Škoda Rapid Spaceback je tak trochu šalamúnskym krokom Škody. Sama ho charakterizuje ako hatchback nižšej strednej triedy. V podstate to znamená, že jeho koncernovými súpermi by mali byť Volkswagen Golf a Seat Leon. Lenže celkom tak to nie je. Koncern VW do tohto lukratívneho segmentu zatiaľ nepustil ani Škodu Octavia, ktorá sa vždy vyrábala len ako liftback alebo kombi, tak prečo by to mal umožniť Rapidu?
Riešenie sa našlo niekde na pomedzí segmentov. Rapid Spaceback je síce hatchback s relatívne veľkým rázvorom inklinujúcim do nižšej strednej triedy, lenže stojí na lacnejšej a užšej platforme než Golf, Leon či Octavia. To pomohlo Škode vyplniť šikovne priestor medzi Fabiou a Octaviou bez toho, aby Spaceback kanibalizoval koncernových súperov, a zároveň ponúknuť cenu, ktorou bude stáť pod plnohodnotnými koncernovými hatchbackmi.
Samozrejme, Spaceback vychádza z klasického Rapidu a má s ním zhodný rázvor náprav 2 602 mm, je však približne o 18 cm kratší. Na dĺžku meria 4,3 metra. Dizajnom sa snaží Spaceback tváriť o čosi športovejšie než Rapid. Od stĺpika B je karoséria prakticky úplne nová vrátane zadných dverí, blatníkov, strechy či veka batožinového priestoru. Novinkou je aj tretí pár bočných okien.
V porovnaní s Rapidom prináša Spaceback novinku v podobe panoramatickej strechy siahajúcej od hornej hrany čelného okna až po zadnú časť vozidla. Má rozmery 1 713 × 1 115 mm a jej priehľadová plocha je 1 210 × 780 mm. Komu to nestačí, ponúka Škoda predĺžené zadné okno končiace až na línii, kde sa nachádza priestor pre poznávaciu značku. Zadné sklo sa tak končí asi o 100 milimetrov nižšie a spolu s panoramatickou strechou dodáva Rapidu športovejší nádych.
Menší formát exteriéru rozhodne neznamená menej miesta v kabíne. Vnútorné parametre interiéru sú s Rapidom rovnaké a dokonca prekonávajú aj niektoré plnohodnotné hatchbacky nižšej strednej triedy. Tak napríklad rezerva na kolená pre zadných cestujúcich je až 64 mm a výška nad zadnými sedadlami až 980 mm.
Rovnako exceluje vo veľkosti batožinového priestoru. Z pôvodných 550 litrov Rapidu síce ubudlo 135 litrov, no aj tých 415 je vysoko nad štandardom triedy. Kufre Volkswagenu Golf, Opelu Astra či Fordu Focus nepresahujú totiž hranicu 370 litrov. Škoda pritom nezabudla ani na dvojitú prestaviteľnú podlahu, vďaka ktorej sa dá kufor rozdeliť na dve horizontálne časti, ani na plató, ktoré môžete zasunúť za zadné operadlá.
K tomu pridáva praktické prvky známe už z Rapidu liftback. Napríklad obojstranný koberec batožinového priestoru, vyberateľný kôš na odpadky, držiaky na nápoje a smartfóny, ale aj škrabku na okná uchytenú vo veku palivovej nádrže. Ale pozor, je tu „veľká“ novinka. Veko nádrže je spriahnuté s centrálnym uzamykaním, takže škrabka je na rozdiel od minulosti v bezpečí.
Bezpečnostná výbava so šiestimi airbagmi a stabilizačným systémom ESC je zhodná s Rapidom. Spaceback však prináša príplatkový paket Xenon, ktorý obsahuje hmlové svetlá s odbočovacou funkciou a cenovo dostupné xenónové reflektory so svetelným tokom do 2 000 lumenov, ktoré si nevyžadujú automatickú reguláciu sklonu svetlometov ani ostrekovače. Spolu s Rapidom Spaceback má v modelovom rade Rapid premiéru aj kontrola tlaku v pneumatikách a nový elektrický posilňovač riadenia C-EPS, nahradzujúci pôvodný hydraulický.
Paleta motorov ostáva v podstate nezmenená. Na výber je zo štyroch benzínových a dvoch dieselových motorizácií. Ponuka benzínových motorov začína pri trojvalci 1,2 MPI (55 kW) a 4-valci 1,2 TSI (63 kW), pokračuje výkonnejšou verziou 1,2 TSI (77 kW) a končí motorom 1,4 TSI s výkonom 90 kW. Ten je kombinovaný výlučne so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Slabšie benzínové agregáty používajú výhradne 5-stupňovú manuálnu prevodovku.
So Spacebackom sa však pod kapotu Rapidu dostáva slabšia výkonová alternatíva dieselového motora 1,6 TDI (66 kW), ktorá spotrebuje vo verzii GreenLine len 3,8 litra nafty na 100 km. Kombinovaná môže byť aj so 7-stupňovou prevodovkou DSG. V ponuke, samozrejme, ostáva aj pôvodný výkonnejší variant 1,6 TDI (77 kW). S výnimkou motora 1,6 TDI (66 kW) môžu byť ostatné motorizácie vybavené úsporným paketom Green tec, obsahujúcim napríklad pneumatiky so zníženým valivým odporom.
Cena Rapidu Spaceback ostáva zatiaľ tajomstvom. Podľa hovorcu spoločnosti Škoda-Auto Slovensko Romana Rajtára zverejní Škoda slovenské ceny až koncom septembra. Podľa neho by však Rapid Spaceback nemal byť drahší ako Rapid liftback. Potvrdzujú to aj ceny Rapidu Spaceback v Českej republike, ktoré už boli oznámené. Na tamojšom trhu štartuje Rapid Spaceback 1,2 MPI na 292 900 českých korunách, čo je na chlp presne s Rapidom liftback 1,2 MPI Active.
Technické údaje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Motor | 1,2 MPI | 1,2 TSI | 1,2 TSI | 1,4 TSI DSG | 1,6 TDI | 1,6 TDI |
Zdvihový objem (ccm) | 1 198 | 1 197 | 1 197 | 1 390 | 1 598 | 1 598 |
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 4/8 | 4/8 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 55/5 400 | 63/4 800 | 77/5 000 | 90/5 000 | 66/4 200 | 77/4 400 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 112/3 750 | 160/1 500 | 175/1 550 | 200/1 500 | 230/1 500 | 250/1 500 |
Max. rýchlosť (km/h) | 172 | 180 | 193 | 203 | 182 | 190 |
0 – 100 km/h (s) | 13,8 | 11,7 | 10,2 | 9,4 | 11,9 | 10,3 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,8 | 5,1 | 5,4 | 5,8 | 4,4 | 4,4 |