Maserati Quattroporte je najrýchlejším trojzubcom

Autosalón Detroit sa stal miestom svetovej premiéry novej vlajkovej lode Maserati. Bolo načase, veď jej športová limuzína Quattroporte, predstavená v roku 2003, to ťahala už takmer dekádu. A to si dnes nedovolí pomaly už ani Rolls-Royce.

07.03.2013 08:30
Maserati Quattroporte Foto:
Maximálnou rýchlosťou 307 km/h pokorilo Quattroporte aj ostrú športovú verziu kupé Maserati GT MC Stradale.
debata

Nemožno sa čudovať, že šiesta generácia je od základu novým autom. Quattroporte sa napríklad vracia k turbomotorom, opúšťa koncepciu Transaxle s prevodovkou vzadu a počíta aj s pohonom oboch náprav. A výsledok? Najrýchlejšie a najúspornejšie sériové Maserati všetkých čias.

Dizajn novinky si vzal pod patronát Lorenzo Ramaciotti, bývalý dizajnér Pininfarinu. Navrhol krásnu limuzínu, ktorá ctí tradíciu, no posúva ju priamo do automobilovej high society. Už len samotnými rozmermi. Quattroporte patrí dĺžkou 5 262 mm, čo je až o 165 mm viac ako v minulosti, k najväčším limuzínam svojej triedy. To isté platí o rázvore s aristokratickou hodnotou 3 171 mm. Napriek tomu je Quattroporte o približne 130 kg ľahšie. Postarali sa o to hliníkové dvere, kapoty či blatníky, ale aj horčík použitý napríklad v konštrukcii palubnej dosky. Okrem toho má karoséria o 12 % nižší odpor vzduchu (Cx 0,31) a vztlak znížený až o 24 %, čo je dôležité z hľadiska stability jazdy.

Quattroporte stojí štandardne na 20-palcových diskoch kolies, na výber sú však aj komfortné 19 a športové dvasaťjednotky. Svetelná technika situovaná po bokoch agresívnej prednej masky využíva adaptívne bi-xenóny s dennými LED diódami. Zozadu zvýrazňujú športový potenciál lichobežníkové koncovky výfuku.

Maserati Quattroporte Foto: Maserati
Maserati Quattroporte Maserati Quattroporte

Quattroporte sa bude dodávať ako 4– alebo 5-miestnne. V oboch prípadoch sa posádka môže tešiť z podstatne väčšieho priestorového komfortu. Na zadné kolená pribudlo až 105 mm a v kufri 80 litrov pre batožiny. Interiér je kombináciou športovej elegancie a remeselnej zručnosti. Nastaviteľný je nielen volant, či 12-smerné elektricky ovládané sedadlá, ale aj pedále. Novinkou v ovládacích prvkoch je rozhranie MTC (Maserati Touch Control) s veľkým dotykovým 8,4-palcovým displejom integrujúcim navigáciu, audio, komunikáciu, sieťovú konektivitu (wi-fi) či funkcie nastavenia vozidla, napríklad ovládanie sedadiel a klimatizácie. Myslelo sa aj na zábavu. K systému môžu byť pripojené súčasne až tri zariadenia, napríklad notebooky, tablety alebo iPody. Za príplatok si môžu majitelia dopriať špičkovú aparatúru Bowers & Wilkins s 15 reproduktormi, 10,2 -palcový výklopný displej zábavného systému pre zadných cestujúcich, zadné elektricky ovládané vyhrievané a ventilované sedadlá, či samostatný ovládací panel 4-zónovej klimatizácie a audia. Maserati tiež sľubuje vysoký akustický komfort. Všetky okná sú vyrobené zo špeciálneho vrstveného akustického skla.

Maserati Quattroporte Foto: Maserati
Maserati Quattroporte Maserati Quattroporte

Pohonná sústava podstúpila radikálne zmeny. Quattroporte už nemá prevodovku vzadu (Transaxle). Pravdepodobne z dôvodu verzii 4×4, ktorá by musela mať pri pôvodnej konfigurácii dva hriadele, podobne ako Nissan GT-R. No aj tak sa podarilo konštruktérom zachovať ideálne rozloženie hmotnosti 50 : 50 medzi nápravy. Napríklad aj vďaka premiestneniu palivovej nádrže.

Maserati Quattroporte Foto: Maserati
Maserati Quattroporte Maserati Quattroporte

V súlade s trendom downsizigu sa Quattroporte vracia k preplňovaným motorom menšieho objemu. V hlavnej úlohe si zahrá 8-valec 3,8 V8 Twin Turbo, navrhnutý oddelením Maserati Powertrain, ktorého objem je v porovnaní s minulosťou menší takmer o jeden liter. No vďaka dvojici turbodúchadiel twin-scroll, plynulému časovaniu a zdvihu ventilov, priamemu vstrekovaniu paliva, aktívnemu výfukovému potrubiu a dvom medzichladičom stlačeného vzduchu ponúka o 18 % vyšší výkon (390 kW) a až o 39 % vyšší krútiaci moment (650 Nm). Vrchol ťažnej sily je k dispozícii už od 2000 otáčok za minútu. V kombinácii s výkonovou hmotnosťou len 3,6 kg na konskú silu to znamená šprint na stovku za 4,7 sekundy, čo je dokonca o tri desatiny menej ako pôvodné ostré Quattroporte Sport GT S. Aj maximálnou rýchlosťou 307 km/h sa nové Quattroporte stáva vôbec najrýchlejším sériovým Maserati všetkých čias vrátane Maserati GT MC Stradale. Výnimku tvorí len limitovaná série superšportu MC 12 s 12-valcovým motorom.

Hanbiť sa však nemusí ani slabšia verzia s preplňovaným 6-valcom 3,0 V6 Twin Turbo (301 kW, 550 Nm), ktorá sa dostane na trh o čosi neskôr. Quattroporte s ním zrýchľuje na stovku za 5,1 sekundy. Krútiacim momentom 183 Nm na liter objemu prekonáva dokonca aj svojho väčšieho súrodenca. Práve pre túto verziu bude k dispozícii pohon oboch náprav Q4, ktorý posiela za normálnych okolností k zadným kolesám 100 % výkonu, no v prípade potreby môže elektrohydraulická spojka deliť hnací moment až do pomeru 50:50. Na hmotnosti verzie Q4 však pribudne 70 kg.

Maserati Quattroporte Foto: Maserati
Maserati Quattroporte Maserati Quattroporte

Napriek zlepšeniu dynamiky by mala spotreba klesnúť na 11,9 litra benzínu na 100 km, čo je až o 3,8 litra menej ako v minulosti. O nižšiu spotrebu sa okrem downsizingu, zredukovanej hmotnosti a lepšej aerodynamiky stará aj nová 8-stupňová automatická prevodovka ZF, ktorá je dodávaná k obom motorom štandardne. Vodič vyberá jeden z piatich jazdných režimov pomocou tlačidla na boku radiacej páky, od Auto Normal cez Auto Sport, Manual Normal, Manual Sport až mód I.C.E pre klzké povrchy. V manuálnych režimoch využíva vodič na ovládanie prevodovky krídelká na volante. So zmenou činnosti prevodovky sa menia aj reakcie plynu, podvozku, akustika výfukového potrubia či účinok posilňovača riadenia. V zlých adhéznych podmienkach ťaží Quattroporte z diferenciálu so zvýšenou svornosťou až do 45 %.

Vyspelý celohliníkový podvozok s prednými dvojitými lichobežníkovými ramenami a zadným 5-prvkovým zavesením je štandardne vybavený adaptívnymi tlmičmi Skyhook. Tie dokážu zabezpečiť zdanlivo nezlučiteľné vlastnosti – buď komfortnú plavnú jazdu, alebo priľnavosť športového kupé.

S novinkou má koncern Fiat veľké plány, aj keď napodobniť úspech predchádzajúcej generácie nebude ľahké. Preto sa okrem štvorkolky neskôr ráta aj s dieselovou verziou, pravdepodobne s motorom 3,0 V6 talianskej firmy VM Motori. Quattroporte by sa tak stalo prvým Maserati tankujúcim naftu.

Maserati Quattroporte
Maserati Quattroporte
+7Maserati Quattroporte
debata chyba
Články podľa značiek