Za posledných desať rokov urobila kórejská Kia obrovský krok vpred. Najmä modelom cee'd poriadne rozvírila vody v európskom priestore a narobila vrásky na čele renomovanej konkurencii. Doteraz si však netrúfla na čosi, čo by bolo možné označiť za športový model. Hoci, konceptov s horúcou krvou tu už bolo viacero.
Dnes to však neplatí. Jej nový pro_cee'd GT a cee'd GT je síce skromným, ale predsa len prvý krokom do sveta hotchatchov. Nad sebavedomým prívlastkom GT môžeme možno ohŕňať nos, to však nemení nič na fakte, že tieto dvojčatá sú tým najostrejším, čo zatiaľ Kia ponúkla.
Oba modely spája nový priamovstrekový 4-valec 1,6 T-GDI. Vďaka turbodúchadlu twin-scroll narástol výkon v porovnaní s atmosférickou verziou o celých 51 % na konečných 150 kW a krútiaci moment 265 Nm až o 61 %. To je dokonca viac, ako ponúka sesterský Hyundai Veloster s rovnakým motorom. Samozrejme, na Golf GTI, Octaviu RS či Ford Focus ST s nadupanými dvojlitrami cee'd GT celkom nemá, ale jeho dynamika určite prinesie za volant viac emócií.
Kórejské „gétéčka“ šprintujú v spojení so 6-stupňovým manuálom na stovku za 7,7 sekundy a dosiahnu maximálku 230 km/h. Pozoruhodná je aj pružnosť. Zo 60 na 100 km/h zrýchľujú na štvorke len za 5,4 sekundy a na päťke z 80 na 120 km/h za 8,8 sekundy.
Navonok si ich s bežnými kiami určite nepomýlite. Majú zväčšenú prednú mriežku z čiernym výpletom a neprehliadnuteľnú červenú lištu v spodnej časti nárazníka. Agresívnym dojmom pôsobia aj štvorcovo rozmiestnené LED diódy denných svetiel a hmlové svetlá situované v čiernych výliskoch nárazníka po jeho bokoch. Podobný motív sa opakuje aj v zadnej časti. Samozrejme, nechýba dvojica zväčšených koncoviek výfukov či difúzor.
Rozmery | ||
---|---|---|
Model | pro_cee'd GT | cee'd GT |
Dĺžka (mm) | 4 310 | 4 310 |
Šírka (mm) | 1 780 | 1 780 |
Výška (mm) | 1 430 | 1 470 |
Rázvor náprav (mm) | 2 650 | 2 650 |
Objem kufra/nádrže (l) | 380/53 | 380/53 |
Znížený podvozok využíva špecifické 18-palcové dvojfarebné disky obuté pneumatikami Michelin 225/40 R18. Za nimi sa vynímajú červené strmene bŕzd Brembo. Tie umožňujú spomalenie zo 100 na 0 km/h na dráhe 36,4 metra. Predné tlmiče stuhli o 30 a zadné o 50 %. Pružiny sú zosilnené o 10 %. Priemer zadného stabilizátora vzrástol z 18 na 19 mm. O športový jazdný pocit sa starajú aj tlmiče výfuku prepúšťajúce o 10 dB viac.
Interiér dostal štandardne trojramenný športový volant, hliníkové pedále, ale aj anatomické sedadlá Recaro. Športovému zameraniu zodpovedá zmenená grafika prístrojového panelu. Na centrálnom TFT displeji si vodič vyberá dva druhy zobrazenia. Buď analógový rýchlomer v kombinácii s prevádzkovými údajmi, alebo športový mód s digitálnym rýchlomerom a stupnicami prepĺňacieho tlaku turbodúchadla a krútiaceho momentu motora.
Na úvod ponúkne Kia limitovanú 500-kusovú edíciu pro_cee'd GT 1st Edition. Vozidlá z tejto edície majú biely perleťový lak karosérie, 18-palcové kolesá s lesklými čiernymi lúčmi, štvorbodové LED denné svetlomety, čierne spätné zrkadlá, antikorové prahové lišty s logom GT a poradovým číslom série, ale aj červené osvetlenie priestoru pod kabínou či koberce s červeným dvojitým prešívaním.
Oba modely schádzajú z montážnych liniek slovenského závodu Kie pri Žiline. Cena modelov štartuje v prípade oboch verzií na 22 990 eurách.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 1,6 T-GDI |
Zdvihový objem (ccm) | 1 591 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 DOHC Turbo |
Max. výkon (kW/ot.) | 150/6 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 265/1 750 – 4 500 |
Max. rýchlosť (km/h) | 230 |
0 – 100 km/h (s) | 7,7 |
Spotreba na 100 km (l) | 7,4 |