Keď v roku 2005 nahradil Nissan v Európe klasický hatchback Almera minivanom Note, bol to odvážny krok. Malému praktickému modelu postavenému na platforme Renaultu Modus a situovanému o stupienok nižšie než Almera, sa však vcelku darilo. Na trhu sa udržal s jedinou výraznejšou inováciou takmer osem rokov. Aspoň v Európe. Dnes prichádza jeho druhá generácia.
Ako sa podľa tlačovej správy automobilky zdá, Nissanu je za klasickým hatchbackom ľúto. Trápna juhoamerická Tiida, ktorou sa Nissan snažil zaplátať medzeru medzi kompaktmi, sa tejto úlohy zhostila len s odretými ušami. Preto Nissan klasifikuje druhú generáciu Note ako hatchback triedy B. Jeho silueta tomu však príliš nenasvedčuje. Nissan síce zväčšil uhol medzi prednou kapotou a čelným sklom, no proporcie sú stále bližšie k minivanom.
Marketingové triky nie sú podstatné, dôležité je, že Nissanu sa podarilo dať Note modernejší vzhľad. Už to nie je tá praktická „krabica“, hoci rozmery ani proporcie sa príliš nezmenili. Rázvor náprav 2 600 mm ostal zachovaný, podobe ako šírka 1 695 mm. Na dĺžke však pribudlo užitočných sedem centimetrov. Naopak, strecha je nižšie o 25 mm.
Dizajn oživujú zaujímavo tvarované reflektory, dynamický profil okien aj výrazný bočný prelis. K dispozícii bude dokonca špeciálna súprava Dynamic Styling so zväčšeným sacím otvorom v nárazníku, čiernymi doplnkami a dvojfarebným dizajnom diskov kolies.
Príbuznosť rozmerov a rázvoru evokuje síce pocit, že ide len o rozsiahlejšiu modernizáciu, v skutočnosti je však Note od základu novým autom. Stojí totiž na aliančnej platforme „V“, ktorú používa už napríklad nová Micra.
Rozmery | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 160 |
Šírka (mm) | 1 695 |
Výška (mm) | 1 525 |
Rázvor náprav (mm) | 2 600 |
Objem kufra/nádrže (l) | 325/40 |
Variabilita a priestrannosť interiéru hovoria opäť viac v prospech MPV než hatchbacku. Note ponúka zadným cestujúcim na kolená až 693 mm, čím prekonáva aj niektoré modely segmentu C. Kufor má v základe objem 295 litrov, no k nim musíme pripočítať ďalších 30 pod dvojitou podlahou.
A keďže zadné sedadlá sú s balíkom výbavy Family posuvné v rozsahu 160 mm, možno zväčšiť batožinový priestor až na 411 litrov. Jej súčasťou je aj prestaviteľná doska Karakuri, rozdeľujúca kufor podľa potrieb. Prístup k nemu zabezpečuje veko, ktoré možno vyklápať takmer v uhle 90 stupňov.
Aj interiér bol kompletne prepracovaný. Hoci v ňom opäť nájdeme tvrdé plasty, materiálovo si predsa len polepšil. Používa napríklad dekorácie z klavírneho laku. Z modelov Juke a Micra si Note požičal kruhový ovládač klimatizácie aj rozhranie NissanConnect s 5,8-palcovou dotykovou obrazovkou. Nový je aj prístrojový panel vyvíjaný prevažne v Európe.
Najväčšou technologickou novinkou je panoramatický kamerový systém AVM, zobrazujúci okolie vozidla, ktorý sa v tejto triede objavuje vôbec po prvýkrát. Tieto kamery využíva zároveň pre funkcie bezpečnostného systém Safety Shield, ktorý obsahuje kontrolu slepého uhla zrkadiel, upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu a monitorovanie automobilov a ľudí za vozidlom počas cúvania. Malou, ale praktickou vychytávkou je samočistiaca cúvacia kamera.
Pod kapotou je na výber z troch motorov. Benzínové 3-valce pochádzajú z dielne Nissanu. Základom je motor 1,2 (58 kW). Nad ním stojí jeho kompresorom preplňovaná verzia DIG-S (72 kW) s priamym vstrekovaním paliva a Millerovým cyklom. Osvedčený diesel 1,5¤dCi (66 kW) prevzal Note z Renaultu. Pre výkonnejší benzínový agregát je k dispozícii kontinuálna prevodovka CVT. Ostatné motory používajú 5-stupňový manuál.
Spotrebu paliva krotí nielen štandardne dodávaný stop-štart systém, ale aj dva Eco ukazovatele na prístrojovom paneli, nabádajúce vodiča na ekonomickú jazdu. Prvý z nich vyhodnocuje ekonomiku jazdy a druhý upozorňuje na úroveň zošliapnutia akceleračného pedálu.
Na nový Note si však budeme musieť ešte chvíľu počkať. Kým v Japonsku a v USA je už v ponuke, k európskym dílerom dorazí v októbri. V Nemecku začína cena na 13 990 eurách. Vyrábať sa bude v britskom Sunderlande.
Technické údaje | |||
---|---|---|---|
Motor | 1,2i | 1,2 DIG-S | 1,5 dCi |
Zdvihový objem (ccm) | 1 198 | 1 198 | 1 461 |
Max. výkon (kW/ot.) | 58/6 000 | 72/5 600 | 66/4 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 106/4 400 | 142/4 400 | 200/1 750 |
Max. rýchlosť (km/h) | 168 | 181 | 179 |
0 – 100 km/h (s) | 13,7 | 11,7 | 11,9 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,7 | 4,3 | 3,6 |