Volvo chce spraviť z karosérie batériu. Bude ju nabíjať!

Bolo by to elegantné riešenie. Miesto ťažkých akumulátorov by mohla v budúcnosti nahradiť ich funkciu samotná karoséria. Nie, to nie je sci-fi. Volvo už dnes testuje diely karosérie schopné akumulovať elektrickú energiu.

24.10.2013 16:00
Volvo - nanobatérie v karosérii Foto:
Namiesto akumulátorov použila švédska automobilka na experimentálnom Volve S80 špeciálne diely karosérie obsahujúce nanobatérie.
debata (10)

Volvo pracuje na revolučnom materiáli od roku 2010. Ide o pláty karbónu, medzi ktorými sú zalisované nanobatérie a superkondenzátory. A keďže tento materiál je možné ľubovoľne tvarovať, dá sa z neho vyrobiť prakticky celá karoséria. To je, samozrejme, tak trochu hudba budúcnosti, ale už dnes testuje Volvo na experimentálnom Volve S80 niekoľko takýchto dielov. Vyrobil z neho zadnú kapotu a horizontálnu priečku pod prednou kapotou.

Výhodou nanobatérií oproti klasickým li-ion akumulátorom je nielen nižšia hmotnosť, ale aj skutočnosť, že v nich neprebieha žiadna chemická reakcia, a teda nepotrebujú žiaden elektrolyt. Ak by bola celá karoséria vyrobená z tohto sendvičového materiálu, ušetrilo by sa tým aj veľa miesta. Jednoducho, vozidlo by nepotrebovalo žiaden konštrukčný priestor na batérie. To by bolo obrovské plus najmä pre elektromobily.

Volvo tvrdí, že ak by bola celá karoséria... Foto: Volvo
Volvo - nanobatérie v karosérii Volvo tvrdí, že ak by bola celá karoséria vyrobená z takéhoto materiálu, postačovala by jej kapacita elektromobilu na dojazd 130 km.

Akú kapacitu má takýto materiál, Volvo zatiaľ neuvidelo. Tvrdí však, že celá karoséria by dokázala zabezpečiť elektromobilu dojazd na jedno nabitie približne 130 km. Pritom by sa ušetrilo v porovnaní s elektromobilom s klasickými batériami asi 15 % hmotnosti. Už samotná priečka pod prednou kapotou dokáže podľa Volva obsluhovať svojou kapacitou súčasný stop-štart systém.

Nabíjanie takejto akumulátorovej karosérie sa nemá ničím líšiť od nabíjania bežných batérií. Využiť je možné klasické zdroje energie, akými sú domáce zásuvky, ale aj rýchlonabíjačky. Rozdiel je však podľa Volva v rýchlosti. Tvrdí, že nanobatérie v karosérii by čas nabíjania podstatne skrátili. Zavedenie do výroby si však ešte vyžiada niekoľko rokov vývoja. Otázna je, samozrejme, aj cena takejto technológie.

Volvo - nanobatérie v karosérii
Volvo - nanobatérie v karosérii
+10Volvo - nanobatérie v karosérii
10 debata chyba
Viac na túto tému: #Volvo #nanobatérie #karosérie
Články podľa značiek