Skrížiť superšport s SUV nie je celkom novou myšlienkou. Pamätáte si ešte na ženevský koncept Italdesign Parkou a jeho otvorenú verziu Roadster? Pohrával sa s rovnakou témou. A keďže štúdio Italdesign je dnes vo vlastníctve koncernu Volkswagen, nie je ťažké nájsť ani pôvod frankfurtského „úletu“ Audi nanuk concept quattro. Techniku „lamba“ však vystriedala tá z Ingolstadtu.
Dvojmiestne kompaktné kupé s dĺžkou 4 541, šírkou 1 990 a výškou len 1 337 mm je vyrobené z hliníkového skeletu ASF a vonkajších kompozitných panelov CFRP. Do triedy superšportov ho nepochybne radí v strede umiestnená pohonná jednotka. A nie hocaká. Koncern VW pravdepodobne ešte nezlomil palicu nad megalomanským dieselovým 10-valcom 5,0 TDI, ktorý debutoval onoho času v Touaregu a potichu sa vytratil.
Jeho nová generácia v nanuku má aj vďaka vstrekovaciemu systému common-rail, pracujúcom s tlakmi až do 2 500 barov, regulácii zdvihu ventilov Valvelift a dvojici turbodúchadiel výkon neskutočných 400 kW. Aj krútiaci moment vrcholí monštruóznou hodnotou 1 000 Nm.
Výkon motora je prenášaný permanentne na všetky štyri kolesá prostredníctvom 7-stupňovej automatickej prevodovky a systému quattro. Potom sa nemožno čudovať, že nanuk akceleruje na stovku za 3,8 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 305 km/h. Pritom vraj spotrebuje len ťažko uveriteľných 7,8 litra nafty na 100 km. A to nie je žiadna ľahká váha. Má rovných 1 900 kg. Dôvodom je nielen veľký motor ale aj robustný podvozok inšpirovaný triedou SUV. Pri akcelerácii teda schopnosti nanuku zďaleka nekončia. Pneumatické zavesenie umožňuje meniť svetlú výšku o 40 mm, a to v závislosti od rýchlosti, údajov navigačného systému alebo jednoducho podľa želania vodiča.
K tomu všetkému však nanuk ešte pridáva riadené kolesá zadnej nápravy. Pri manévroch v teréne alebo pri parkovaní sa kolesá natáčajú v uhle deväť stupňov proti smeru predných kolies. Audi tvrdí, že obratnosť nanuku sa potom vyrovná autám s rázvorom kratším o 1,7 metra, čo môžeme prirovnať napríklad k Smartu. Naopak, stabilitu pri manévroch vo vysokých rýchlostiach zabezpečuje natáčanie zadných kolies v uhle do 2,5 stupňa v smere predný kolies. To zodpovedá efektu, akoby mal nanuk rázvor dlhší o 1,4 metra. O skrotenie tejto šelmy sa starajú karbónovo-keramické brzdy ukryté v obrovských 22-palcových diskoch kolies.
Kam Audi štúdiou nanuk smeruje, nie je jasné. Na jeho tvaroch možno bude niečo z novej generácie kupé TT, ktoré má prísť už na budúci rok a tiež má v záujme zníženia hmotnosti využívať vo veľkej miere hliník či kompozitné materiály. A naftový 10-valec? Ktovie, možno sa objaví v niektorom z nových modelov Audi či Volkswagenu.