Čínsky Qoros 3: Všetko, čo o ňom vieme

Za volantom horúcej čínskej novinky sme ešte nesedeli, no je isté, že Qoros 3 zmení pohľad na doteraz známe autá z ríše stredu. Vieme podrobnosti, technické údaje aj cenu. Prvé vozidlá pre zákazníkov dorazia začiatkom budúceho roka.

30.09.2013 06:00
Qoros 3 Foto:
Qoros 3 je konkurentom pre Škodu Octavia, VW Jetta, Toyotu Corollu, či sedany Opel Astra a Ford Focus. Rozmermi nad nimi ale mierne vytŕča. Osloviť by tak mohol aj zákazníkov zo strednej triedy.
debata (25)

Sedan Qoros 3 vznikal na čistom hárku papiera. Je prvým produktom čínsko-izraelskej automobilky, ktorej história siaha len do roku 2007. Postavili ho na úplne novej modulárnej platforme, ktorá umožní neskôr rozšíriť ponuku Qorosu o ďalšie modely vrátane strednej triedy, crossoveru či SUV.

Qoros 3 je predstaviteľom nižšej strednej triedy, no niektorými rozmermi presahuje svoj segment. Tak napríklad rázvorom náprav 2 689 mm prekonáva Volkswagen Golf, Škodu Octavia, Opel Astra Ford Focus a vlastne absolútnu väčšinu európskej a japonskej konkurencie. A to isté platí o jeho dĺžke 4 614 mm. Zvlášť pyšná je automobilka na rozchod kolies s hodnotou 1 597 mm vpredu a 1 585 mm vzadu, ktorou mu môžu konkurovať len niektoré prémiové nemecké modely strednej triedy, napríklad BMW 3. To má samozrejme pozitívny vplyv nielen na jazdné vlastnosti ale aj solídnu vizáž.

Dizajn má pokojné a solídne tvary, na míle... Foto: Tomáš Andrejčák
Qoros 3 Dizajn má pokojné a solídne tvary, na míle vzdialené doterajšej čínskej produkcii.

Aj v tomto smere odviedol Qoros dobrú prácu. Napokon, šéf dizajnu Gert Hildebrand pracoval pôvodne pre Volkswagen, Mitsubishi a je tiež tvorcom novodobého Mini. Qoros má vyvážené proporcie a tvary, ktoré síce emocionálne nenadchnú, no rozhodne nikoho neurazia a to ani v Európe. Času bude odolávať určite lepšie, než ak by sa snažil Qoros získať priazeň dizajnérskymi výstrelkami. Zdôrazňuje najmä horizontálne línie, čomu je prispôsobené aj logo so širokým štylizovaným Q. Prednú masku lemujú halogénové svetlá s dennými LED diódami. Xenónové reflektory však zatiaľ k dispozícii nie sú.

Aj dizajnom delených zadných svetiel sa snaží Qoros vyhovieť európskemu vkusu. Využíva totiž moderné svetlovodivé trubice DLR, používané najmä prémiovými značkami. Qoros 3 stojí na efektných 17-palcových diskoch kolies. Zaujímavé sú aj niektoré detaily. Napríklad horizontálny spoj medzi predným blatníkom a A-stĺpikom, ktorý si možno bežne nevšimnete, ale z pohľadu technológie výroby patrí toto riešenie k tým náročnejším. Používajú ho opäť len niektoré prémiové značky. Cieľom je samozrejme dosiahnuť uhladený dizajn bez rušivých vplyvov.

Pýchou interiéru je multimediálne rozhrania MMH... Foto: Tomáš Andrejčák
Qoros 3 Pýchou interiéru je multimediálne rozhrania MMH s 8-palcovým dotykovým monitorom a prístupom na internet. Pri jeho vývoji spolupracoval Qoros s Microsoftom.

Veľkorysý formát karosérie sľubuje dostatočne priestranný interiér. Priestorom na nohy pre predných cestujúcich 1 047 a zadných 896 mm patrí na špičku triedy. Interiér využíva pomerne konzervatívny dizajn palubnej dosky a na čínske pomery mimoriadne kvalitné materiály. Zo sveta drahých áut si tiež požičal čierny prístrojový panel, ktorého stupnice sa objavia až po naštartovaní. Najväčším prekvapením je však multimediálne rozhranie MMH s 8-palcovým dotykovým monitorom. Ten slúži potrebám navigácie, komunikácie, zábavy, ako aj prepojeniu na cloudové technológie umožňujúce zdieľať rôzne aplikácie a služby. Pri vývoji tohto systému spolupracoval Qoros s Microsoftom. Bohužiaľ, tieto služby a ani navigácia v našich podmienkach zatiaľ nefungujú. Qoros ešte len hľadá európskeho partnera pre tieto služby.

Toto rozhranie však bude súčasťou sériového vybavenia, keďže Qoros sa k nám dostáva zatiaľ len v najvyššom stupni vybavenia. Potom neprekvapí, že je priam nabitý komfortnými prvkami. Napríklad koženým čalúnením, dvojzónovou klimatizáciou, elektricky nastaviteľnými sedadlami, bezkľúčovým odomykaním a štartovaním, multifunkčným volantom, parkovacími senzormi či tempomatom. A hanbiť sa nemusí ani za bezpečnostnú výbavu. Veď v testoch Euro NCAP získal ako prvé čínske auto 5-hviezdičkové hodnotenie a v ochrane dospelej posádky vôbec najlepší výsledok v tohtoročných crash-testoch. V sérii je vybavený šiestimi airbagmi a dvojitými napínačmi pásov na predných sedadlách. Vďaka tomu vraj nepotrebuje kolenný airbag.

Pod zadným vekom ponúka Qoros 450 litrov pre... Foto: Tomáš Andrejčák
Qoros 3 Pod zadným vekom ponúka Qoros 450 litrov pre batožiny. Pánty veka sa decentne zasúvajú pod vnútorné obloženie.

Samozrejmosťou je stabilizačný systém a kontrola tlaku v pneumatikách. Zaujímavosťou je systém automatického núdzového volania pomoci pri havárii a funkcia vysúšania brzdových kotúčov, ktorá sa v tejto triede bežne nevyskytuje. Vysoký bezpečnostný štandard potvrdzuje aj funkcia riadeného tlaku bŕzd v zákrutách pre podporu stability. Na druhej strane Qoros ignoruje najnovšie asistenčné systémy akými sú monitorovanie mŕtveho uhla zrkadiel, sledovanie únavy vodiča či upozornenie na nedobrovoľné opustenie jazdného pruhu. V ponuke tiež nenájdete aktívny tempomat ani xenónové svetlá.

Qoros sa dostane na náš trh spočiatku len s jedným jediným motorom. Zato veľmi moderným. Vznikal totiž v spolupráci s európskou spoločnosťou AVL a vidieť, že automobilka sa ním snaží kopírovať najnovšie vývojové trendy. Tento nadštvorcový benzínový 4-valec s objemom 1,6 litra má variabilné časovanie sacích aj výfukových ventilov a preplňovanie turbodúchadlom. Dosahuje výkon 115 kW pri 5 500 otáčkach za minútu a maximálny krútiaci moment 210 Nm od 1 750 do 5 000 otáčok za minútu, čo je veľmi slušné.

O pohon sa stará moderný preplňovaný 4-valec... Foto: Tomáš Andrejčák
Qoros 3 O pohon sa stará moderný preplňovaný 4-valec 1,6 Turbo vyvinutý so spoločnosťou AVL. Pod kapotou však nevládne taký poriadok na aký sme v Európe zvyknutí.

Vysoké ambície dokladuje Qoros 3 aj 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DCT z dielne renomovanej nemeckej spoločnosti Getrag, ktorá využíva suché spojky a namiesto hydrauliky elektromotory. V tejto kombinácii akceleruje Qoros 3 na rýchlosť 100 km/h za 9,7 sekundy a priemerne spotrebuje 6,3 litra benzínu na 100 km. To už nie sú až také očarujúce čísla. Je to dané aj vyššou prevádzkovou hmotnosťou 1 350 kg, ktorou Qoros zaostáva za modernými modelmi nižšej strednej triedy. Neskôr sa v ponuke objaví aj atmosférická verzia tohto motora s výkonom 93 kW a krútiacim momentom 155 Nm. Diesel zatiaľ vo výhľade nie je.

Podvozok Qorosu používa štandardné zavesenie predných kolies na tlmičových vzperách McPherson a zadných na kľukovej náprave s torznou priečkou, čím príliš nevytŕča z radu. Spolieha však na veľký rozchod, nadštandardný rázvor a stabilizačný systém. Brzdová sústava používa kotúčové brzdy. O komfortné ovládanie sa stará elektrický posilňovač riadenia. Najvyššia úroveň vybavenia používa 17-palcové hliníkové disky kolies.

Qoros 3 sa k nám začne dovážať v najvyššej... Foto: Tomáš Andrejčák
Qoros 3 Qoros 3 sa k nám začne dovážať v najvyššej úrovni vybavenie vrátane koženého čalúnenia a elektricky ovládaných sedadiel.

Qoros už otvoril prvú predajňu na svete, zhodou okolností v Bratislave. Slovensko si totiž vybral ako pilotný európsky trh. Prvé vozidlá sa však dostanú k zákazníkom až začiatkom budúceho roka. Za Qoros 3 v spomínanej najvyššej výbave vrátane prevodovky DCT zaplatia 20 500 eur, čo je konkurencieschopná cena. Až neskôr privezie Qoros do Európy lacnejšie modifikácie, ktorých cena má byť výrazne pod touto hranicou.

Celoeurópsky predaj odštartuje Qoros až v roku 2015, keď sa jeho portfólio rozrastie na päť modelov. Tie budú tiež stáť na novej platforme, ktorá umožňuje zväčšovať rázvor náprav až do 2 820 mm.

Technické údaje: Qoros 3
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4 614/1 839/1 445
Rázvor náprav (mm) 2 689,4
Objem kufra/nádrže (l) 450/55
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 485
Motor 1,6 T
Zdvihový objem (ccm) 1 598
Počet valcov/ventilov 4/16 DOHC Turbo
Max. výkon (kW/ot.) 115/5 500
Max. krút. moment (Nm/ot.) 210/1 750 – 5 000
Prevodovka 6-DCT (dvojspojková)
Max. rýchlosť (km/h) 215
0 – 100 km/h (s) 9,7
Spotreba na 100 km (l) 6,3
Cena 20 500 €
Qoros 3
Qoros 3
+10Qoros 3
25 debata chyba
Viac na túto tému: #Qoros #Qoros3
Články podľa značiek