Posledná séria crash-testov konzorcia EuroNCAP sa zaobišla bez prepadákov typu Mercedes Citan, no rozhodne nešlo všetko hladko. Zo šiestich testovaných modelov sa dvom nepodarilo dosiahnuť najvyššie hodnotenie. Opel Adam a Mitsubishi Space Star si odnášajú po štyri hviezdičky.
Posledná séria nárazových skúšok síce obsahovala len päť áut – Lexus IS, Mazdu 6, Mitsubishi SpaceStar, Opel Adam a Toyotu Corolla, no my sme k nim priradili aj Citroën C4 Picasso, ktoré absolvovalo test už v júni. Francúzska automobilka ho uviedla na trh v lete, a tak si chcela byť na čistom. Výsledky boli preto zverejnené s predstihom.
Séria sa vyhla nepríjemným prekvapeniam, ako sa to podarilo v máji trojhviezdičkovému Mercedesu-Benz Citan. Žiadne z áut nezískalo výsledky kategórie „prepadák“. Malý Opel Adam a Mitsubishi Space Star však predsa len trochu zaváhali. Adam mal napríklad problém s inštaláciou detských sedačiek typu II/III a v jeho prospech nehovorila ani ochrana chodcov. Takže napriek dobrej ochrane dospelých a dobrému hodnoteniu asistenčných systémov to na päť hviezd nestačilo. Opal Adam dosiahol zároveň najnižšie celkové hodnotenie 79 % zo všetkých testovaných áut.
Japonské Mitsubishi Space Star malo v podstate tie isté problémy. Tiež zaváhalo v ochrane detí z dôvodu nevhodného uchytenia detských sedačiek a hlavne v nedostatočnej informácii o stave deaktivovateľného airbagu. Slabé výsledky predviedlo aj v ochrane chodcov. Hodnotenie asistenčných systémov (55 %) bolo najslabšie spomedzi testovaných áut. Štyri hviezdičky preto nie sú prekvapením, hoci v celkovom hodnotení na tom bolo o chlp lepšie ako Opel Adam.
Ostatné autá získali po päť hviezd. Tou najväčšou sa stal nový Lexus IS s celkovým hodnotením 85¤%. Vďaka aktívnej kapote exceloval najmä v ochrane chodcov. No Euro NCAP vidí stále priestor na zlepšenie. V prípade Lexusu IS je to najmä v ponuke asistenčných systémov, kde má na konte len 66 %, čo je menej než spomínaný Opel Adam alebo Mitsubishi Space Star. Mazda¤6 by sa podľa Euro NCAP zas mala zlepšiť v ochrane detí. Nevhodné uchytenie detskej sedačky po smere jazdy ju v tejto kategórii degradovalo hodnotením 77 % takmer na úroveň Opela Adam a Mitsubishi Space Star. Bez problémov nie je ani ochrana chodcov.
Toyota Corolla síce tiež získala s rezervou päť hviezdičiek, ale jej slabou stránkou je ochrana chodcov a opäť nízke hodnotenie dostupnosti asistenčných systémov. Mierne zaváhanie ukázala aj v uchytení detských sedačiek. V podstate rovnaké celkové hodnotenie dosiahol aj Citroën C4 Picasso, no z testovanej série bol jediným modelom, ktorý ukázal slabiny aj v ochrane dospelej posádky (86 %). Problémy mu robil náraz na stĺp, kde poskytuje len malú ochranu hrudníka a rebier. Slabá bola aj ochrana chodcov. Mnohé však vykompenzoval veľmi dobrou ochranou detí a vysokým skóre v oblasti asistenčných systémov.
Výsledky testov EuroNCAP (september 2013) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Model | Ochrana dospelých | Ochrana detí | Ochrana chodcov | Asist. systémy | Priemer | Hodno- tenie |
Citroën C4 Picasso | 86 % | 88 % | 68 % | 81 % | 82 % | ***** |
Lexus IS | 91 % | 85 % | 80 % | 66 % | 85 % | ***** |
Mazda 6 | 92 % | 77 % | 66 % | 81 % | 83 % | ***** |
Mitsubishi Space Star | 90 % | 72 % | 73 % | 55 % | 80 % | **** |
Opel Adam | 87 % | 72 % | 65 % | 81 % | 79 % | **** |
Toyota Corolla | 94 % | 82 % | 67 % | 66 % | 83 % | ***** |