Prvá jazda: Škoda Octavia Combi – s pevnejším zadkom

Najviditeľnejším esom v rukáve Octavie Combi má byť predovšetkým jej obrovský kufor. V porovnaní s liftbackom je však rozdielov viac. A cítiť ich aj za volantom.

04.05.2013 14:45
Škoda Octavia Combi Foto:
Octavia Combi odvezie až 645 kg, verzia 4x4 má užitočnú hmotnosť zníženú na 638 kg. Veľkosť kufra 610 l platí pre verziu s lepiacou sadou. Ak si zvolíte rezervu, od objemu batožinového priestoru si odpočítajte 22 l.
debata (11)

Všetky propagačné materiály týkajúce sa novej Octavie Combi poukazujú predovšetkým na objem a variabilitu jej obrovského batožinového priestoru. Nie je sa čo čudovať, Octavia totiž prepravnými možnosťami prekonáva všetkých priamych konkurentov a marketing Škody to pochopiteľne pri každej možnej príležitosti patrične pripomína. Na novej Octavii Combi je toho však zaujímavého viac.

Novinkou Octavie Combi je elektrické ovládanie... Foto: Škoda
Škoda Octavia Combi Novinkou Octavie Combi je elektrické ovládanie veka batožinového priestoru. Výhodou je individuálne nastavovanie výšky, do ktorej sa dvere otvárajú (praktické v garáži s nízkym stropom).

20 litrov navyše

Základný objem kufra 610 l je parameter, ktorým by sa rada pochválila väčšina konkurencie. Tu Octavia Combi naozaj boduje. Treba však priznať, že pri pohľade do kufra liftbacku a Combi rozdiel takmer nespoznáte, tých 20 l navyše sa akosi stráca. Každopádne, bod pre Combi. Aby však zákazník náhodou nezaváhal, Combi ponúka ďalšiu porciu odkladacích priestorov, háčikov a riešení, z ktorých sa prakticky zmýšľajúcim ľuďom zamotá hlava šťastím. Páči sa nám, že mnohé z nich naozaj fungujú a prinášajú aj reálny úžitok. Praktická je najmä možnosť uložiť zhrnovaciu roletu do dvojitej podlahy, poteší však aj priestor na odloženie mokrého dáždnika, či obleku, alebo sklápanie zadného deleného operadla priamo z kufra.

Škoda si na týchto „simply clever“ riešeniach zakladá a je to cítiť. Aj keď sa z nich mnohí smejú, sú praktické, reálne fungujú a niektoré z nich dávajú Škode pred súpermi náskok (najmä ich nekomplikované používanie).

Pod dvojitú podlahu kufra dokážete ukryť kryciu... Foto: Škoda
Škoda Octavia Combi Pod dvojitú podlahu kufra dokážete ukryť kryciu roletu počas prevozu rozmernejších predmetov.
Praktických riešení ukazuje Octavia Combi... Foto: Škoda
Škoda Octavia Combi Praktických riešení ukazuje Octavia Combi naozaj dosť.
Rozmery
Dĺžka (mm) 4659
Šírka (mm) 1814
Výška (mm) 1465
Rázvor (mm) 2686
Rozchod vpredu (mm) 1549, 1543 (1.4 TSI, 1.8 TSI)
Rozchod vzadu (mm) 1520, 1514 (1.4 TSI), 1512 (1.8 TSI)
Pneumatiky 195/65 R 15, 205/55 R 16
Objem kufra (l) 610/1740
Dvojdielne panoramatické okno odráža 95 %... Foto: Škoda
Škoda Octavia Combi Dvojdielne panoramatické okno odráža 95 % tepelného a 93 % slnečného žiarenia. Jeho vonkajšie rozmery sú 1362 x 870 mm a má osem nastaviteľných polôh.

S rovnakými agregátmi

Ponuka motorov Octavie Combi verne kopíruje už skôr predstavený liftback, tu žiadne prekvapenia nečakajte. Pod kapotou nájdete výlučne nové motory, či už benzínové 1.2 TSI (EA211), 1.4 TSI (EA211), 1.8 TSI (EA888), alebo naftové 1.6 TDI (EA288) a 2.0 TDI (EA288). Jej hmotnostný nárast (v porovnaní s liftbackom) predstavuje približne 15 až 30 kg (podľa motora a výbavy), logicky preto očakávajte aj podobnú dynamiku a spotrebu jednotlivých verzií.

Verzia Combi 4x4 dostala o 5 l väčšiu palivovú... Foto: Škoda
Škoda Octavia Combi Verzia Combi 4x4 dostala o 5 l väčšiu palivovú nádrž (celkovo 55 l). Medzigeneračne Octavia Combi 4x4 údajne schudla o 40 kg. Štandardná svetlá výška Octavie Combi je 140 mm. Verzia Octavia Combi Scout bude mať svetlú výšku 150 mm.

Navlas rovnaká ostáva aj schéma použitia rôznych zadných náprav. V prípade klasickej Octavie Combi (s pohonom predných kolies) dostanete zadné viacprvkové zavesenie len k najvýkonnejšej benzínovej verzii 1.8 TSI (132 kW/180 k), všetky ostatné motorizácie si musia vystačiť s jednoduchou zadnou nápravou. Z pohľadu komfortu pri pomalej jazde to síce nie je optimálne riešenie, treba však poznamenať, že v prípade Combi sú akustický komfort aj dynamické nadanie zadného jednoduchého zavesenia lepšie ako pri liftbacku. Dôvodov je viac, jedným z nich môže byť aj samotný fakt, že Škoda upravila naladenie zadnej jednoduchej nápravy. Nejde len o prispôsobenie reagujúce na zmenu ťažiska Combi a predpoklad vyššej záťaže, ale aj jemnejšie reakcie a zvýšenie komfortu. Nie je žiadnym tajomstvom, že úpravy sa dotknú aj liftbacku, ktorý ich dostane približne v polovici tohto roka. Podstatnou je však aj skutočnosť, že Combi má menšie a kolmejšie dvere batožinového priestoru. Vďaka tomu je jeho karoséria pri namáhaní od podvozku menej poddajná ako liftback s veľkým vekom zasahujúcim hlboko do strechy a je predpoklad, že z dlhodobého hľadiska bude únave karosérie a preťažovaniu odolávať o čosi lepšie ako spomínaná limuzína.

Vďaka zadnému previsu dlhému 1087 mm (+ 11 mm) však má zadná náprava naloženej Octavie veru čo robiť. Ak ju naplníte ťažkou batožinou, odstredivé sily urobia svoje. Mladú Boleslav treba pochváliť za nastavenie stabilizačného systému (ESC), ktorý nerobí zbytočnú paniku a pri prázdnom aute zasahuje až vo chvíli, keď Octavia vyčerpá všetky ostatné možnosti. Čím je však auto ťažšie „na zadok“, tým musí byť ESC predvídavejšie, naliehavejšie a zasahovať podstatne skôr. Platí to najmä pre verzie s jednoduchou zadnou nápravou, ktorá pri odstredivých silách a bočnom náklone rýchlejšie stráca priľnavosť a hrozí pretočením zadku. S náklonom karosérie sa totiž na vonkajšiu stranu nakláňajú aj zadné pneumatiky (zmenšuje sa kontaktná plocha s podkladom a naruší sa rovnomerný tlak po celej šírke behúňa). Na druhej strane to paradoxne prináša aj jednu výhodu, pri náhlom prenose hmotnosti dopredu (napr. jemné pribrzdenie uprostred oblúka) vďaka tomu Octavia „zatáča“ aj zadkom. To verzia s viacprvkovou zadnou nápravou nedokáže, tá drží na zadku ako pribitá a pri dynamickej jazde predvádza väčšiu nedotáčavosť. Jazda s ňou je však pokojnejšia, komfortnejšia a rozhodne bezpečnejšia (najmä s naloženým kufrom). O tom, že s pribúdajúcimi kilogramami vzadu a „zatáčaním zadku“ nie sú žarty, svedčí aj to, že verzia na CNG je bez ohľadu na svoj menší výkon vždy vybavená viacprvkovým zavesením. Dôvod? Veľká kinetická energia ťažkej oceľovej nádrže na stlačený plyn v zadnej časti auta.

Zadná viacprvková náprava Octavie Combi III má... Foto: Škoda
Škoda Octavia Combi Zadná viacprvková náprava Octavie Combi III má o 4 kg menej ako pri predchádzajúcej generácii. Jej celková hmotnosť je teraz 49 kg. Predná náprava so spodnými priečnymi ramenami a vzperami MacPherson je ľahšia o 2,8 kg.
Jednoduchá zadná náprava Octavie Combi je... Foto: Škoda
Škoda Octavia Combi Jednoduchá zadná náprava Octavie Combi je tvorená profilom otvoreným z dolnej časti a vloženým privareným plechom namiesto vloženého stabilizátora. Rozdielnou dĺžkou tohto plechu sa dosahuje rôzna torzná tuhosť pre jednotlivé motorizácie. Hmotnosť nápravy je 38 kg.
Technické údaje – Škoda Octavia Combi
Benzínové verzie
Motor 1.2 TSI 1.2 TSI 1.4 TSI 1.8 TSI
Zdvihový objem (cm3) 1197 1197 1395 1798
Max. výkon (kW/min-1) 63/4300 77/4500 103/4500 132/5100
Krút. moment (Nm/min-1) 160/1400 175/1400 250/1500 250/1250
Prevodovka 5M 6M (7DSG) 6M (7DSG) 6M (7DSG)
Prevádzková hmot. (kg) 1242 1247 (1272) 1272 (1287) 1337 (1352)
Súčiniteľ odporu vzduchu 0,305 0,303 0,311 0,308
Max. rýchlosť (km/h) 178 193 212 229
0–100 km/h (s) 12,2 10,5 (10,6) 8,5 (8,6) 7,4 (7,5)
Komb. spotreba (l/100 km) 5,3 5,1 (5,0) 5,3 (5,0) 6,1 (5,7)
Naftové verzie
Motor 1.6 TDI 1.6 TDI 2.0 TDI
Zdvihový objem (cm3) 1598 1598 1968
Max. výkon (kW/min-1) 66/2750 77/3000 110/3500
Krút. moment (Nm/min-1) 230/1400 250/1500 320/1750
Prevodovka 5M 5M (7DSG) 6M (6DSG)
Prevádzková hmot. (kg) 1317 1322 (1337) 1347 (1367)
Súčiniteľ odporu vzduchu 0,299 0,301 0,304
Max. rýchlosť (km/h) 183 191 216 (213)
0–100 km/h (s) 12,3 11 (11,1) 8,6 (8,7)
Komb. spotreba (l/100 km) 4,1 3,8 (4,0) 4,2 (4,5)
Octavia Combi ponúka aj vyhrievané čelné okno,... Foto: Škoda
Škoda Octavia Combi Octavia Combi ponúka aj vyhrievané čelné okno, vďaka silnejšiemu alternátoru je ho však možné kombinovať aj s prídavným elektrickým kúrením (alternátor doterajšieho Superbu túto kombináciu nezvláda, hoci má vyhrievané čelné okno v ponuke tiež).

S pohonom 4×4

Zadnú viacprvkovú nápravu dostanú aj všetky verzie Octavie Combi vybavené pohonom 4×4 (bez ohľadu na výkon motora). Má to technickú príčinu, medzinápravová spojka Haldex, hnacie hriadele a torzná priečka jednoduchej nápravy si jednoducho zavadzajú a nedajú sa navzájom skombinovať. Majitelia verzií 4×4 si tak budú za každých okolností užívať viac komfortu, menej hluku a istejšie jazdné vlastnosti na rozbitých cestách.

Medzinápravová spojka Haldex 5 použitá v... Foto: Škoda
Škoda Octavia Combi Medzinápravová spojka Haldex 5 použitá v Octavii 4x4 je o 1,4 kg ľahšia ako Haldex 4 používaný v predchádzajúcej generácii Octavie. Môže za to aj absencia tlakového zásobníku, ktorý Haldex 4 používal (olejové čerpadlo má údajne toľko výkonu, že zásobník na tlak nepotrebuje). Ako to ovplyvní servisné náklady spojky Haldex 5, automobilka neudáva. Priechodnosť terénom zlepšujú aj elektronické uzávierky diferenciálu na prednej aj zadnej náprave.

Rozdielov je však viac. Kým pri verzii 4×2 dostanete k motoru 1.6 TDI (77 kW/105 k) päťstupňovú mechanickú prevodovku alebo sedemstupňovú DSG, k verzii s pohonom 4×4 získate výlučne šesťstupňový manuál. Podobné je to aj pri verzii s motorom 1.8 TSI (132 kW/180 k). Pohon 4×2 Škoda kombinuje so šesťstupňovým manuálom alebo sedemstupňovým DSG, k rovnako motorizovanému 4×4 dostanete len dvojspojkovú šesťstupňovú prevodovku DSG. V prípade naftového motora 2.0 TDI (110 kW/150 k) vám k pohonu 4×4 Škoda dodá len šesťstupňovú manuálnu prevodovku, pod kapotou však budete mať verziu motora s vyvažovacími hriadeľmi (verzia 4×2 prídavný modul s vyvažovacími hriadeľmi nemá), takže Octavia Combi 2.0 TDI 4×4 bude dokonca tichšia ako jej klasická sestra s pohonom len predných kolies (prítomnosť vyvažovacích hriadeľov si vyžiadali vibrácie dané prítomnosťou pohonu 4×4). Model Octavia Combi 4×4 sa dostane na trh v júni.

S pohon 4x4 dostáva motor 1.8 TSI aj vyššiu... Foto: Škoda
Škoda Octavia Combi S pohon 4x4 dostáva motor 1.8 TSI aj vyššiu porciu krútiaceho momentu (280 Nm proti 250 Nm pri verzii 4x2).
Cenník – Škoda Octavia Combi 4×4
Motor Prevodovka Cena (€)
Active
1.6 TDI (77 kW) 6M 21 280
Ambition
1.8 TSI (132 kW) 6-DSG 26 460
1.6 TDI (77 kW) 6M 22 620
2.0 TDI (110 kW) 6M 24 860
Elegance
1.8 TSI (132 kW) 6-DSG 27 940
1.6 TDI (77 kW) 6M 24 100
2.0 TDI (110 kW) 6M 26 340
Technické údaje – Škoda Octavia Combi 4×4
Motor 1.8 TSI 1.6 TDI 2.0 TDI
Zdvihový objem (cm3) 1798 1598 1968
Max. výkon (kW/min-1) 132/4500 77/3000 110/3500
Krút. moment (Nm/min-1) 280/1350 250/1500 320/1750
Prevodovka 6-DSG 6M 6M
Prevádzková hmot. (kg) 1450 1435 1455
Súčiniteľ odporu vzduchu 0,306 0,298 0,307
Max. rýchlosť (km/h) 227 188 213
0–100 km/h (s) 7,5 11,7 8,7
Komb. spotreba (l/100 km) 6,7 4,5 4,9

Čo sa týka podrobných jazdných dojmov, tých tentoraz veľa neprinášame. Skúsili sme dve motorizácie (1.2 TSI a 2.0 TDI) v kombinácii s manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies a verziu 1.8 TSI s DSG a pohonom všetkých kolies. To všetko v priebehu krátkeho času a na neznámych, hoci pekných alpských cestách. Prvý krátky dojem bol lepší, než sme čakali, reálnejší pohľad na vec však ponúkne až redakčný test na cestách, ktoré sú nám dobre známe. Každopádne už teraz je jasné, že s karosériou Combi funguje Octavia dokonca o čosi lepšie než v prípade liftbacku (aspoň v prípade testovaných novinárskych exemplárov). Na dierach robí menej hluku a na krátkyh priečnych nerovnostiach nenadhadzuje zadkom tak ako skôr skúšaný liftback. Verziám s pohonom 4×4 prakticky nie je čo vytknúť (z pohľadu jazdných vlastností). Zhoršenie dynamiky dané nárastom hmotnosti sa dalo očakávať, škoda len, že vždy je to viac ako 100 kg. A to je naozaj dosť.

Octavie 4x4 sú v porovnaní s rovnako... Foto: Škoda
Škoda Octavia Combi Octavie 4x4 sú v porovnaní s rovnako motorizovanými verziami s pohonom predných kolies vždy ťažšie približne o 110 kg.
Škoda Octavia Combi
Škoda Octavia Combi
+24Škoda Octavia Combi
11 debata chyba
Články podľa značiek