Golf Variant doťahuje Octaviu Combi

Zdá sa, že Volkswagen už ďalej nemieni tolerovať náskok mladoboleslavského kombi. Nový Golf Variant bude pre Octaviu Combi oveľa ťažším súperom, než sa pôvodne predpokladalo.

02.04.2013 06:25
Volkswagen Golf Variant Foto:
Nový Golf Variant sa už nemieni prizerať náskoku Octavie Combi. Má nielen atraktívny dizajn, ale aj kufor s objemom 605 litrov. To je len o päť menej než ponúka Octavia.
debata (46)

Volkswagen a Škoda predstavili na autosalóne v Ženeve kombi verzie nového Golfu a Octavie. Kým Octavia Combi patrila vždy k predajným trhákom, Golf Variant, hoci sa vyrába už od roku 1993, bol, takpovediac, povinnou jazdou modelového radu. Len vlani si Octavia Combi prisvojila v západnej Európe 25,2 percenta zo všetkých predaných Octavií a v Nemecku dokonca neuveriteľných 92 percent. Octavia Combi bola tiež vlani najúspešnejším importovaným modelom na nemecký trh.

Škodovácke kombi si získalo priazeň najmä úžitkovými vlastnosťami. Už prvá generácia mala kufor s objemom 580 litrov a druhá až 605. Na to sa Golf Variant a vlastne ani žiadny iný konkurent nikdy nechytal. Ako sa však zdá, Volkswagen už ďalej nemieni tolerovať náskok mladoboleslavského bestselleru. Ženevská premiéra ukázala, že vo Wolfsburgu pre to urobili maximum a že nový Golf Variant bude pre Octaviu Combi oveľa ťažším súperom, než sa pôvodne predpokladalo.

Volkswagen Golf Variant Foto: Volkswagen
Volkswagen Golf Variant Volkswagen Golf Variant

Pozrime sa na čísla. Kufor novej Octavie Combi má síce opäť rekordných 610 litrov, čo je o symbolických päť viac než v minulosti, zato v batožinovom priestore Golfu Variant ich pribudlo rovných 100! Výsledkom je kufor s objemom 605 litrov po spodnú hranu okien. Náskok Octavie sa tak zredukoval na nepodstatných päť litrov. To napriek tomu, že Octavia má v porovnaní s Golfom Variant rázvor dlhší o približne päť centimetrov (2 690) a je aj o 11 cm dlhšia (4 680). Tieto plusy však išli na vrub väčšieho priestoru pre nohy zadných pasažierov a nie kufra.

Väčšie rozdiely sa vynoria až po sklopení zadných sedadiel. Kým Octavia Combi pojme do svojich útrob 1740 litrov, Golf Variant o 120 menej (1620). Tento parameter však už nie je pre majiteľov kombi natoľko podstatný, aby Golf strácal dôležité body. Najmä ak obe autá vytvoria v tejto konfigurácii takmer úplne rovnú podlahu.

Volkswagen Golf Variant Foto: Volkswagen
Volkswagen Golf Variant Volkswagen Golf Variant

Boj sa odohral aj na poli variability a skončil sa v podstate remízou. Octavia Combi priniesla s veľkou pompou nové Clever riešenia. Napríklad dvojitú delenú podlahu, pod ktorú sa zmestí kazeta s roletkou či dokonca strešné nosiče, sklápanie zadných operadiel tiahlami priamo z batožinového priestoru a elektrické ovládanie piatych dverí. Lenže Golf Variant ich má tiež. Obe vozidlá ponúkajú aj sieťové programy a háčiky na uchytenie nákladu. Esami Octavie tak ostávajú už len drobnosti v podobe praktickej obojstrannej rohože batožinového priestoru, sklápateľného sedadla spolujazdca, vďaka ktorému si poradí s prepravou dlhších predmetov než Golf a ponukou takzvaných Cargo elementov so suchým zipsom, ktoré zafixujú náklad tam, kde to práve potrebujete.

Volkswagen Golf Variant Foto: Volkswagen
Volkswagen Golf Variant Volkswagen Golf Variant
Škoda Octavia Combi Foto: Škoda
Škoda Octavia Combi Škoda Octavia Combi
Porovnanie rozmerov
Model Golf Variant Octavia Combi Rozdiel
Dĺžka (mm) 4562 4680 – 118
Šírka (mm) 1800 1820 – 20
Výška (mm) 1450 1460 –10
Rázvor náprav (mm) 2637 2686 –49
Objem kufra (l) 605 610 –5
Po sklopení sedadiel (l) 1620 1740 – 120

Golf dohnal náskok Octavie aj zo stránky dizajnu. Kým Octavia pôsobila v podobe kombi vždy veľmi prirodzene a mnohí ju označovali za najkrajšie kombi svojej triedy, Golf s „batohom“ akosi strácal charakter. Siedmu generáciu Golfu s karosériou Variant však dnes môžeme označiť za asi najkrajšiu v jej histórii. Dizajnérom sa totiž podarilo pretransformovať typický bumerangovitý tvar zadného stĺpika Golfu aj do verzie kombi.

Boj konkurentov bude o to ostrejší, že obe novinky sú postavené na novej modulárnej platforme MQB a využívajú zhodnú techniku. Golf Variant aj Octavia Combi sú preto ľahšie než v minulosti. Na váhe zhodili približne jeden metrák a ich motory spotrebujú menej paliva. Paletu motorov siahajúcich od agregátov 1.2 TSI (66 kW) cez 1.4 TSI (103 kW) a 1.6 TDI (77 kW) až po najvýkonnejšie motorizácie 1.8 TSI (132 kW) a 2.0 TDI (103 kW) preberajú nové kombi zo svojich základných verzií. To platí aj o manuálnych a dvojspojkových prevodovkách DSG. Najúspornejšími verziami bude Octavia Combi 1.6 TDI GreenLine so spotrebou len 3,4 litra nafty a Golf Variant 1.6 TDI BlueMotion so spotrebou 3,3 litra nafty na 100 km.

V základe majú obe vozidlá použité jednoduchšie vlečné nápravy. Kým však Golf disponuje viacprvkovým zavesením zadných kolies už s motormi, ktorých výkon je vyšší než 100 kW, teda aj verzie 1.4 TSI a 2.0 TDI, Octavia Combi sa môže touto vymoženosťou pochváliť len s najvýkonnejším motorom 1.8 TSI (132 kW). Budú ich však mať aj pripravované verzie s pohonom oboch náprav Octavia 4×4 a Golf 4Motion.

Predaj oboch modelov spustia automobilky ešte pred začiatkom leta.

Volkswagen Golf Variant
Volkswagen Golf Variant
+4Volkswagen Golf Variant
46 debata chyba
Články podľa značiek