Európske vývojové stredisko Fordu predstavilo v spolupráci s nemeckou firmou Schaeffler na kongrese Auto, Motor und Sport v Stuttgarte prototyp elektromobilu na báze Fordu Fiesta. Na tom by v dnešných časoch nebolo nič zvláštne, nebyť unikátneho systému uloženia elektromotorov. Ako napovedá názov Fiesta eWheelDrive, disponuje elektromotormi priamo v nábojoch kolies a ešte k tomu v zadných. Mestská Fiesta sa tým premenila na elektromobil so zadným náhonom. Klasický spaľovací motor tak uvoľnil miesto li-ion akumulátorom, ktoré nájdete pod prednou kapotou. Každý z vodou chladených elektromotorov má maximálny výkon 40 kW. To dáva Fieste silu osemdesiatich kilowattov. K tomu však musíme pripočítať extrémny krútiaci moment 700 Nm, ktorý zodpovedá preplňovaným dieselovým 8-valcom. O excelentnej dynamike tak niet najmenších pochybností, i keď Ford nezverejnil žiadne prevádzkové údaje.

Automobilka tvrdí, že takéto riešenie má viacero výhod. V prvom rade je to úspora priestoru. Predpokladá, že ak by sa v budúcnosti podarilo zabudovať batérie do podlahy, disponoval by takýto elektromobil prakticky dvoma batožinovými priestormi. Druhou možnosťou by bolo zmenšenie vonkajších rozmerov. Ford tvrdí, že štvormiestne autá s elektromotormi v kolesách a batériami v podlahe by mohli mať rozmery zodpovedajúce súčasným dvojmiestnym vozidlám. Zrušená mechanická väzba medzi klasickým motorom a kolesami by tiež umožnila ich natáčanie. To by znamenalo ľahké parkovanie. Vozidlo by sa po natočení všetkých štyroch kolies jednoducho „zasunulo“ na parkovacie miesto.

Takáto koncepcia má však aj svoje nevýhody. Hoci sú elektromotory mimoriadne kompaktné a zmestia sa do bežného rozmeru 16-palcových diskov, majú hmotnosť 45 kg a spolu s kolesom je to až 53 kg. A to nie je dobrá správa pre jazdné vlastnosti, pretože tým výrazne rastie hmotnosť neodpružených hmôt. Zotrvačnosť vertikálnych pohybov kolesa na nerovnostiach by tak mohla spôsobiť stratu kontaktu s vozovkou. Ford však tvrdí, že jeho inžinierom sa podarilo tento problém minimalizovať. Otázna je aj ochrana takýchto drahých motorových kolies. Na rozdiel od elektromotorov vo vozidle sú totiž pri prípadnej kolízii vystavené väčšiemu riziku poškodenia. Ford sa však nevzdáva a do roku 2015 plánuje v spolupráci s firmou Schaeffer postaviť ďalšie dva prototypy.

Myšlienka motorov v kolesách vozidiel nie je ani zďaleka nová. V poslednej dobe s ňou najviac koketovalo Mitsubishi, keď v roku 2006 predstavilo koncept EZ MiEV (Mitsubishi In-wheel motor Electric Vehicle) s elektromotormi integrovanými do zadných kolies, a tiež automobilka Nissan konceptmi Pivo, ktoré mali elektromotory vo všetkých štyroch natáčacích kolesách. Do série sa však zatiaľ žiaden z nich nedostal. Od tejto koncepcie ustúpilo aj samotné Mitsubishi, keď predstavilo svoj elektromobil i-MiEV.
Technické údaje | |
---|---|
Pohon | 2 x elektromotor |
Náhon | Zadný |
Max. výkon | 2 × 40 kW |
Trvalý výkon | 2 × 33 kW |
Krútiaci moment | 700 Nm |
Hmotnosť kolies | 2 × 53 kg |