Najbezpečnejšou dodávkou je Ford Transit Custom

Dodávky doteraz nepatrili do zorného uhla európskeho bezpečnostného konzorcia Euro NCAP. A tak vyzerá aj ich bezpečnosť.

11.01.2013 07:10
Ford Transit Custom Foto:
Hviezdou medzi dodávkami sa stal Ford Transit Custom, ktorý ako jediný získal maximum piatich hviezdičiek. Naopak, Renault Trafic (Opel Vivaro) odišiel so zahanbujúcimi dvoma.
debata

Potvrdila to nedávna špeciálna séria crash testov, kde si komisári Euro NCAP vzali na mušku právu túto triedu áut. Celkom zámerne si vybrali osobné modifikácie, ktoré ponúkajú osem až deväť miest na sedenie, pretože často slúžia nielen na podnikanie, ale aj ako rodinné autá. O to šokujúcejšie sú výsledky. Podľa najnovšej metodiky nárazových testov získal totiž zo šiestich dodávok plné päťhviezdičkové skóre jedine nový Ford Transit Custom. Ostatní účastníci boli podstatne menej úspešní. Citroën Jumpy, Fiat Scudo, Peugeot Expert a Hyundai H1 nemali na viac ako tri hviezdičky a Renault Trafic, vyrábaný aj ako Opel Vivaro, skončil s odstrašujúcim dvojhviezdičkovým hodnotením.

Väčšina z nich doplatila na veľmi slabé vybavenie bezpečnostnými systémami, napríklad chýbajúcimi bočnými airbagmi a nedostatočnou dostupnosťou stabilizačným systémom ESC, ale aj nedostatočnú ochranou chodcov. „Dodávky sú z hľadiska bezpečnosti zanedbanou kategóriou áut,“ povedal na konto nárazových skúšok Michiel van Ratingen, generálny tajomník Euro NCAP. „Tieto vozidlá sú odvodené z úžitkových modelov a modernizované v dlhších cykloch ako bežné osobné autá. Tí, ktorí uvažujú nad ich kúpou ako rodinných áut, by si preto mali uvedomiť, že často neposkytujú bezpečnosť na úrovni súčasných požiadaviek."

To však rozhodne neplatí o hviezde testov, Forde Tranzit Custom, ktorý bol od počiatku vyvíjaný s ohľadom na kritériá testov Euro NCAP, a navyše ponúka bezpečnostné systémy doteraz dostupné výlučne v osobných autách. Napríklad závesové airbagy znižujúce riziká poranení pri bočnom náraze, sériový stabilizačný systém ESC, ale aj upozornenie na nedobrovoľné opustenie jazdného pruhu Lane Assist.

Že nie sú výsledky testov automobilkám ľahostajné, dokazuje okamžitá reakcia Fiatu, Peugeotu a Citroënu – prisľúbili, že vo svojich úžitkových autách rozšíria sériové bezpečnostné vybavenie.

Výsledky Euro NCAP (december 2012)
Model hodnotenie dospelí (%) deti (%) chodci (%) as. systémy (%)
Renault Trafic ** 58 % 79 % 28 % 14 %
Citroën Jumpy *** 59 % 86 % 26 % 26 %
Fiat Scudo *** 59 % 86 % 26 % 26 %
Ford Transit Custom ***** 84 % 90 % 48 % 71 %
Hyundai H-1 *** 55 % 75 % 34 % 43 %
Peugeot Expert *** 59 % 86 % 26 % 26 %
debata chyba
Články podľa značiek