Intel vyvíja svetlá, v ktorých neuvidíte dážď

Spoločnosť Intel má recept na to, ako zabrániť pri nočnej jazde v daždi oslepovaniu od vlastných svetlometov. Budú svietiť len tam, kde nie sú žiadne kvapky.

23.05.2013 06:44
Opel Foto:
Projekčne reflektory riadené počítačom budú v budúcnosti smerovať pixely svetla len tam, kde nie sú kvapky. Tým by sa stal dážď prakticky neviditeľný.
debata (3)

Poznáte to. Hustý dážď alebo sneženie vám vedia za volantom poriadne skomplikovať život. Najmä v noci. Nejde len o horšiu priľnavosť pneumatík, ktoré musia bojovať s vrstvou vody či snehu na ceste. Nebezpečná je aj znížená viditeľnosť. Dôvod je jednoduchý. Časť lúčov svetla sa odráža od dažďových kvapiek späť k vám. Znamená to, že vás oslepuje svetlo vašich vlastných reflektorov. Čím je ho viac, tým horšie. Vidíte to podľa toho, že keď v hustom daždi zapnete diaľkové svetlá, oslepovanie sa ešte zvýši a viditeľnosť klesne. Spoločnosť Intel si však myslí, že má recept, ako môže vodičom v hustom daždi pomôcť.

Vyvíja totiž reflektory, ktoré budú svietiť len tam, kde sa nenachádzajú kvapky vody. Zdá sa vám to bláznivé? Intel však už v laboratóriu dokázal, že sa to dá. Základom sú vysokovýkonné reflektory používajúce ako zdroj xenónové výbojky alebo LED diódy. Samotný reflektor je však skôr projektorom než bežným svetlom s parabolou, ktorá vyžaruje homogénny kužeľ svetla. Preto dokáže svetlo takpovediac premietať a posielať len tam, kde je to potrebné. Jednoducho vypne pixely smerujúce k padajúcim kvapkám vody alebo vločkám. Tým by sa stal dážď v noci prakticky neviditeľný. Informácie získava reflektor zo špeciálnej kamery, skenujúcej pohyb kvapiek pred vozidlom. Vysoko výkonný čip riadiacej jednotky následne vypočíta dráhu ich pohybu. Laboratórne testy ukázali, že pri rýchlosti približne 40 km/h by dokázala takáto technológia zvýšiť viditeľnosť až o 80¤% pri znížení intenzity osvetlenia len o jednu pätinu. Pochopiteľne, že s rastúcou rýchlosťou je skenovanie kvapiek zložitejšie, pretože elektronika má k dispozícii menej času. Podľa Intelu si preto vývoj takýchto smart reflektorov, ktoré by boli použiteľné v sériovej výrobe automobilov, vyžiada ešte približne desať rokov.

3 debata chyba
Články podľa značiek