ZF vyvíja tlmiče, ktoré budú vyrábať elektrickú energiu

Mechanická energia, ktorá vzniká pri pružení áut sa dnes stráca do nenávratna. Aktívne tlmiče ZF by ju však vedeli premeniť na elektrickú a uložiť do akumulátorov.

19.09.2013 13:00
ZF-Levant-regenerative-shock Foto:
Pri pohybe karosérie vozidla voči kolesám, dokážu tlmiče ZF premeniť kinetickú energiu pomocou hydraulického čerpadla a motor-generátora na elektrickú.
debata (2)

Automobilky dnes hľadajú všemožné riešenia, ako znížiť spotrebu. Snažia sa napríklad zachytiť energiu brzdenia pomocou rekuperácie, uložiť ju do batérií alebo kondenzátorov, pripadne ju kumulovať v zotrvačníku (Volvo), a následne využiť pre pohon automobilu. No okrem bŕzd sa stráca energia aj v zavesení kolies.

Pri prejazde vozidla cez nerovnosti totiž dochádza k pohybu náprav, ktorý nie je nijak využitý. Celá kinetická energia pruženia sa doslova „utopí“ v tlmičoch. Nemecká spoločnosť Friedrichshafen AG, známa najmä výrobou prevodoviek, a americká spoločnosť Levant Power Corporation z Massachusetts, sa rozhodli, že dávnu víziu zachytávania energie z pruženia dovedú na úroveň sériovej výroby.

Predstavili aktívne tlmiče, schopné vyrábať elektrickú energiu. Každý z tlmičov je vybavený elektromotor-generátorom s vlastnou riadiacou jednotkou a elektro-hydraulickým zubovým čerpadlom. Takto riadený tlmič dokáže presne regulovať prietok oleja a prispôsobovať charakteristiku tlmenia okamžitým podmienkam. Lenže v porovnaní s bežným aktívnym zavesením môže energiu tlaku piesta na kvapalinu tlmiča využiť pre pohon hydraulického čerpadla. To následne roztočí generátor a kinetická energia sa razom premení na elektrickú.

Nepriateľom systému sú však kvalitné cesty, kde dochádza len minimálnym pohybom kolies voči karosérii. Vtedy sa môže systém spoliehať len na zmenu polohy karosérie pri brzdení, akcelerácii, či náklone v zákrutách. Najviac energie vie vyprodukovať jednoducho tam, kde majú tlmiče a nápravy najviac práce. Aká je však účinnosť takýchto tlmičov a aký podiel na znížení paliva by mohli dosiahnuť v reálnej premávke zatiaľ ani jeden z partnerov neprezradili.

Zdá sa, že aj z dôvodu predpokladanej vyššej ceny je projekt len vo fáze testov, ktoré by mali preukázať, či je takáto technológia rentabilná. S najväčšou pravdepodobnosťou sa s ňou preto stretneme v drahých prémiových modeloch vyšších tried, kde začalo kariéru množstvo technologických noviniek.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #tlmiče #ZF #regenerácia
Články podľa značiek