Kým Alfa Romeo akoby pomaly umieralo, sesterské Maserati, považované doteraz viac-menej za kusový tovar, chytá druhý dych. Do roku 2015 chce vyrábať 50 000 automobilov ročne. Pomôcť mu má pripravované SUV, ale najmä nový sedan Ghibli, ktorý by mal byť cenovou vstupenkou do rodiny talianskeho trojzubca.
V ponuke Maserati sa postaví pod vlajkovú loď Quattroporte. Práve jej obrovský medzigeneračný nárast umožnil vytvoriť priestor pre menší model. A je to dobré, pretože 5,3 metra dlhá limuzína už nemohla celkom dobre vystihovať športový charakter značky. Zato Ghibli s dĺžkou 4 971 mm, čo je o 291 mm menej, má k športovej DNA predsa len bližšie. Do kariet mu hrá aj rázvor skrátený o 173 mm. Napriek tomu majú Quttroporte a Ghibli 45 % spoločných dielcov. Dizajn Ghibli je však o čosi agresívnejšie.
Názov Ghibli je tak trochu prekvapením. Niežeby sme ho nepoznali, ale v dejinách Maserati sa spájal výlučne s dvojdverovými kupé vyrábaným v rokoch 1967 až 1973 a následne jeho druhou generáciou z rokov 1992 až 1997. Lenže nové Ghibli je 4-dverový sedan vyššej strednej triedy. Je to vôbec po prvýkrát, čo má Maserati v ponuke dva sedany.
Ghibli to má namierené priamo proti nemeckému triu – Mercedesu E, BMW 5 a Audi A6. Pochopiteľne, dominovať má nad nimi športovou filozofiou. A tomu je prispôsobená celá konštrukcia. Až 50 % karosérie pozostáva z hliníka. Konštruktérom sa tým podarilo dosiahnuť ideálne rozloženie hmotnosti v pomere 50 : 50 medzi obe nápravy, čo je kľúčový parameter pre kvalitu jazdných vlastností. Z hliníka je prakticky celá predná časť karosérie a podvozku. Na prístrojovej doske nájdeme dokonca horčík.
Rozmery | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 971 |
Šírka (mm) | 1 945 |
Výška (mm) | 1 461 |
Rázvor náprav (mm) | 2 998 |
Objem kufra/nádrže (l) | 500/80 |
Hmotnosť (kg) | 1 810 – 1 870 |
Aj interiér je v porovnaní s Quttroporte kompaktnejší a športovejší. Dominuje mu koža hliník a karbón. V centre palubnej dosky sa nachádza dotykové rozhranie s veľkým displejom, prevzaté pravdepodobne z Lancie Thema. V základnej výbave je tiež kožené čalúnenie, dvojzónová klimatizácia, bi-xenónové svetlá či 8-stupňová prevodovka.
Pod kapotou bude na výber z troch motorov. Kým Quattroporte disponuje aj 8-valcom, Ghibli si musí vystačiť s preplňovaným 3-litrovým vidlicovým 6-valcom s výkonom 243 a 301 kW pre výkonnejšiu verziu Ghibli S s dvojicou turbodúchadiel. Ich imidž zvyšuje skutočnosť, že boli vyvinuté priamo vo Ferrari. Ghibli 3,0 V6 šprintuje na stovku za 5,6 a Ghibli S za rovných päť sekúnd.
Najväčšou novinkou je však 3-litrový vidlicový naftový agregát pre Ghibli Diesel, vôbec prvé naftové Maserati v jeho histórii. Motor vyvinutý spoločnosťou VM Motori, ktorý používa napríklad aj Lancia Thema či Jeep Grand Cherokee, bol pod vedením Paola Martinelliho do veľkej miery upravený. Jeho výkon stúpol zo 176 na 202 kW a krútiaci moment z 550 na 600 Nm. Ghibli Diesel bude síce zo všetkých Ghibli najpomalšie, na stovku akceleruje za 6,3 sekundy, ale zároveň najúspornejšie. Priemerne spotrebuje len šesť litrov paliva. Aby sa majitelia Maserati nesťažovali na netradičnú zvukovú kulisu, používa Ghibli Diesel vo výfukovom potrubí dva aktívne zvukové aktuátory.
Všetky motorizácie sú štandardne prepojené s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom zadných kolies. Maserati sa chváli, že o ich špičkovú trakciu sa stará mechanický samosvorný diferenciál, ktorí konkurenti nepoužívajú.
Pre Ghibli S je pripravený aj pohon oboch náprav Q4. Využíva elektrohydraulickú spojku integrovanú v prevodovke, ktorá dokáže v prípade potreby, napríklad pri prudkej akcelerácii alebo prejazde zákrut, preniesť na prednú nápravu 50 % hnacieho momentu. Za normálnych okolností sú však preferované zadné kolesá, aby sa zachoval charakter typický pre športové vozidlá so zadným náhonom. Maserati však tvrdí, že trakcia zadných kolies je taká dobrá, že k predným neputuje zvyčajne viac ako 35 % krútiaceho momentu.
Pôvodne sa špekulovalo, že Ghibli využije podvozok Chrysleru 300, respektíve Lancie Thema. Nestalo sa, spoločná je len centrálna časť platformy. Nápravy si Ghibli požičalo od svojho väčšieho súrodenca a tak disponuje dvojitými lichobežníkovými závesmi a zadnou viacprvkovou nápravou.
O spomalenie sa starajú ventilované kotúčové brzdy s priemerom 360 na predných a 350 mm na zadných kolesách, ovládané 6-piestikovými, respektíve 4-piestikovými strmeňmi. Podľa Maserati dokáže Ghibli zastaviť z rýchlosti 100 km/h na 36 metroch. Brzdy Brembo sú ukryté v minimálne 18-palcových diskoch. Ich rozmery siahajú až do 21 palcov.
Kvalita jazdných vlastností a športové zameranie viedli Maserati k rozhodnutiu neponúkať moderné elektronické asistenty. V cenníku preto nenájdete radarový tempomat, upozornenie na opustenie jazdného pruhu či detekciu mŕtveho uhla v zrkadlách.
Maserati Ghibli predstavila automobilka na nedávnom šanghajskom autosalóne.
Technické údaje | ||||
---|---|---|---|---|
Motor | Ghibli | Ghibli S | Ghibli S Q4 | Ghibli Diesel |
Zdvihový objem (ccm) | 2 979 | 2 979 | 2 979 | 2 987 |
Počet valcov/ventilov | V6/24 Turbo | V6/24 Bi-Turbo | V6/24 Bi-Turbo | V6/24 Turbo |
Max. výkon (kW/ot.) | 243/5 000 | 301/5 500 | 301/5 500 | 202/4 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 500/1 750 | 550/1 750 | 550/1 750 | 600/2 000 |
Max. rýchlosť (km/h) | 263 | 285 | 284 | 250 |
0 – 100 km/h (s) | 5,6 | 5,0 | 4,8 | 6,3 |
Spotreba na 100 km (l) | 9,6 | 10,4 | 10,5 | 6,0 |