HYbridAir bude jazdiť na vzduch

Hoci francúzske automobilky dnes rozhodne nepatria k ťahúňom technologického pokroku, občas sa im podarí priniesť zaujímavú technickú novinku.

19.03.2013 07:02
HYbridAir Foto:
Technológia HYbrid Air nahradí drahé a ťažké batérie nádržami so stlačeným vzduchom umiestnenými v centrálnom tuneli a pri zadnej náprave.
debata (22)

V poslednom čase bol nevšednou technickou novinkou dieselový hybrid HYbrid4 v kombinácii s pohonom štyroch kolies či úsporný systém e-HDi s reverzibilným alternátorom. Ďalším esom z rukáva sa má stať technológia HYbrid Air, ktorú predstavil koncern PSA na autosalóne v Ženeve. Cieľom nie je nič iné, ako znížiť spotrebu paliva. Ako to už pri geniálnych nápadoch býva, princíp je šokujúco jednoduchý. Systém HYbrid Air, zabudovaný do prototypov Citroënu C3 a nového crossoveru Peugeot 2008, je hybridom, ktorý uskladňuje prebytočnú energiu vo forme stlačeného vzduchu. Čisto mechanické riešenie tak odbúrava nutnosť použitia drahých a ťažkých akumulátorov, ako aj elektromotora, teda súčastí, bez ktorých sa súčasné hybridy nezaobídu.

HYbridAir Foto: PSA
HYbridAir HYbridAir

Namiesto batérií využije Hybrid Air dve tlakové nádrže. Jednu vysokotlakovú, umiestnenú v centrálnom tuneli, a druhú nízkotlakovú, situovanú priečne pri zadnom zavesení. Úlohu elektromotora na seba prevezme čerpadlo a hydraulický motor poháňaný stlačeným vzduchom. Pneumatický okruh bude prepojený s novým benzínovým trojvalcom 1.2 VTi (60 kW) cez planétovú prevodovku, podobnú prevodovkám využívaným v hybridoch Toyoty. Len čo zložíte nohu z plynového pedálu, začne čerpadlo poháňané zotrvačnou energiou vozidla čerpať vzduch do vysokotlakovej nádrže. Jej naplnenie trvá len desať sekúnd. Táto energia sa spätne využije pri rozbiehaní alebo pri predbiehaní. Systém môže pracovať v troch režimoch – Air, Petrol a Combined.

HYbridAir Foto: PSA
HYbridAir HYbridAir

V režime Air jazdí vozidlo len na stlačený vzduch. Je to alternatíva k čisto elektrickému režimu klasických hybridov. Spaľovací motor je vypnutý a kolesá roztáča hydraulický motor poháňaný stlačeným vzduchom. Podľa Peugeotu môže takto vozidlo absolvovať v premávke 60 až 80 % času jazdy, pričom dosiahne maximálnu rýchlosť 70 km/h. O dojazde v móde nulových emisií sa však Peugeot ani Citroën nezmieňujú.

V režime Petrol je v hlavnej úlohe spaľovací motor 1.2 VTi. Mimochodom, jeho hmotnosť klesla v porovnaní so súčasným 3-valcom až o 21 kg a má tiež o 30 % nižšie vnútorné trenie. Hoci vozidlo v tomto režime pracuje ako bežné autá so spaľovacími agregátmi, pri spomaľovaní uskladňuje energiu do tlakovej nádrže, aby bola neskôr k dispozícii.

HYbridAir Foto: PSA
HYbridAir HYbridAir

V režime Combined využíva systém oba zdroje energie súčasne, tak ako hybridy. Pri predbiehaní je tak k dispozícii dodatočná dávka energie stlačeného vzduchu, ktorá zvyšuje celkový výkon sústavy až na 90 kW.

Koncern PSA tvrdí, že nová technológia by mohla stlačiť priemernú spotrebu na 2,9 litra benzínu na 100 km a emisie CO2 na 69 g/km. V mestskej prevádzke by pritom úspora predstavovala až 45 percent.

Vývoj systému HYbrid Air je prakticky ukončený. Koncern PSA ho plánuje zaviesť do sériovej výroby už v roku 2016. Prvým modelom s tuto technológiou by sa mal stať Peugeot 2008 a druhým Citroën C3. Plánuje ho však použiť aj v ľahkých úžitkových vozidlách.

22 debata chyba
Články podľa značiek