Bosch prichádza s elektronickou spojkou. Je to koniec problémových rozjazdov?

Veľa vodičov, najmä začiatočníkov, má pri rozbiehaní problém so synchronizáciou plynového a spojkového pedála. Končí sa to nechceným zhasnutím motora alebo trhaným rozjazdom. Elektronická spojka Bosch eClutch urobí týmto stresom koniec.

12.09.2013 16:00
debata (3)
Elektronická spojka úplne odstráni mechanické... Foto: Bosch
Spojka eClutch Elektronická spojka úplne odstráni mechanické prepojenie medzi spojkovým pedálom a samotnou spojkou. O jej ovládanie sa postará servomotor a riadiaca jednotka systému.

Spojka eClutch sa od tej bežnej líši tým, že medzi spojkovým pedálom a samotnou spojkou už nie je klasická mechanická väzba, teda žiadne lanko ani hydraulika. Jednoducho, ovláda ju elektromotor. Spojkový pedál síce v aute nechýba, funguje však len ako „joistick“. Napokon nič nové pod slnkom. Plynový pedál a v niektorých prípadoch aj ten brzdový už pár rôčkov využívajú elektronické prepojenie drive-by-wire.

A podobne to bude so spojkou. Vodič vydá pedálom príkaz na rozpojenie alebo spojenie spojky a o všetko ostatné sa postará servomotor. Auto sa začne plynulo rozbiehať z križovatky alebo do svahu, bez nechceného trhania či dokonca zhasnutia motora. Vyrovná sa dokonca aj s prudkým pustením spojky.

Ďalšou výhodou je, že napríklad v kolónach umožňuje eClutch na prvom a druhom prevodovom stupni prakticky automatický režim jazdy. Môžete pokojne dobrzdiť so zaradenou rýchlosťou bez stlačenia spojkového pedála. Spojka sa aj tak rozopne. Po pustení brzdy a stlačení plynu sa auto opäť plynulo rozbehne.

Dôvodov na vývoj elektronickej spojky je však ešte viac. Skôr než o komfort ovládania ide totiž o ekonomiku jazdy. Podľa Boschu vie nová technológia usporiť až 10 % paliva. Trik sa skrýva v možnosti takzvaného „plachtenia“ Len čo dáte počas jazdy dole nohu z plynového pedála, spojka sa rozopne a umožní využiť na maximum zotrvačnú energiu vozidla. Motor pritom beží na voľnobeh alebo dokonca zhasne. Brzdenie motorom sa začína až po dotyku brzdového pedála.

Elektronická spojka eClutch tiež pravdepodobne rozšíri nasadenie hybridnej technológie. Väčšina hybridných áut, s výnimkou napríklad Hondy CR-Z, potrebuje pre činnosť hybridnej sústavy klasickú automatickú, kontinuálnu alebo planétovú automatickú prevodovku. Spojka eCluch by však dokázala spojiť bez problémov hybridnú sústavu s manuálom.

Na rozdiel od bežnej spojky si však vyžiada použitie dvoch akumulátorov, aby bola vždy zabezpečená jej činnosť, a to aj v prípade, ak batéria pre iné funkcie vozidla dosiahla kriticky nízku úroveň.

Kedy sa elektronická spojka dostane do výroby, Bosch zatiaľ nespresnil, no pravdepodobne budeme môcť tento čas rátať skôr na mesiace ako roky.

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Bosch #eClutch #elektronická spojka
Články podľa značiek