ZF vyvíja pohon 4x4 bez zadného diferenciálu

Okrem nesporných výhod má pohon všetkých kolies aj jednu necnosť – zvyšuje spotrebu. Spoločnosť ZF to chce zmeniť.

14.05.2013 10:03
Pohon Foto:
Doterajšie pohony 4x4 roztáčajú všetky hnacie hriadele aj vo chvíľach, kedy to nie je potrebné. Systém ECOnnect ich odpája.
debata (8)

Problémom všetkých súčasných pohonov všetkých kolies (vrátane pripájateľných medzinápravovými spojkami) je fakt, že aj počas pohonu jednej nápravy sa pri jazde roztáčajú všetky hnacie hriadele a obidva hlavné diferenciály. Spoločnosť ZF preto vyvíja pohon všetkých kolies ECOnnect, ktorý chce ponúknuť výrobcom áut s vpredu naprieč uloženým motorom a pripájateľným pohonom zadných kolies (teda vozidlám, ktoré dnes najčastejšie využívajú medzinápravovú spojku Haldex). Prínosom systému ECOnnect sú spojky, pomocou ktorých systém odpája pohon kardanového hriadeľa vedúceho k zadnej náprave (odpája sa vpredu) a zároveň rozpája dve zadné spojky, ktoré slúžia k pripájaniu pohonu zadných polosí (namiesto klasického diferenciálu). Vďaka tomu dokáže systém rozdeľovať silu nezávisle na pravé a ľavé zadné koleso. Klasický diferenciál však nahradiť nedokážu, systém ECOnnect preto nebude slúžiť ako náhrada za stály pohon 4×4, ale len ako pomoc pri problémoch s trakciou. Systém pripájania a odpájania zadného pohonu dokáže zareagovať už za 270 ms. Zaujímavosťou je, že ECOnnect ZF kombinuje s novou deväťstupňovou automatickou prevodovkou. Aj vďaka tomu je ECOnnect, v porovnaní so systémom využívajúcim klasickú medzinápravovú spojku, údajne reálne úspornejší až o 5 %.

8 debata chyba
Články podľa značiek