Z času na čas sa objavia informácie o novej generácii wanakelu od Mazdy. Niet sa čomu čudovať. Z tohto rotačného motora, ktorý Mazda uviedla n trh v roku 1964 a naposledy montovaného do kupé RX-8, sa stal takmer kult. Jeho výrobu však musela Mazda z dôvodu neplnenia emisných noriem ukončiť. Stalo sa tak vlani v júni. V Európe bola nútená zastaviť predaj kupé RX-8 dokonca už v roku 2010. Motor totiž nespĺňal emisnú normu Euro 5.
Teraz to však vyzerá, že je všetko na dobrej ceste. Podľa nemenovaného amerického zdroja webu Autoblog by sa mal úplne nový wankel objaviť pod kapotou športového modelu Mazdy už do dvoch rokov. Zatiaľ nesie kódové označenie 16X a mal by mať nižšie emisie, nižšiu spotrebu oleja a výrazne vyšší krútiaci moment, vďaka ktorému bol často terčom kritiky.
V motore sa majú premietnuť poznatky z využitia technológií Skyactiv z konvenčných agregátov, ale aj celkom nový systém zapaľovania. Šušká sa dokonca o laserovom zapaľovaní. Uvažuje sa aj nad preplňovanou verziou.
Mazdu a Wankel spája viac ako 50 ročná história. Pracovať na vývoji rotačného motora začala už v roku 1961, keď získala potrebnú licenciu. Prvý model s wankelovým motorom, Mazdu Cosmo, predstavila na Tokijskom autosalóne v roku 1964 a do predaja uviedla v roku 1967. Napriek neustálym problémom s tesnosťou piestov, vysokou spotrebou paliva či oleja naň na rozdiel od iných automobiliek, napríklad NSU či Citroënu, nikdy nezanevrela. Nasledoval ďalší vývoj a modely R100, RX-2, RX-3, RX-4 až po RX-8 s atypickou 4-dverovou karosériou, predstavený v roku 2001 na autosalóne v Detroite.