Nová Kia Carens vychádza zo cee'du

Tretia generácia Kie Carens absolvovala svetovú premiéru už na vlaňajšom autosalóne v Paríži, no podrobnejšie informácie o svojej novinke si Kia nechala až do jej májového uvedenia na trh.

03.06.2013 07:20
Kia Carens Foto:
Dynamický dizajn radí Kiu Carens do novej rodiny európskych modelov. Technicky vychádza zo cee'du.
debata

Nový Carens je pre Kiu dôležitým modelom. Po dvojročnej pauze ju totiž vracia na scénu veľkopriestorových modelov nižšej strednej triedy. Kým predošlé dve generácie z roku 1999 a 2007 môžeme považovať ešte za predstaviteľov starých kórejských čias Kie, tá nová už patrí jednoznačne do novej ambicióznej európskej rodiny. Napokon postavili ju na platforme úspešného cee'du, i keď s jednoduchšou vlečnou zadnou nápravou. Bojovať bude najmä so zavedenými 7-miestnymi rivalmi ako Opelom Zafira, Renaultom Grand Scénic či Mazdou5.

Carens sa zmenil na nepoznanie. O jeho dizajn sa opäť postaralo európske štylistické stredisko Kie na čele s Petrom Schreyerom. Napriek zameraniu na ponuku praktického a variabilného interiéru dostala omnoho dynamickejší vzhľad. Do rodiny nových modelov ju radí tigria maska, ale aj denné LED diódy a svetlá v štýle ceedu. V porovnaní s ním má však štyri bočné okná a vyššie situovanú strechu. No tým najdôležitejším je zmena proporcií.

Neskôr chystá Kia aj ekonomickú verziu 1,7 CRDi... Foto: Kia
Kia Carens Neskôr chystá Kia aj ekonomickú verziu 1,7 CRDi EcoDynamics so spotrebou len 4,5 litra nafty.

V porovnaní s druhou generáciou je Carens so 20 mm kratší, o 15 užší a až o 40 mm nižší. Zato rázvor náprav narástol na 2750 mm, čo je o päť centimetrov viac. To je dôležité pre komfort cestujúcich. Tých môže byť v Carense až sedem. Tretí delený rad sedadiel sa dá sklopiť do podlahy tak, že vytvorí vodorovnú plochu kufra. Vtedy Carens odvezie 536 litrov batožín. V V druhom rade je každé z troch sedadiel nezávislé a dá sa sklopiť alebo posúvať. V dvojmiestnom usporiadaní sa prepravná kapacita zvýši na 1694 litrov. Sklopné je však aj operadlo sedadla spolujazdca, takže v Carense možno prepravovať predmety dlhé až 2150 mm. Samozrejmosťou je množstvo odkladacích priestorov a letecké stolíky pre cestujúcich v druhom rade.

Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4525/1805/1630
Rázvor náprav (mm) 2750
Objem kufra/nádrže (l) 103 – 492 – 1667/50

Neporovnateľne solídnejšie je aj spracovanie interiéru. V Carense nájdeme kvalitné mäkčené plasty a vyslovene európsky dizajn palubnej dosky. Tej môže kraľovať multimediálne rozhranie s dotykovou obrazovkou a za príplatok aj moderný prístrojový panel Supervision so 4,2-palcovým TFT displejom. Rodinné MPV je štandardne vybavené klimatizáciou a tempomatom s obmedzovačom rýchlosti. Na zozname príplatkov nájdete 7-miestny interiér, panoramatickú strechu, vyhrievané a ventilované predné sedadlá, vyhrievaný volant, navigáciu, bezkľúčové štartovanie a odomykanie či audiosústavu so subwooferom. Po prvý raz sa v Carense objavuje nové bezpečnostné systémy, napríklad varovanie pred opustením jazdného pruhu, hill-holder, kontrola tlaku v pneumatikách, elektrická parkovacia brzda, samočinný parkovací asistent, ale aj xenónové svetlá. Štandardom je šesť airbagov a stabilizačný systém ESC.

Interiér ponúka nielen kvalitné materiály, ale... Foto: Kia
Kia Carens Interiér ponúka nielen kvalitné materiály, ale aj možnosť odviezť 7-člennú posádku.

Motorová paleta je zostavená z agregátov cee'du a väčšej Optimy. Základom je benzínový 4-valec 1.6 GDI s priamym vstrekovaním paliva (99 kW) a diesel 1.7 CRDi (85 kW). Silnejšie alternatívu predstavuje benzínový dvojliter 2.0 GDI (122 kW), ktorý však nie je určený pre náš trh, a výkonnejšia verzia dieselu 1.7 CRDi (100 kW). Všetky motory sú štandardne kombinované so 6-stupňovými manuálnymi prevodovkami so skrátenými prvými dvoma prevodovými stupňami a „dlhou“ šestkou. Pre dva výkonnejšie motory ponúka Kia vlastný automat. Stop-štart systém v ponuke zatiaľ nefiguruje. Bude pravdepodobne výsadou pripravovaných úsporných verzií EcoDynamics. No i tak je nový Carens úspornejší ako jeho predchodca. Benzínová verzia 1.6 GDI spotrebuje 6,8 a diesel 1.7 CRDi 4,9 litra paliva.

Podvozok využíva predné tlmičové vzpery MvPherson a jednoduchšiu zadnú vlečnú nápravu s torznou priečkou. Tá je daňou za vytvorenie variabilného interiéru a veľkého kufra.

Nová Kia Carens, vyrábaná výlučne v Kórei, mala slovenskú premiéru na nedávnom bratislavskom autosalóne. Za benzínovú verziu 1.6 GDi zaplatíte 17 900 eur. Za diesel si priplatíte 1400 eur. Tretí rad sedadiel stojí 650 eur.

Technické údaje
Motor 1.6 GDi 2.0 GDi 1.7 CDRi 1.7 CRDi
Zdvihový objem (ccm) 1591 1999 1685 1685
Max. výkon (kW/ot.) 99/6300 122/6500 85/4000 100/4000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 165/4850 213/4700 260/1250 331/1750
Max. rýchlosť (km/h) 185 203 181 191
0 – 100 km/h (s) 11,3 9,7 13,0 10,4
Spotreba na 100 km (l) 6,8 7,3 4,9 5,1
debata chyba
Články podľa značiek