Lamborghini Egoista je asi najväčším prekvapením, aké si mohli páni zo Sant Agata pripraviť pri príležitosti osláv päťdesiatych narodenín rozzúreného býka.
Egoista sa objavil naozaj nečakane. Už aj preto, že len necelé dva mesiace predtým, na marcovom salóne v Ženeve, „lambo“ excelovalo hyperšportom Veneno. Vôbec najrýchlejším modelom zo Sant Agata. To by hádam ako darček k okrúhlemu jubileu úplne stačilo. Lenže opak je pravda. V dielňach Lamborghini sa už v tom čase horúčkovito finišovalo na prácach skutočného extrému, ktorý mal zapôsobiť ako blesk z jasného neba. A to sa aj stalo. Egoista debutoval na špeciálnom narodeninovom večierku plného VIP hostí. Na pódiu, ktoré sa vďaka veľkoplošnej projekcii zmenilo na ranvej, s ním za revu 10-valcového motora „pristál“ sám šéf automobilky Stephan Winkelmann.
Stvorené pre sebcov
Autorom Egoistu nie je nikto iný ako šéfdizajnér koncernu Volkswagen Walter De Silva. „Chcel som vzdať hold a vymyslieť vozidlo, ktoré by zdôraznilo skutočnosť, že modely Lamborghini boli vždy stvorené viac srdcom ako hlavou,“ povedal pri tejto príležitosti De Silva. Nepochybne sa mu to spolu s Alessandrom D'Ambrosiom, zodpovedným za dizajn exteriéru, a Stefanom Sielaffom, ktorý navrhol interiér, podarilo. Už názov Egoista napovedá, že tento býk je sebec v každom smere a navyše sa za to vôbec nehanbí. Preto neprekvapí, že v jeho útrobách nájdeme len jedno jediné centrálne sedadlo. „Pri vývoji sme mysleli na ľudí, ktorí túžia vyjadriť svoju osobnosť na maximum a hľadajú len tie najexcentrickejšie veci. Egoista je prosto hedonista dovedený do extrému,“ dodal De Silva.
Inšpirácia je zjavná na prvý pohľad. Hoci lambo vždy rado načrelo do sveta letectva, najmä sveta vzdušných síl, tentoraz sa doslova odtrhlo z reťaze. Ako model mu stál legendárny neviditeľný bombardér Lockheed F-117 Nighthawk, ale aj americký bojový vrtuľník AH-64 Apache. Nejde len o dizajnérsky výstrelok. Z toho prvého si požičal technológiu stealth, ktorá odráža lúče radaru mimo jeho dosahu, z toho druhého kokpit, predstavujúci samostatnú bunku prežitia. Egoista za jeho volantom by tak mal byť chránený pred políciou aj následkami prípadnej kolízie.
Prístup ako do lietadla
Koncept je vyrobený z mixu hliníka a kompozitných materiálov. Ostré hrany a plochy mu spolu s aktívnymi aerodynamickými klapkami na podvozku prinášajú potrebný prítlak v závislosti od okamžitej rýchlosti. O jeho viditeľnosť sa starajú letecké pozičné svetlá. Dostať sa za jeho volant nie je vôbec jednoduché. Egoista nemá žiadne dvere. Prístup zabezpečuje otvárateľná kabína tvorená oranžovým polykarbonátom. Stúpiť však nemôžete kdekoľvek. Pred nevhodným položením nohy vás varujú nápisy No Step. A potom treba ešte demontovať samotný volant. Ak sa mu tak dá vôbec hovoriť, pretože vyzerá skôr ako rozhranie drive by wire v kokpitoch moderných dopravných lietadiel.
Odtiaľ pochádzajú aj ďalšie prepínače či karbónové sedadlá so 4-bodovými pásmi, no najmä head displej ktorému chýba azda už len laserový zameriavač. Nič tu však nie je na parádu. Automobilka síce nezverejnila technické ani dynamické parametre, ale je isté, že Egoista je poriadne žihadlo, ktoré si vyžaduje skutočného profíka. Ultraľahký monopost poháňa totiž 5,2-litrový 10-valec z Gallarda s výkonom vyladeným až na 600 koní (441 kW). To je o 30 viac, ako má v súčasnosti najsilnejšia verzia Gallarda. Hnaciu silu smeruje cez automatickú prevodovku k všetkým štyrom kolesám. Celé to má len jednu chybičku krásy. O extrémne zážitky z jazdy sa bude môcť jazdec podeliť len verbálne. Ale egoistom to určite nebude prekážať.
Prípadní záujemcovia majú zatiaľ smolu. Hoci je vozidlo vyrobené tak, aby mohlo vyjsť na bežné cesty, zostane podľa informácií automobilky len pri jednom jedinom exemplári. Ten skončí pravdepodobne niekde v „býčej“ centrále. Milovníci značky sa tak budú musieť uspokojiť výročnými edíciami Aventadoru LP720–4 50 Anniversario a Lamborghini Gallardo LP560–2 50, ktoré vzniknú v stokusových sériách. Aj tri kusy famózneho Venena sú už totiž predané.