Už to, s akou pompéznosťou Citroën svoju novinku uvádza, svedčí o tom, akú pozornosť jej fabrika venuje. A nie je sa čo čudovať, v segmente kompaktných vanov bolo Picasso vždy silným hráčom. Či sa už bavíme o Xsare Picasso, predchádzajúcej generácii C4 Picasso, alebo ich menšom súrodencovi C3 Picasso, zakaždým ide o talentované rodinné auto, ktoré vie ako zaujať. A nové Picasso nechce byť iné.
Šoková terapia
Keď sa objavili jeho prvé fotografie, len málokto veril, že sa pozerá na sériovú verziu. Provokatívne čelné partie Picassa totiž robia v súčasnom štylistickom jazyku Citroënov poriadny prievan. Na fotografiách sme im nevedeli prísť na chuť ani my, naživo je však dojem omnoho lepší. Jedno je isté, či sa vám už auto páči, alebo nie, je odvážne a originálne. A to sa dnes naozaj cení.
Rozmery – Citroën C4 Picasso | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4428 |
Šírka (mm) | 1826 |
Výška (mm) | 1611 |
Rázvor (mm) | 2785 |
Objem kufra (l) | 537–630 (podľa polohy zadných sedadiel) |
Objem nádrže (l) | 57 (55 s motormi HDi) |
Skleník
Viete podľa čoho spoznáte poriadne francúzske MPV? Na jeho karosérii je pomaly viac skla ako plechu. C4 Picasso nie je výnimkou, ponúka totiž až 5 m2 presklenej plochy (vrátane obrovského čelného skla zasahujúceho až nad hlavy predných cestujúcich). Má to však aj tienisté stránky, teda aspoň podľa skúseností z doterajších MPV. V letných horúčavách na vás zo všetkých strán pečie (výsuvné roletky síce bránia prístupu slnečného žiarenia, no sálavé teplo od sklených tabúľ nezastavia) a štruktúra oslabenej karosérie sa často prejaví vŕzganím plastov v kabíne. V Citroëne o tom vedia svoje, tentoraz by to však malo byť iné. Základom nového Picassa je totiž nová, výrazne pevnejšia podlahová platforma EMP2 využívajúca viac vysokopevnostných ocelí a kompozitných materiálov. Tá dáva okrem iného konštruktérom viac voľnosti pri návrhu proporcií auta, s lepšou pevnosťou a úbytkom hmotnosti približne 140 kg (samotná platforma ušetrila 70 kg) tak prichádza aj skrátenie predného previsu o 70 mm, posunutie motora o 50 mm nižšie a zníženie podlahy o 20 mm.
Sympatické je, že na prvých jazdách nás okrem dlhých a rovných diaľnic s novinkou pustili aj na staršie cesty a úseky plné dier. A hoci malo naše Picasso najazdených len 1887 km, bolo cítiť, že je akési pevnejšie. Zaujalo nás najmä výborné odhlučnenie podvozku (Citroën sa chváli lepšie odizolovanou prednou nápravnicou a novými tlmiacimi materiálmi okolo zadnej nápravy) a fakt, že v kabíne nič nezavŕzgalo. Jasné, na rozbitých slovenských cestách skelet časom trochu povolí, no máme pocit, že v otázke celkovej pevnosti je na tom novinka naozaj o čosi lepšie.
Keď sme už pri podvozku, jazdný prejav auta je veľmi podobný doterajšiemu modelu. Na dlhších vlnách je C4 Picasso príjemne komfortné a aj keď sa trochu nakláňa, vzbudzuje dôveru. Na krátkych priečnych nerovnostiach sa však tvrdšie naladené tlmiče vzoprú a trochu nadhodia celým autom. Na dierach nám tak zadná náprava občas jemne odskočila a Citroën zavrtel zadkom . Na rozdiel od minulosti pri tom však nenarobil toľko hluku. Na rodinne orientované MPV s jednoduchou zadnou nápravou sú dynamické schopnosti Picassa dobré.
Niečo pre život
Sadnite za volant a hneď pochopíte, že pri návrhu interiéru niekto naozaj rozmýšľal. Citroën sa skrátka veľkopriestorovými autami zaoberá už nejaký ten rok a v kabíne tohto auta je to cítiť. Namiesto hlúpych a často nepoužiteľných detailov sú tu praktické riešenia, ktoré reálne spríjemňujú dlhé cesty. Príkladom sú aj malé LED lampičky osvetľujúce zadné výklopné stolíky. Stačí sklopiť stolík a pri zapnutých hlavných svetlometoch sa okamžite aktivujú diódy zabudované priamo v operadle. A to nie zďaleka všetko, osvetlené sú aj odkladacie priestory vo dverách, či priehradka stredovej konzoly vybavená USB portom, klasickým 3,5-palcovým jackom a zásuvkou na 220 V. Nechápeme, prečo nie je takto pekne osvetlený každý van. Všetko je tu pekne po ruke a dozadu sa relatívne pohodlne posadia aj traja dospelí. Rovná podlaha navyše nezavadia nohám v strede sediaceho cestujúceho. Jednoducho, konštruktéri urobili všetko pre to, aby sa v Picasse cestovalo podobne príjemne na predných aj zadných sedadlách.
Vpredu je ponuka miesta samozrejme ešte veľkorysejšia. Na dobre tvarovaných predných sedadlách nie je problém nájsť si správnu polohu, pričom to spolujazdcove môže byť vybavené elektrickou opierkou pre nohy. Ak chcete relaxovať, tlačidlom na boku sedadla vyklopíte opierku pod lýtkami (zároveň sa pomocou výsuvných segmentov aj predĺži), sklopíte operadlo a razom sa v Picasse cítite ako na zubárskom kresle.
K dispozícii sme mali výlučne autá v najvyšších špecifikáciách, ťažko je nám preto hodnotiť, ako na tom budú základné verzie. „Lisabonské“ Picassá prekvapili kvalitou obkladových materiálov aj samotným dielenským spracovaním. Uvidíme, čo ponúknu nižšie výbavy, tá najvyššia je každopádne dosť luxusnou záležitosťou.
Kvalitu ukáže až čas
Prvý kontakt s novým C4 Picassom ukázal snahu Citroënu postúpiť v kvalitatívnom rebríčku o priečku vyššie. Naďalej si zachováva vizuálnu príťažlivosť, využíva obrovské plochy skla a ponúka mimoriadne praktickú kabínu. Zdá sa však, že na rozdiel od minulosti prináša viac pevnosti, kvality spracovania a lepší podvozok. Ako to bude naozaj, ukáže až čas, podľa prvých dojmov však C4 Picasso vykročilo správnou nohou.
A ešte poznámka na záver. Jazdili sme s benzínovou aj naftovou verziou, pričom obidve ponúkli príjemne presné manuálne prevodovky. Pri benzínovej nás to až tak neprekvapilo, no naftová sa naozaj pochlapila. Stále má však rovnako dlhé dráhy radenia, pravdepodobne tak nejde o žiadnu novú konštrukciu a jej presnosť je skôr dôsledkom malého počtu najazdených kilometrov. Nevadí, aj keby šlo o pôvodnú konštrukciu, nebolo to s ňou až tak tragické. Na jej nepresnosť sa totiž často sťažovali viac novinári ako samotní majitelia.
Technické údaje – benzínové verzie | ||
---|---|---|
Motor | 1.6 VTi | 1.6 THP |
Max. výkon (kW/min-1) | 88/6000 | 115/6000 |
Krút. moment (Nm/min-1) | 160/4250 | 240/1400 |
Prevodovka | 5M | 6M |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1252 | 1269 |
Max. rýchlosť (km/h) | 187 | 209 |
0–100 km/h (s) | 12,3 | 9 |
Komb. spotreba (l/100 km) | 6,3 | 6,0 |
Technické údaje – naftové verzie | ||
---|---|---|
Motor | 1.6 HDi | 1.6 HDi |
Max. výkon (kW/min-1) | 68/4000 | 84/4000 |
Krút. moment (Nm/min-1) | 230/1750 | 270/1750 |
Prevodovka | 6M (6-robotizovaná) | 6M (6-robotizovaná) |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1279 (1289) | 1298 (1295) |
Max. rýchlosť (km/h) | 173 (175) | 189 (189) |
0–100 km/h (s) | 12,9 (13,7) | 11,8 (12,3) |
Komb. spotreba (l/100 km) | 4,2 (3,8) | 4,0 (4,0) |