Alfa Romeo 4C: Malé 'Enzo' je vo výrobe!

Po dlhých rokoch sa Alfa Romeo vracia modelom 4C na scénu nekompromisných športových áut. Poznáme cenu aj technické údaje.

25.09.2013 06:00
Alfa Romeo-4C 2014 Foto:
Nádherné kupé má na dĺžku menej než štyri metre. Váži len 895 kg. Veď prakticky celá karoséria je vyrobená z karbónu.
debata (2)

S príchod malého kupé s motorom uprostred si dávala talianska Alfa poriadne na čas. Už sa zdalo, že ostane iba v podobe konceptu, ktorý sa ukázal verejnosti po prvýkrát v Ženeve na jar v roku 2011. Trvalo ešte dva a pol roka, kým dozrel do sériovej podoby. Definitívnu verziu tak Alfa predstavila až vo Frankfurte nad Mohanom.

Nádherné kompaktné kupé s dĺžkou 3 989, šírkou 1 864 a výškou len 1 183 mm sa od konceptu veru veľmi nelíši. Jeho hlavným vzorom bol pochopiteľne starší brat – superšport Alfa Romeo 8C Competizione. Požičalo si od neho hlavné štylistické rysy aj koncepciu s motorom v strede, no samozrejme, v podstatne menšom formáte.

Zrýchlenie z 0  na 100 km/h za 4,5 sekundy robí... Foto: Alfa Romeo
Alfa Romeo-4C 2014 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy robí Alfy 4C poriadne žihadlo.

Podľa automobilky však inšpirácia zachádza ešte ďalej do minulosti. Na zozname predkov nájdeme takých velikánov ako Alfa Romeo 33 Stradale z roku 1967 či ešte staršie modely 6C a 8C z tridsiatych rokov. Alfa sa tak po dlhých rokoch, keď jej športový imidž udržovala pri živote skôr bezbrehá láska fanúšikov, než samotné produkty, vracia opäť na scénu nekompromisných kupé. Merať sily si môže s Lotusom Elise S či Porsche Cayman. V tomto prípade však išli konštruktéri v hľadaní prapodstaty športového auta ešte ďalej. Malé „Enzo“ totiž zdieľa niektoré technológie väčšieho superšportu 8C, z ktorého vzniklo len 500 kusov. A tie sa v sériovej výrobe len tak ľahko nevidia.

Alfou a omegou projektu bola nízka hmotnosť. Alfa Romeo 4C používa materiály, ktoré sa doteraz objavili len v exkluzívnych superšportoch alebo motoristickom športe. Monokok karosérie je vyrobený z karbónu a váži iba 65 kg. Vonkajšie panely pozostávajú z kompozitu SMC, ktorý redukuje hmotnosť plášťa v porovnaní s oceľou o 20 %. Podvozok je prakticky celý z hliníka. Ďalšie kilogramy ušetrili inžinieri použitím tenšieho skla. Čelné okno má napríklad hrúbku len štyri milimetre. Výsledkom materiálového mixu je pohotovostná hmotnosť 895 kg, ktorá robí z Alfy 4C jedno z najľahších áut na svete

Interiér je plný kože, hliníka a karbónu.... Foto: Alfa Romeo
Alfa Romeo-4C 2014 Interiér je plný kože, hliníka a karbónu. Prístrojový panel využíva výlučne digitálne zobrazenie údajov.

Kľúčová bola aj aerodynamika. Malý superšport strávil v aerodynamickom tuneli 200 000 hodín. Koeficient odporu vzduchu Cx 0,34 možno neznie práve príťažlivo, lenže opak je pravda. Je to rekordne nízka hodnota medzi športovými autami, ktoré potrebujú z dôvodu stability potrebný prítlak.

Pred zadnou nápravou sídli absolútna klasika – celohliníkový naprieč uložený preplňovaný 4-valec s tradičným objemom 1 750 centimetrov kubických. Áno, tento motor s označením 1 750 TBi už poznáme z modelov 159 či Giulietty Quadrifoglio Verde, lenže v tomto prípade prešiel malým tuningom. Výkon vzrástol zo 173 na 177 kW a jeho a maximum sa posunulo o 500 otáčok vyššie (6 000 ot./min.). Výraznejší je posun v krútiacom momente. Ten teraz vrcholí hodnotou 350 Nm pri 2 100 otáčkach, čo je o 50 Nm viac.

Spojený je s dvojspojkovou prevodovkou Alfa TCT a prepracovaným systémom riadenia jazdných režimov DNA. Ku klasickým módom Dynamic, Normal a All Weather pre horšie trakčné podmienky, pribudol režim Race s ostrým naladením plynu a rýchlejším radením prevodovky. Nechýba ani akceleračná pomôcka v podobe Launch Control. Údaj výkonovej hmotnosti 4 kg na jeden kôň naznačuje, že za volantom bude poriadne horúco. Ľahučká Alfa akceleruje na stovku za 4,5 sekundy, dosiahne maximálnu rýchlosť 258 km/h a čo je ešte dôležitejšie, zvláda bočné preťaženie na úrovni 1,1 g. Pri brzdení bude však váš žalúdok vystavený hodnote až 1,2 g.

Pod zadnou kapotou je naprieč uložený... Foto: Alfa Romeo
Alfa Romeo-4C 2014 Pod zadnou kapotou je naprieč uložený preplňovaný 4-valec s tradičným objemom 1 750 centimetrov kubických a výkonom 177 kW.

Špičkové jazdné vlastnosti má na starosti športové zavesenie kolies, ale aj optimálne rozloženie hmotnosti. Na zadné hnané kolesá pripadá 60 percent váhy a na tie predné zvyšných 40. Pre lepší kontakt jazdca s vozidlom chýba Alfe 4C posilňovač riadenia. Kontakt s asfaltom zabezpečujú pneumatiky s rozmerom 205/45 R17 na predných a 235/40 R18 na zadných kolesách. Disky ukrývajú kotúče s priemerom 305 mm vpredu a 292 vzadu. K zastaveniu z rýchlosti 100 km/h stačí tomuto žihadlu len 36 metrov. Spotreba paliva nie je samozrejme podstatný údaj, ale v priemere si vraj Alfa Romeo 4C vystačí so 6,8 litra benzínu na 100 km.

Alfa spustí výrobu limitovanou 500-kusovou sériou Launch Edition. Tieto vozidlá dostanú biely alebo červený lak, karbónové kryty spätných zrkadiel, ako aj karbónový zadný spojler. Exteriér doladia 18-palcové predné a 19-palcové zadné disky na tvrdšom zavesení. Interiér si zo sveta športu požičia čalúnenie kožou kombinovanou s mikrovláknami a karbónové doplnky. Chýbať nebude ani plaketa s označením edície a sériového čísla. Za tento špeciál si však zákazníci priplatia. Kým základ bude stáť 53 600 eur, Alfa 4C Launch Edition sa vyšplhá až na 60 000 eur. Tam sa však možnosti individualizácie nekončia. K dispozícii budú rôzne doplnky z dielne Mopar či športový výfuk Racing a športový podvozok.

Technické údaje
Dĺžka/šírka/výška (mm) 3 989/1 864/1 183
Rázvor náprav (mm) 2 380
Pohotovostná hmotnosť (kg) 895 kg
Zdvihový objem (ccm) 1 750
Počet valcov/ventilov 4/16 DOHC Turbo
Max. výkon (kW/ot.) 177/6 000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 350/ 2100 – 4 000
Max. rýchlosť (km/h) 258
0 – 100 km/h (s) 4,5
Spotreba na 100 km (l) 6,8
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
+21Alfa Romeo 4C
2 debata chyba
Viac na túto tému: #výroba #autosalón Frankfurt 2013 #Alfa Romeo #4C #8C #Competizione
Články podľa značiek