Vo Frankfurte sa Audi rozhodlo oprášiť kus svojej slávnej športovej histórie. Ubehlo totiž presne tridsať rokov od frankfurtskej premiéry fenomenálneho Audi Sport quattro. To vzniklo ako základ pre potreby homologizácie súťažného špeciálu. Skrátenie rázvoru na 2 204 mm, pohon oboch náprav quattro a preplňovaný 5-valec s objemom 2,1 litra a výkonom 300 koní ho nakoniec vyniesli na Olymp vtedajších súťaží rely.
Za jeho volantom si odniesol vavríny napríklad Walter Röhrl, keď roku 1987 zvíťazil s veľkou prevahou na najťažších pretekoch do vrchu Pikes Peak v americkom Colorade. V tom čase jednoducho nemalo Audi Sport quattro premožiteľa. A zaprášilo sa aj po „civilných“ verziách, z ktorých vzniklo len 224 kusov. Pritom každé Sport Quattro stálo na tú dobu vskutku astronomických 200 000 mariek.
Dnes sa Audi vracia do Frankfurtu s modernou interpretáciou tejto legendy. A to už po druhýkrát. Veď roku 2010 sa „pohralo“ s rovnakou témou, ktorej výsledkom bola štúdia Audi Quattro Concept. Tá síce s 5-valcovým motorom ladila možno lepšie s technikou historickej predlohy, no dizajnová spätosť nebola zďaleka taká nápadná ako dnes. Koncept Audi Sport quattro je totiž plný štylistických reminiscencií. Od tvaru zadného stĺpika, predsunutej spodnej hrany predného spojlera až po výrazné prelisy nad blatníkmi, evokujúce tuning pôvodného Sport quattra.
Rozmery sú však podstatne väčšie. Na dĺžku má Sport quattro concept 4 602, na šírku 1 964 a na výšku 1 386 mm. Rázvor náprav s hodnotou 2 784 mm je v porovnaní so súťažným quattrom dlhší takmer o 60 centimetrov. Novým časom zodpovedá aj svetelná technika. Predné reflektory využívajú technológiu Audi Matrix LED z nového Audi A8. Zapustené kľučky dverí sa zas automaticky vysunú po priblížení ruky.
Rovnako moderná je konštrukcia karosérie. Materiálový mix z ocele a hliníka použitého na dverách a blatníkoch dopĺňajú kompozitné plasty vystužené uhlíkovým vláknom, z ktorých sú vyrobené obe kapoty, strecha, ale aj palubná doska. Karbón nájdeme aj vo „výplete“ hexagonálnej prednej masky, v otvoroch pre prívod chladiaceho vzduchu k brzdám či na mohutnom zadnom difúzore.
I tak nie je Audi Sport quattro práve ľahká váha. Tak ako velí zelená móda, ukrýva totiž pod odľahčeným kabátom plug-in hybridnú sústavu s akumulátormi, mohutným preplňovaným 8-valcom 4,0 TFSI (411 kW) a k tomu elektromotor (110 kW).
Obe pohonné jednotky dávajú maximálny spoločný výkon rovných 700 koní, teda 515 kW, a rovnako gigantických 800 Nm krútiaceho momentu. Dynamika Sport quattra tak dosahuje aj pri pohotovostnej hmotnosti 1 850 kg parametre pretekárskych verzií Sport quattra. Na stovku šprintuje koncept za 3,7 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 305 km/h.
Batérie s kapacitou 14,1 kWh mu však umožňujú aj čisto elektrickú prevádzku do vzdialenosti maximálne 50 km. Audi uvádza priemernú spotrebu v hybridnom režime len ťažko uveriteľných 2,5 litra benzínu na 100 km, no na takéto údaje z ríše snov sme si už v poslednom čase zvykli aj u iných výrobcov.
Je možné, že frankfurtský koncept nie je len narodeninovým darčekom k okrúhlemu výročiu legendy, ale aj predobrazom budúcej generácie kupé A5, ktoré by mohlo čerpať z jeho dizajnu či plug-in hybridnej techniky. To všetko sa dozvieme až vo Frankfurte.