Volá sa CLA a posledné písmeno v názve odkazuje na jeho pôvod. Menšie 4-dverové kupé postavili totiž na platforme novej triedy A. Aj preto má v základe na stuttgartské pomery vskutku nezvyčajný predný náhon. A motor uložený naprieč.
Reakcie zákazníkov na zmenšený derivát CLS testoval Mercedes vlani v Ženeve štúdiou Concept Style Coupé. A odpoveď? Podľa šéfa koncernu Dietera Zetscheho bol odkaz pre automobilku jednoznačný. "Začnite, prosím, toto auto vyrábať,“ vyjadril sa doslovne na konto CLA. Dnes je realitou a Mercedes s ním nerobí žiadne okolky. Hneď po predpremiére v Detroite a Berlíne zverejnil všetky informácie vrátane cien.
Na CLA je úžasné, že sa od konceptu líši len minimálne. Má všetky jeho odvážne splývavé línie vrátane troch bočných prelisov aj prednej masky evokujúcej superšport SLS AMG. A ako sa na 4-dverové kupé patrí, dostalo v porovnaní s triedou A bezrámové okná. Hoci patrí ku kompaktom, nejde o žiadneho drobčeka. Dĺžkou 4630 mm je dokonca o 40 mm dlhší než sedan triedy C. Aj rázvorom náprav 2 700 mm inklinuje do strednej triedy. Jeho športovú povahu však prezrádza profil, ktorý sa krčí k asfaltu vo výške len 1437 mm.
Rozmery | |
---|---|
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4630/1777/1432 |
Rázvor náprav (mm) | 2699 |
Objem kufra/nádrže (l) | 470/56 |
Efektný dizajn pritom skrýva jedno svetové prvenstvo. CLA bude najaerodynamickejším sériovo vyrábaným autom planéty. Koeficient odporu vzduchu Cw sa podarilo stlačiť na rekordnú hodnotu 0,23. Okrem rekordne malej čelnej plochy 0.51 m2 sa na tom podieľa množstvo detailov. Od tvaru spätných zrkadiel cez zakrytý podvozok a kryty kolies až po špeciálne vrúbkované spojlery blatníkov a tlmič výfuku nadväzujúci na difúzor.
Interiér si CLA požičalo z kratšieho Áčka. To znamená nielen použitie palubnej dosky s piatimi galvanizovanými kruhovými prieduchmi ventilácie, evokujúcimi superšport SLS AMG, ale aj štyroch sedadiel s integrovanými opierkami hláv. Pritom sa však našlo miesto aj pre piateho pasažiera. Kompaktný interiér môže „prevzdušniť“ veľká polykarbonátová panoramatická strecha s otvárateľným panelom či ambientné osvetlenie s diódami v otvoroch opierok hláv.
Bezpečnosťou CLA nijako nezaostáva za svojimi väčšími súrodencami. V sérii je stabilizačný systém, detekcia únavy vodiča, ale aj systém Collision Preventiom Assist s adaptívnym brzdovým asistentom, poskytujúcim ochranu pred nárazom už od rýchlosti 7 km/h. V prípade, že vodič nereaguje na svetelné a zvukové výstrahy, dokáže v kombinácii s radarovým tempomatom Distronic Plus spustiť samočinné brzdenie až do úplného zastavenia z rýchlosti 200 km/h. Do rýchlosti 30 km/h reaguje systém aj na stojace vozidlá a do rýchlosti 20 km/h dokáže zrážke úplne predísť, prípadne znížiť riziká kolízie na minimum. Samozrejmosťou je ponuka sledovania mŕtveho uhla, upozornenia na nedobrovoľné opustenie jazdného pruhu, adaptívnych svetiel či aktívny parkovací asistent na pozdĺžne aj priečne parkovanie.
Na epochu digitalizácie reaguje CLA plnou integráciou smartfónov s jeho multimediálnym rozhraním. Prídavný balík Kit Plus umožňuje využívať rôzne aplikácie, napríklad ovládanie funkcií hlasom alebo zdieľať polohu vozidla so zvolenými osobami.
Posádka sa môže tešiť aj z väčšieho batožinového priestoru, 470 litrov znamená o 130 l viac v porovnaní s hatchbackom.
Pod kapotou ponúka CLA viac sily než trieda A. Z portfólia totiž vypadol najslabší diesel 180 CDI s motorom 1,5 dCi od Renaultu. Tri preplňované benzínové a dva naftové štvorvalce plnia už dnes vďaka sériovému stop-štart systému s ročným predstihom emisnú normu Euro VI. Benzínové agregáty s objemom od 1,6 (CLA 180) do 2,0 litra (CLA 200, 250) majú výkon 90 až 155 kW a diesele s objemom 2,0 a 2,2 litra (CLA 200 CDI, 220 CDI) ponúkajú 100 alebo 125 kW. Kým pri CLA 200 sa dá vybrať medzi 6-stupňovým manuálom alebo dvojspojkovou prevodovkou 7G-DCT, pre najsilnejšie verzie CLA 250 a CLA 220 CDI je automat v sérii. Neskôr pribudnú verzie s permanentným pohonom oboch náprav 4Matic s integrovanou elektrohydraulickou spojkou v zadnom diferenciáli.
Podvozok CLA ťaží z dlhého rázvoru 2 700 mm, ale aj nezávislého 4-prvkového zavesenia zadných kolies. Na výber je komfortný alebo športový podvozok so svetlou výškou zníženou o 20 mm. Pýchou CLA je aj jeho riadenie zmierňujúce negatívne vplyvy predného náhonu, bočného vetra či priečneho sklonu cesty na stabilitu jazdy.
Mercedes CLA sa dá objednávať už dnes. Skutočnú svetovú premiéru si však odbije až na marcovom autosalóne v Ženeve a k prvým zákazníkom sa dostane v apríli. A to sa môžeme tešiť na ostrú verziu CLA 45 AMG s výkonom 258 kW.
Technické údaje – benzínové verzie | ||||
---|---|---|---|---|
Motor | CLA 180 | CLA 180 BE | CLA 200 | CLA 250 |
Zdvihový objem (ccm) | 1595 | 1595 | 1595 | 1991 |
Max. výkon (kW/ot.) | 90/5000 | 90/5000 | 115/5300 | 155/5500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 200/1250 | 200/1250 | 250/1250 | 350/1200 |
Max. rýchlosť (km/h) | 210 | 190 | 230 | 240 |
0 – 100 km/h (s) | 9,3 | 9,9 | 8,6 | 6,7 |
Technické údaje – naftové verzie | ||
---|---|---|
Motor | CLA 200 CDI | CLA 220 CDI |
Zdvihový objem (ccm) | 1796 | 2143 |
Max. výkon (kW/ot.) | 100/3600 | 125/3400 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 300/1600 | 350/1400 |
Max. rýchlosť (km/h) | – | 230 |
0 – 100 km/h (s) | – | 8,2 |
Spotreba na 100 km (l) | – | 4,2 |