Citroën C4 Picasso štartuje novú epochu

Novým Citroënom C4 Picasso štartuje francúzska automobilka veľkú generačnú obmenu. Picasso bude totiž prvým Citroënom postaveným na modulárnej platforme EMP2. V rámci koncernu tak možno jeho význam porovnať s očakávaným Peugeotom 308.

04.07.2013 10:12
Citroën C4 Picasso Foto:
Celý vývoj nového C4 Picasso sa točil okolo znižovania spotreby paliva. To poznačilo aj jeho kompaktnejší dizajn. Vnútri je však väčší než kedykoľvek predtým.
debata (1)

C4 Picasso sa zmenilo na nepoznanie. Vo všetkých aspektoch sa totiž konštruktéri zamerali na zníženie spotreby paliva. A to sa prejavilo na dizajne, rozmeroch aj samotnej konštrukcii. Len pre zaujímavosť, nové C4 Picasso neváži viac než menší Citroën C3 Picasso. Na pohotovostnej hmotnosti sa podarilo ušetriť až 140 kg. Z toho 70 kg pripadá na novú platformu a zvyšok na inteligentný materiálový mix karosérie, používajúcej okrem vysokopevnostných ocelí aj hliníkovú kapotu či plastové zadné veko.

V záujme redukčnej diéty sa zmenšili aj vonkajšie rozmery. Karoséria je o 40 mm kratšia a až o 70 mm nižšia. Zato rázvor narástol na 2785 mm, čo je o 55 mm viac ako v minulosti. Zmena proporcií dáva Picassu nielen lepšiu aerodynamiku, ale aj veľmi inovatívny vzhľad. Dopĺňajú ho originálne riešené predné svetlá rozdelené do troch horizontálnych línií. Vrchné denné LED diódy nadväzujú na prednú masku. Pod nimi sú umiestnené hlavné svetlá a v spodnej časti nárazníku hmlovky. Technologický akcent dopĺňajú zadné LED svetlá s 3D grafikou. Samotný dizajn nie je však veľkým prekvapením. Verejnosť naň Citroën pripravil ženevskou štúdiou Technospace. Aj tá už mala zvláštny profil okien a efektné chrómové lemovanie v tvare písmena C. Citroën sa tiež chváli obrovskou zasklenou plochou, ktorá vzrastie použitím strešného okna až na 5,3 štvorcové­ho metra.

Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4430/1830/1610
Rázvor náprav (mm) 2785
Objem kufra/nádrže (l) 537 – 630/-

Podstatné však je, že zmenšením formátu neutrpel priestor pre posádku. Naopak, Citroën tu vyčaroval ďalšie centimetre k dobru a k tomu pridal 40 litrov pre batožinu. Kufrom s objemom 537 litrov tak bude C4 Picasso patriť k najlepším v triede. Nezabudlo sa ani na variabilitu. Tri rovnocenné zadné sedadlá sú posuvné a sklopné. Vďaka sklápateľnému operadlu spolujazdca zvládne prepravu predmetov dlhých až 2,5 metra. K praktickým stránkam patrí množstvo odkladacích schránok. Novinkou je vyberateľná schránka medzi prednými sedadlami, slúžiaca podobne ako kufrík.

Na palube sa snažil Citroën dosiahnuť inovatívnu atmosféru. Preto sa spolieha výlučne na digitálne prístroje. Palubná doska obsahuje dotykové rozhranie s osempalcovým displejom a k tomu obrovskú centrálne umiestnenú 12-palcovú obrazovku prístrojového panelu. Systém slúži na ovládanie prakticky všetkých funkcií klimatizácie, navigácie, komunikácie, zábavy či informácie palubného počítača. Vďaka pripojeniu na internet možno využívať viaceré špeciálne aplikácie Citroën Multicity Connect. Pomocou USB kľúča si vodič môže dokonca upravovať pozadie displeja, podobne ako na tabletoch či notebookoch. Pre maximálny komfort vyvinul Citroën sedadlá s masážňou funkciou a sedadlo Relax pre spolujazdca s nastaviteľnou opierkou na nohy.

Dominantou vzdušného interiéru je obrovský... Foto: Citroën
Citroën C4 Picasso Dominantou vzdušného interiéru je obrovský 12-palcový monitor nového užívateľského rozhrania.

Citroën C4 Picasso dobieha konkurenciu aj bezpečnostnými prvkami a elektronickými asistentmi. Prináša adaptívne svetlá so samočinným prepínaním diaľkového režimu, radarový tempomat funkčný od rýchlosti 25 km/h, novú generáciu varovania pred opustením jazdného pruhu s vibrujúcim bezpečnostným pásom, samočinný parkovací asistent, systém sledovania mŕtveho uhla a kamerový systém zobrazujúci okolie vozidla z vtáčej perspektívy. Novinkou sú aj bezpečnostné pasy s elektrickými predpínačmi.

V porovnaní s predošlou generáciou spotrebuje nové C4 Picasso priemerne o jeden liter paliva menej. Odštartuje s ponukou štyroch motorov s objemom 1,6 litra. Základom je atmosférický 4-valec 1.6 VTi (88 kW) a diesel 1.6 HDi (68 kW). Silnejší diesel má výkon 84 kW. Vrchol ostane v rukách prepĺňaného benzínového motora 1.6 THP (115 kW). Štandardne budú motory dodávané so 6-stupňovými manuálnymi prevodovkami. Dieselové motory e-HDi so stop-štart systémom budú kombinované s novou generáciou 6-stupňovej robotizovanej prevodovky, ktorá by mala mať výrazne vyšší komfort radenia. Novinkou je aj funkcia „plazenia“, ktorá si muluje správanie klasickej automatickej prevodovky s hydrodynamickým meničom. Po pustení brzdového pedálu sa tak vozidlo dá automaticky do pohybu.

Citroën tvrdí, že C4 Picasso bude prvým kompaktným vanom na svete, ktorý spotrebuje priemerne len 3,8 litra paliva na 100 km. Týka sa to verzie 1.6 e-HDi 90 Airdream s robotizovanou prevodovkou. Koncom roka sa pod kapotu dostane aj dieselový motor 1.6 BlueHDi so vstrekovaním prísady AdBlue, ktorá znižuje produkciu zlúčenín NOx o 90 %. Neskôr pribudnú aj 6-stupňové automatické prevodovky pre benzínové verzie.

Úplne nový podvozok vychádzajúci z platformy EMP2 prinesie C4 Picassu lepšie jazdné vlastnosti. Ťažiť bude nielen väčšieho rázvoru, ale aj rozchodu kolies, vpredu až o 82 mm. Pritom Citroën sľubuje zachovať dobrú manévrovateľnosť. Priemer otáčania je len 10,2 m. C4 Picasso by malo priniesť aj podstatne vyšší jazdný komfort. Konštruktéri totiž investovali viac prostriedkov do tlmiacich hmôt v oblasti zadnej nápravy a odfiltrovania hluku a vibrácií pomocou prednej nápravnice. Nový Citroën C4 Picasso sa na náš trh dostal koncom júla.

Technické údaje
Motor 1.6 VTi 1.6 THP 1.6 HDi 1.6 HDi
Zdvihový objem (ccm) 1598 1598 1560 1560
Max. výkon (kW/ot.) 88/6000 115/6000 68/4000 84/3600
Max. krút. moment (Nm/ot.) 160/4250 240/1400 230/1750 285/1750
Max. rýchlosť (km/h) 187 209 173 189
0 – 100 km/h (s) 12,3 9,0 12,9 11,8
Spotreba na 100 km (l) 6,3 6,0 4,2 4,0
Citroën C4 Picasso
Citroën C4 Picasso
+25Citroën C4 Picasso
1 debata chyba
Články podľa značiek