Nie, toto nie je hybrid v pravom zmysle slova. Výhody hybridnej sústavy sa totiž využijú v prospech dynamiky, a nie nízkej spotreby paliva.
Predné kolesá konceptu poháňa 1,6-litrový preplňovaný 4-valec s priamym vstrekovaním paliva a výkonom 300 k (220 kW). Nie je to len taký obyčajný motor. Vyvinula ho priamo športová divízia Toyota Motorsport GmbH (TMG, a to podľa pravidiel automobilovej federácie FIA.
To však nie je všetko. Každé zadné koleso má ďalší vlastný elektromotor s výkonom 60 koní (44 kW). Mimochodom, rovnaký ako v štandardnom modeli Yaris Hybrid. Celkovo ponúka hybridná sústava neuveriteľných 420 koní (308 kW). Oba elektromotory pracujú pritom počas fázy brzdenia ako generátory elektrickej energie alebo dopĺňajú zážihový motor pri zrýchľovaní.
Podobne ako v prototype okruhového špeciálu TS030 Hybrid, ktorým je celá technológia inšpirovaná, sa energia rekuperovaná počas brzdenia ukladá do superkondenzátora a nie batérií. Superkondenzátor má totiž nielen vyššiu hustotu energie, ale aj schopnosť rýchleho nabíjania a vybíjania, čo je pri športovej jazde mimoriadne dôležité.
Kým v cestnom režime Road uvoľňuje superkondenzátor energiu rekuperovanú počas akcelerácie maximálne 10 sekúnd a celkový výkon oboch elektromotorov klesne na 40 koní, v pretekárskom móde Track dosahujú zadné elektromotory kombinovaný maximálny výkon 120 k, a to počas piatich sekúnd.
A kde je spomínaný tretí elektromotor? Ten sa nachádza medzi motorom a šesťstupňovou sekvenčnou prevodovkou, má tiež 60 koní a funguje ako generátor v dvoch rôznych prípadoch. Pri spomaľovaní, keď napĺňa superkondenzátor, a pri zrýchľovaní, keď priamo poháňa zadné elektromotory.
Táto situácia však nastane len v prípade, ak výkon motora a krútiaci moment prevýšia potenciál trakcie predných kolies. Generátor sa totiž správa ako pokročilý protipreklzový systém, schopný presmerovať krútiaci moment na zadné kolesá vždy, keď je to potrebné.
Podobné je to so stabilizáciou. Aj tu dostáva prednosť aktívne smerovanie výkonu k jednotlivým kolesám zadnej nápravy pred pasívnym pribrzďovaním. Zadné elektromotory môžu totiž zmenou rozdelenia krútiaceho momentu výrazne ovplyvňovať správanie sa vozidla v zákrute, a to v závislosti od jej polomeru.
Dynamické parametre si Toyota zatiaľ nechala sama pre seba. Podobne ako nás nenechala nahliadnuť do interiéru. V tlačovej správe však konštatuje, že Yaris Hybrid-R je vybavený ochrannou klietkou, športovými sedadlami Recaro, športovým semišovým volantom a vysoko umiestnenou radiacou pákou sekvenčnej prevodovky.
Yaris Hybrd-R sa predstaví vo Frankfurte nad Mohanom. Zatiaľ len ako koncept, ale jeho technológiu pravdepodobne využije Toyota pri vývoji výkonnejšej verzie kupé GT86.