Prvé SUV vo svojej histórii predstavilo BMW v roku 1999. Krok do neznáma sa nepochybne vyplatil. Za štrnásť rokov zišlo z výrobných liniek amerického závodu v Spartanburgu z dvoch generácii celkom 1,3 milióna BMW X5. V septembri na autosalóne vo Frankfurte odštartuje mníchovská automobilka tretiu kapitolu tohto úspešného príbehu.
Nové BMW X5 bude lepšie po všetkých stránkach. Dizajnovo sa snaží rešpektovať svojich predchodcov, ale podľa vzoru novších modelov X1 a X3 pridáva svalnatejší zjav, plastickejšie boky karosérie, väčšie ľadvinky, a najmä dlhú prednú kapotu kombinovanú s relatívne kolmým sklonom predných stĺpikov.
Napriek tomu má nová X-päťka výrazne lepšiu aerodynamiku reprezentovanú koeficientom odporu vzduchu Cx 0,31. Obtekaniu vzduchu napomáha množstvo čiastkových úprav, ako aktívne vzduchové klapky, výduchy Air Breathers, vertikálne aerodynamické lišty Air Blades či deflektory na lemoch predných blatníkov.

Rázvor náprav 2 933 mm zostal síce zachovaný, ale samotná karosérie je o 32 mm dlhšia, o päť širšia a o 14 vyššia. Nasadením vysokopevnostnej ocele, termoplastov na vonkajších paneloch karosérie a dokonca horčíka v konštrukcii palubnej dosky klesla pohotovostná hmotnosť medzigeneračne o 90 kg.
Na výber budú dva dizajnové exteriérové balíky – Pure Experience s ochrannými prvkami podvozka z leštenej ocele a matnými striebornými lamelami ľadviniek a balík Pure Excellence, ktorý má tieto prvky lakované vo farbe vozidla a čierne rebrovanie ľadviniek. Oba balíky možno ďalej kombinovať so športovým M-Paketom.
Súčasťou týchto balíkov je aj odlišné farebné a materiálové ladenie interiéru. Jeho najväčšou novinkou je ponuka dvoch konfigurácii. BMW X5 sa bude dodávať buď v 5-miestnej verzii s druhým radom sedadiel deleným v pomere 40:20:40, alebo v 7-miestnej, kde druhý posuvný rad delený v pomere 70:30, dopĺňajú dve sklopné sedadlá v treťom rade. Podľa BMW sú však určené len osobám s maximálnou výškou 150 cm.

Kufor narástol o 30 litrov na konečných 650. Po sklopení druhého radu však odvezie až 1 870 litrov, čo je nárast o celých 120 litrov. Prístup do batožinového priestoru zabezpečí horizontálne delené zadné veko so štandardne dodávaným elektrickým ovládaním hornej časti.
Na palube však pribudli aj ďalšie luxusné prvky. V sérii je napríklad dvojzónová klimatizácia, radarový tempomat či nové rozhranie iDrive s 10,5-palcovým displejom. Na zozname príplatkov nájdete panoramatické strešné okno, automatické privieranie dverí, 4-zónovú klímu či špičkovú aparatúru Bang & Olufsen s výkonom 1 200 W.
BMW X5 prichádza aj s novými bezpečnostnými pomocníkmi. Okrem tých bežných je to napríklad systém detekcie chodcov a zvierat so svetelným varovaním, Asistent dopravnej zápchy, ktorý aktívnymi zásahmi do riadenia udržuje vozidlo v strede pruhu a reguluje rýchlosť, či aktívny parkovací asistent, ktorý preberá pri pozdĺžnom parkovaní nielen funkciu riadenia, ale aj plynu a bŕzd.
Rozmery | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 886 |
Šírka (mm) | 1 938 |
Výška (mm) | 1 762 |
Rázvor náprav (mm) | 2 933 |
Objem kufra/nádrže (l) | 650 – 1 870/- |
Na výber budú spočiatku tri motory. Najväčšou novinkou je motor 4,4 V8 TwinPower Turbo pre verziu xDrive50i, ktorého výkon vzrástol z 300 na 330 kW. Napriek tomu spotrebuje o 16 % menej paliva. Miernou zmenou prešiel aj 3-litrový diesel pre xDrive30d s výkonom 190 kW, ktorý je tiež o 16 % úspornejší. Treťou alternatívou je excelentné dieselové tri-turbo pre X5 M50d (280 kW), šprintujúce na stovku za 5,3 sekundy. Všetky motory sú štandardne kombinované s 8-stupňovým automatom s novou funkciou „plachtenia“, ktorá pri vyžívaní zotrvačnosti odpája motor od prevodovky, aj funkciou stop-štart.
O zníženie spotreby sa stará nielen balík úsporných opatrení EfficientDynamics, ale aj Eco Pro režim, schopný spolupracovať s navigáciou. Vodič však môže voliť aj iné módy nastavenia vozidla – Comfort, Sport a Sport+, upravujúci činnosť riadiacej jednotky motora, prevodovky, podvozka či riadenia.
V pláne sú aj ďalšie motorizácie. Už v decembri by sa mal pod kapotou BMW X5 objaviť nielen slabší benzínový 6-valec xDrive35i, ale po prvýkrát aj úsporný dvojlitrový naftový 4-valec pre verziu xDrive25d (160 kW) so spotrebou len 5,9 litra nafty.

Ešte úspornejšia bude verzia sDrive25d so zadným náhonom, ktorá ušetrí ďalšie tri decilitre paliva. Inak sú ostatné motorizácie štandardne kombinované s prepracovaným pohonom xDrive. Za príplatok aj so systémom Dynamic Performance Control, schopným rozdeľovať krútiaci moment individuálne pre každé koleso.
Okrem štandardného podvozka sú v ponuke tri extra technologické balíky. Najvyšší z nich, Professional, kombinuje pakety Comfort a Dynamic, čo znamená nasadenie pneumatického odpruženia, adaptívnych tlmičov, regulácie svetlej výšky aj systému zmierňovania bočných náklonov.
BMW ukáže X5 na septembrovom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Predaj odštartuje v novembri. Vyrábať sa bude aj naďalej v americkom závode BMW v Spartanburgu (Južná Karolína).
Technické údaje | |||
---|---|---|---|
Motor | xDrive30d | M50d | xDrive50i |
Zdvihový objem (ccm) | 2 993 | 2 993 | 4 395 |
Max. výkon (kW/ot.) | 190/4 000 | 280/4 000 | 330/5 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 560/1 500 | 740/2 000 | 650/2 000 |
Max. rýchlosť (km/h) | 230 | 250 | 250 |
0 – 100 km/h (s) | 6,9 | 5,3 | 5,0 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,2 | 6,7 | 10,4 |