Tento 5-dverový hatchback bude po Mazde CX-5 a Mazde 6 tretím predstaviteľom hirošimskej rodiny využívajúcej v plnom rozsahu úsporné technológie SkyActiv. Nielen japonskí, ale aj európski konkurenti budú mať asi čo robiť.
Odtučňovacou kúrou sa Mazde podarilo zredukovať pohotovostnú hmotnosť novinky v porovnaní s výbehovým modelom približne o 90 kg. Základná verzia bude vážiť len 1265 kg. Postarala sa o to inteligentná konštrukcia karosérie s využitím vysokopevnostných ocelí, hnacej sústavy a ďalších 300 čiastkových úprav na celom vozidle. Pritom je nová trojka väčšia. Na dĺžke pribudlo síce len zanedbateľných 5 mm, ale je až o 40 mm širšia. Na výške ubudlo 20 mm. Rázvor narástol o šesť centimetrov na veľkorysých 2700 mm. Tuhosť karosérie vzrástla až o 30 %.
Špičková je aj aerodynamika. Koeficient aerodynamického odporu vzduchu sa podarilo zredukovať na Cx 0,275. Pomáha nielen samotný tvar karosérie a hladký podvozok, ale aj aktívne klapky v prednom nasávacom otvore, ktoré sa zatvárajú vždy, keď nie je potrebné chladiť motor.
Rozmery | |
---|---|
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4460/1795/1450 |
Rázvor náprav (mm) | 2700 |
Objem kufra/nádrže (l) | 350–1250/51 |
Pohotov. hmotnosť (kg) | od 1265 |
Zväčšený rázvor a šírka karosérie znamenajú viac miesta pre posádku. Najmä vzadu, kde majú cestujúci na nohy až 909 mm. Vodič má o premávke lepší prehľad vďaka posunutiu predných stĺpikov o 100 mm vzad a presunutiu spätných zrkadiel na bočné panely dverí. Posed za volantom uľahčuje väčší rozsah nastavenia stĺpika riadenia a sedadla, ale aj symetrická poloha pedálov. Kufor má 350 litrov, čo je o 10 viac než v minulosti, no stále len priemer.
Najväčšou novinkou interiéru je multimediálne rozhranie HMI. Jeho 7-palcový dotykový displej sa dá do užívateľskej polohy len čo je aktivované zapaľovanie. Systém slúži na nastavenie rôznych funkcií vozidla, navigácii či zábave. Po pripojení k smartfónu zabezpečuje prístup k internetu a mobilnej komunikácii. Dokáže tiež nahlas čítať SMS správy. Najvyššiu úroveň audiosústavy Centerpoint 3 s priestorovým zvukom dodáva renomovaná spoločnosť Bose. Displeje nájdeme aj na prístrojovom paneli s virtuálnym analógovým rýchlomerom. Jeho červené podsvietenie začne pulzovať hneď po odomknutí vozidla.
V tomto smere ide teda Mazda 3 dokonca nad rámec väčšej šestky. A nezaostáva ani v bezpečnosti. V rámci balíka i-ActivSense sa v trojke po prvýkrát objavujú najnovšie asistenčné systémy od radarového tempomatu, varovania pred opustením jazdného pruhu a kolíziou cez sledovanie mŕtveho uhla zrkadiel, kolízneho brzdenia pri nízkych rýchlostiach až po samočinné prepínanie diaľkového režimu svetiel.
V ponuke budú štyri motorizácie. Novinkou medzi revolučnými benzínovými motormi Skyactiv-G s extrémnym kompresným pomerom 14,0 : 1 (resp. 13,9 : 1) sú 4-valce 1.5 Skyactiv-G (74 kW) a dvojliter 2.0 Skyactiv-G ( 89 kW). Silnejšiu verziu 2.0 Skyactiv-G (121 kW) už poznáme z Mazdy 6 a MX-5. Z nich si Mazda 3 požičala aj zatiaľ jediný, a na dnešné časy nemoderne veľký, dieselový agregát 2.2 Skyactiv-D (110 kW). Ten má však pre zmenu najnižší kompresný pomer (14,0 : 1) zo všetkých súčasných naftových motorov. Agregáty budú štandardne kombinované so 6-stupňovými manuálnymi prevodovkami. K dispozícii bude aj 6-stupňový automat Skyactiv-Drive, pre slabšiu verziu benzínového dvojlitra. O nízku spotrebu sa stará nielen stop-štart systém i-Stop, ale v niektorých prípadoch aj rekuperácia brzdnej energie pomocou kondenzátora (i-ELOOP). Bohužiaľ, údaje o spotrebe si zatiaľ Mazda necháva pre seba.
Mazda tiež sľubuje vynikajúce jazdné vlastnosti. Napokon, podvozok je v mnohom odvodený z väčšej Mazdy 6. To je pre auto nižšej strednej triedy skvelý základ. Na ceste tak ťaží z väčšieho rozchodu, väčšieho rázvoru, ale aj použitia dnes stále vzácnejšieho viacprvkového zadného zavesenia a optimalizovaného pruženia. Elektrický posilňovač má priamejší prevod riadenia (14 : 1). Účinnejšie sú aj brzdy. Okrem toho použili konštruktéri nové ľahké tlmiace materiály zvyšujúce akustický komfort.
Mazda 3 sa vo svetovej premiére predstaví pravdepodobne na septembrovom frankfurtskom autosalóne. Predaj by mal odštartovať do konca tohto roka.
Technické údaje | ||||
---|---|---|---|---|
Motor | 1.5 Skyactiv-G | 2.0 Skyactiv-G | 2.0 Skyctiv-G | 2.2 Skyactiv-D |
Zdvihový objem (ccm) | 1496 | 1998 | 1998 | 2148 |
Max. výkon (kW/ot.) | 74/6000 | 88/6000 | 121/6000 | 110/4500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 150/4000 | 210/4000 | 210/4000 | 380/1800 |
0 –100 km/h (s) | 10,8 | 8,9 | 8,2 | 8,1 |
Max. rýchlosť (km/h) | 182 | 195 | 210 | 210 |