj ťažký terén sme zažili na palubách „krátkeho“ Pajera a L200-vky. Za volant nás síce nepustili, ale ani sme sa tam nejako nehrnuli. Pri pohľade na 45-stupňové bočné náklony, impozantné „kríženia“ a prudké stúpania a klesania nás akosi prešla chuť a s rešpektom sme obdivovali schopnosti týchto áut, ale aj schopnosti našich inštruktorov. Obidve autá sa brodili terénom veľmi statočne, no L200-vku občas trošku obmedzil dlhší zadný previs. Veľké problémy jej to však nerobilo. Z trojdverového Pajera sme mali pocit, že sa dostane naozaj všade.

Lancer Evolution

Počas celej akcie sa z okruhu ozývalo hlasné burácanie dvojlitrových agregátov MIVEC s turbodúchadlom, ktoré majú tieto legendy pod prednou kapotou. Konečne sme sa dostali na rad aj my. Usadili sme sa do športových sedadiel značky Recaro, ktoré boli asi najlepšie sedadlá, v ktorých sme doteraz sedeli. Hľadanie správnej polohy trvalo iba chvíľku a výsledok bol skutočne dokonalý. Rovnako ako celé auto. Jeho 366 Nm pri 3500 ot./min. a 217 kW (295 k) pri 6500 ot./min. vás poriadne zatlačí do sedadla a to nielen pri štarte. Približne do 3500 ot./min je EVO relatívne krotké a až za touto hranicou sa prejaví jeho charakter. Výkon pri tom ale nenarastá skokovo. Rýchlosť auta sa skrátka začne zvyšovať za touto hranicou rýchlejšie.

Na okruhu bol síce hrubý, ale mokrý asfalt, napriek tomu môžeme povedať, že EVO nemá žiaden problém s trakciou. Systém pohonu S-AWC (Super-All Wheel Control) nemá chybu a stabilizácia vám dovolí aj menšie pretáčavé šmyky. Vypnite ju a zažijete naozajstnú šoférsku nirvánu. To auto ide bokom úplne intuitívne a vzniknutý pretáčavý šmyk sa dá krásne plynom podržať a korigovať volantom. Neskutočná zábava. Každý sme si zajazdili pár kôl a aj keď sa nám v každej zákrute nepodarilo vykúzliť dokonalý drift, neskutočne sme si to užili. Potom nás však previezol niekoľkonásobný majster volantu Václav Pech a až to bola zábava. Každú jednu zákrutu prešiel dokonalým šmykom v zhruba dvojnásobnej rýchlosti než bola tá, v akej sme sa o to pokúšali my. Až vtedy sme uvideli, čo nové Mitsubishi Lancer Evolution naozaj dokáže a akokoľvek sme sa snažili, počas tej jazdy sme sa nemohli prestať smiať.

Lancer Ralliart

Počas celej akcie bolo pri vstupe do areálu vystavené aj krásne oranžové Mitsubishi Lancer Ralliart. Za jeho volant nás však bohužiaľ nepustili. Zatiaľ. Určite by to bolo veľmi zaujímavé zvezenie. Lancer Ralliart je totiž niečo ako premostenie medzi klasickými Sportsedanmi, Sportbackmi a Evolutionom. K dispozícii je ako štvordverový sedan, ale aj ako päťdverový hatchback a pod prednou kapotou zhodnou s tou, ktorú má Lancer Evolution, ukrýva aj rovnaký motor. Jeho výkon je však priškrtený na 240 koní pri 6000 ot./min a krútiaci moment klesol iba na 353 Nm pri 3000 ot./min. Použitá prevodovka je podobná dvojspojkovej prevodovke Twin Clutch SST z modelu Lancer Evolution  avšak bez režimu Super Sport. Dôležité však je, že Lancer Ralliart je tiež „štvorkolka“ a bude stáť menej ako ikonický Evolution. Ralliart tak bude pre zákazníkov veľmi lákavou alternatívou. Na papieri to vyzerá všetko veľmi dobre, ale nevieme sa dočkať, kedy si Ralliart budeme môcť aj vyskúšať. Dúfame, že nám to Mitsubishi ešte umožní.

debata chyba
Články podľa značiek