Peugeot 2008 - levíča do terénu

Francúzsky Peugeot nasadá na rýchlik zvaný Crossover. Niet sa čomu čudovať. Kým kategória klasických hatchbackov už roky stagnuje, o vozidlá, ktoré vedia ponúknuť univerzálnosť viacerých tried, je čoraz väčší záujem.

29.05.2013 08:01
Peugeot 2008 Foto:
Peugeot 2008 je postavený na malej dvestoosmičke, no rozmermi sa tento crossover blíži skôr k nižšej strednej triede. V kufri má až 360 litrov na batožinu.
debata (4)

Jeho novým želiezkom v ohni je Peugeot 2008. Francúzska automobilka by ním chcela prilákať zákazníkov z viacerých segmentov. Predpokladá, že by oň mohli mať záujem klienti, ktorí sa rozhodujú pre kúpu klasického mestského hatchbacku, malého kombi, MPV či dokonca kompaktného SUV. To všetko má Peugeot 2008 zapísané vo svojich génoch. Nebude však sám. Na trhu má množstvo protivníkov od Opla Mokka, Chevrolet Trax a Nissan Yuke až po Renault Captur.

Miesto pohonu 4x4 dostane Peugeot 2008 systém... Foto: Peugeot
Peugeot 2008 Miesto pohonu 4x4 dostane Peugeot 2008 systém Grip Control s kontrolou trakcie predných kolies.

Peugeot 2008 sa predstavil najprv v podobe konceptu na vlaňajšom autosalóne v Paríži. Ako sa ukázalo, od sériovej verzie nemal naozaj ďaleko. Postavili ho na modulárnej platforme malej dvestoosmičky. Nenechajte sa však pomýliť, nie je to totiž nijaký drobček. Na dĺžku má 4160 mm, čo znamená, že je o rovných 20 centimetrov dlhší. Na šírke pribudlo ďalších päť a výške až desať centimetrov. Rázvor zostal na pôvodnej úrovni 2538 mm.

Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4159/1829/1556
Rázvor náprav (mm) 2538
Objem kufra/nádrže (l) 360 – 1194/50

Štýl SUV podporuje zvýšený profil strechy v zadnej časti, strešné nosiče, robustné blatníky, čierne chrániče podvozku a prahov, ale aj kolesá s veľkosťou až do 17 palcov. Ochotu zísť z asfaltu deklaruje Peugeot 2008 aj svetlou výškou zvýšenou až na 16 cm. To je o 25 mm viac. K rodine Peugeotov ho radí typická plávajúca predná maska inšpirovaná štúdiou SR1, ale aj zadné svetlá v tvare levích pazúrov. Zaujímavým dizajnovým prvkom je chrómová lišta nad zadnými oknami, ladiaca so zvýšeným profilom strechy.

Priestranný interiér využíva ergonomický... Foto: Peugeot
Peugeot 2008 Priestranný interiér využíva ergonomický koncept Peugeotu 208. Preto aj tu nájdete malý, nízko umiestnený volant a prístroje posunuté pod čelné sklo.

Interiér ponúka neporovnateľne viac priestoru ako Peugeot 208 a k tomu vskutku praktický kufor s objemom 360 litrov, čo je parameter typický pre hatchbacky nižšej strednej triedy. Jednoduchým sklopením zadných operadiel vznikne vodorovná podlaha a úžitkový priestor až 1194 litrov.

V interiéri použil Peugeot rovnaký ergonomický koncept ako v Peugeote 208. Pred vodičom je teda extrémne malý volant s priemerom len 330 mm a prístrojový panel predsunutý pod čelné sklo. S redukciu bežných tlačidiel si poradil vďaka rozhraniu so 7-palcovým dotykovým displejom. To umožňuje využívať za príplatok aj špeciálne internetové aplikácie Peugeotu. Novinkou na palube je aj náladové modré osvetlenie strechy a prístrojov, ale najmä samočinný parkovací asistent pre pozdĺžne parkovanie.

Pod kapotou nájdeme techniku Peugeotu 208. Aj preto novinka neráta s pohonom oboch náprav. Základom je trojvalec 1.2 VTi s výkonom 60 kW a 5-stupňovou prevodovkou. To možno neznie lákavo, ale dvetisícosmička váži len 1045 kg. Silnejším benzínovým motorom je 4-valec 1.6 VTi (88 kW), tiež s 5-stupňovým manuálom. Naftová ponuka štartuje agregátom 1,4 HDi (50 kW). Väčší motor 1.6 HDi je vyladený na 68 alebo 84 kW. Jeho silnejšia verzia má štandardne 6-stupňový manuál, slabšia je kombinovaná s 5-stupňovou prevodovkou alebo robotizovanou prevodovku pre modifikáciu 1.6 e-HDi. Robotizovaný 5-stupňový manuál môže spolupracovať aj s benzínovým motorom 1.2 e-VTi. Tieto ekologické verzie sú štandardne spojené so stop-štart systémom. Neskôr sa ponuka rozrastie o preplňované 3-valce 1.2 e-THP s výkonom 81 alebo 96 kW a dokonca hybridnú verziu HYbrid Air s rekuperáciou brzdnej energie pomocou stlačeného vzduchu.

Peugeot 2008 Foto: Peugeot
Peugeot 2008 Peugeot 2008

Podvozok využíva podobnú konštrukciu ako Peugeot 208 s prednou nápravou McPherson a zadnou s torznou priečkou. Pohon štyroch kolies síce nie je vo výhľade, ale Peugeot v teréne stavil aspoň na väčšiu svetlú výšku (160 mm), štandardné obutie do univerzálnych SUV pneumatík (Mud & Snow) a elektronických pomocníkov. Pre silnejšie motorizácie je totiž pripravený systém Grip Control. Otočným ovládačom volí vodič jeden z piatich jazdných režimov – Normal, Snow, Off-road, Sand a ESP off. Elektronika stráži trakciu kolies buď úpravou výkonu motora alebo pribrzďovaním preklzujúcich kolies. Mód Snow pracuje do rýchlosti 50 km/h, Off-road do 80 km/h a režim Sand pre jazdu na piesku až do 120 km/h. Samozrejmosťou je hill-holder.

Peugeot 2008 bol vyvíjaný hneď od začiatku ako globálny model. Mieri teda nielen do Európy, ale aj do Číny a Južnej Ameriky. Vyrábať sa bude okrem materského závodu vo francúzskom Mulhouse aj v čínskom Wuhane či brazílskom Porto Real. Do predaja na Slovensku príde už začiatkom leta.

Technické údaje – benzínové verzie
Motor 1.2 VTi 1.6 VTi
Zdvihový objem (ccm) 1198 1598
Max. výkon (kW/ot.) 60/5750 88/6000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 118/2750 160/4250
Max. rýchlosť (km/h) 169 196
0 – 100 km/h (s) 13,5 9,5
Spotreba na 100 km (l) 4,9 5,9
Technické údaje – naftové verzie
Motor 1.4 HDi 1.6 e-HDi 1.6 e-HDi
Zdvihový objem (ccm) 1398 1560 1560
Max. výkon (kW/ot.) 50/4000 68/4000 84/3600
Max. krút. moment (Nm/ot.) 160/1750 230/1750 270/1750
Max. rýchlosť (km/h) 159 181 188
0 – 100 km/h (s) 14,9 11,5 10,4
Spotreba na 100 km (l) 4,0 4,0 4,0
Peugeot 2008
Peugeot 2008
+14Peugeot 2008
Peugeot 2008
Peugeot 2008
+1Peugeot 2008
4 debata chyba
Články podľa značiek