Nový Hyundai i10 je čistý Európan

Podľa vzoru svojich starších súrodencov bol aj najmenší Hyundai vyvinutý kompletne v Európe. Dokonca sa sem presúva aj jeho výroba. Prichádza po šiestich rokoch.

23.10.2013 06:00
Hyundai-i10 2014 Foto:
Na dizajne nového Hyundaia i10 sa podpísal šéfdizajnér európskej divízie Hyundaia Thomas Burkle, ktorý predtým pracoval pre BMW.
debata (3)

Zabudnite na starý neforemný Hyundai i10. Novinka skonštruovaná v nemeckom vývojovom stredisku v Russelsheime je kompletne novým autom. A to od podlahy. Postavili ju na novej platforme, i keď rázvor náprav s hodnotou 2 385 mm sa predĺžil len o päť milimetrov. Zato na vonkajších rozmeroch pribudli nemalé prírastky. Nový i10 je až o 80 mm dlhší (3 665 mm) a o 65 mm širší (1 660 mm). Z najužšieho modelu v segmente sa tak stal najširší. Len na výške 1 500 mm ubudlo z dôvodu zlepšenia aerodynamiky 40 mm.

Torzná tuhosť karosérie vzrástla o 27 %. To aj zásluhou nasadenia vysokopevnostnej ocele. Pozostáva z nej takmer tridsať percent štruktúry karosérie. Len pre zaujímavosť, predošlý model využíval len deväť percent. To má priaznivý vplyv nielen na jazdné vlastnosti, ale aj na zníženie hluku a vibrácií. Hyundai uvádza, že sa mu podarilo znížiť hlučnosť pri voľnobehu na 38 dB a pri jazde rýchlosťou 130 km/h na 65 dB, čo sú najlepšie výsledky v triede malých mestských áut.

V porovnaní s predchádzajúcou generáciou bude... Foto: Hyundai
Hyundai-i10 2014 V porovnaní s predchádzajúcou generáciou bude nový Hyundai i10 o 80 mm dlhší, o 65 mm širší a 50 mm nižší.

Hyundai i10 dospel aj po stránke dizajnu. Preberá prvky zo svojich väčších súrodencov navrhnutých v štýle Fluidic Sculpture. Už len vďaka novým proporciám pôsobí omnoho dynamickejšie. Predná partia so 6-uholníkovou maskou evokuje športové kupé Veloster. Stúpajúca línia bočných okien zasahujúca až do zadného stĺpika zas tak trochu pripomína Mercedes-Benz triedy A prvej generácie. K tomu pridáva i10 efektné ochranné lišty na dverách. Pri pohľade na ne si nemôžete nespomenúť na nové Clio. Vyššie úrovne vybavenia dostanú denné LED svetlá v tvare bumerangu.

Podstatne solídnejší je aj interiér. Využíva kvalitnejšie materiály, ktoré môže oživiť kontrastné čierno-červené dvojfarebné spracovanie. Podstatný je nárast vnútorných rozmerov. Vodič a spolujazdec majú o 40 mm viac miesta na nohy a o 16 mm väčšiu rezervu v šírke ramien. Výška nad predným sedadlom sa napriek nižšej stavbe karosérie zväčšila až na 1 008 mm. K tomu pridáva Hyundai i10 o 10 % väčší kufor. Jeho objem vzrástol o 27 litrov na konečných 252. Po sklopení delených zadných operadiel je maximálny využiteľný objem 1 046 litrov.

Interiér je neporovnateľne solídnejší. Ponúkne... Foto: Hyundai
Hyundai-i10 2014 Interiér je neporovnateľne solídnejší. Ponúkne aj také komfortné prvky ako automatickú klimatizáciu, tempomat či dokonca vyhrievaný volant.

Veľký pokrok vidieť aj vo vybavení. Nielen v tom bezpečnostnom, ktoré prináša šesť sériových airbagov, stabilizačný systém ESC, hill-holder či kontrolu tlaku v pneumatikách. Hyundai i10 sa totiž môže pochváliť aj komfortnými prvkami z vozidiel vyšších tried. Tak napríklad automatickou klimatizáciou, tempomatom, bezkľúčovým štartovaním a odomykaním, vyhrievaným volantom či vyhrievanými prednými sedadlami. Módne dotykové rozhranie tu však nenájdete. Hyundai ostáva verný klasickým ovládačom.

Pod kapotou sa objavia dva inovované benzínové motory konštrukčného radu Kappa. Základom je litrový 3-valec s výkonom 48,5 kW, ktorý dosahuje pri 5 500 otáčkach za minútu, čo je o 700 skôr ako v predošlej generácii. Tento agregát ponúka Hyundai aj v úprave na spaľovanie LPG. Dosahuje rovnaký výkon, ale až pri 6 200 otáčkach. Maximálny krútiaci moment klesol len nepatrne z 94 na 90 Nm. Hyundai však odhaduje, že najväčší záujem bude o silnejší 4-valec 1,2 16v Kappa s výkonom 64 kW a krútiacim momentom 120 Nm.

Pod zadným vekom pribudlo 27 litrov pre... Foto: Hyundai
Hyundai-i10 2014 Pod zadným vekom pribudlo 27 litrov pre batožiny. Celkový objem kufra je 252 litrov.

Oba motory budú kombinované s 5-stupňovými manuálnymi prevodovkami. Pre silnejší z nich je pripravený aj 4-stupňový automat. Napriek nárastu rozmerov karosérie ostala priemerná spotreba na pôvodných hodnotách. Trojvalec si na 100 km vypýta 4,7 a 4-valec 4,9 litra benzínu. Neskôr by sa mal pod kapotou i10 objaviť aj moderný preplňovaný 3-valec 1,0 TCI s výkonom 78 kW.

Kórejská novinka už nebude produkovaná v Ázii. Hyundai premiestnil výrobu do závodu Hyundai Otomotiv Sanay v tureckom meste Ízmitz. S modelom i10 má veľké plány. Ročne by chcel umiestniť na starom kontinente 74 000 kusov, čím by si uchmatol 6,3 % podiel. Do plachiet mu fúka rastúci trend predaja malých mestských vozidiel v Európe. Jeho súpermi budú Toyota Aygo, Ford Ka, Renault Twingo, či trojičky z Bratislavy – Škoda Citgo, VW uP! a Seat Mii.

Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) 3 665
Šírka (mm) 1 660
Výška (mm) 1 500
Rázvor náprav (mm) 2 385
Objem kufra/nádrže (l) 252 – 1 046/40
Pohotovostná hmotnosť (kg) 933 – 961
Technické údaje
Motor 1,0i Kappa 1,0i Kappa Blue Drive 1,2 Kappa 1,2 Kappa AT
Zdvihový objem (ccm) 998 998 1248 1 248
Počet valcov/ventilov 3/12 3/12 4/16 4/16
Max. výkon (kW/ot.) 48,5/5 500 48,5/5 500 64/6 000 64/6 000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 94/3 500 94/3 500 120/4 000 120/4 000
Prevodovka 5 – manuál 5-manuál 5-manuál 4-automat
Max. rýchlosť (km/h) 155 155 171 162
0 – 100 km/h (s) 14,9 15,1 12,3 13,8
Spotreba na 100 km (l) 4,7 4,3 4,9 6,2
Hyundai i10
Hyundai i10
+25Hyundai i10
3 debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai i10
Články podľa značiek