Wankel trucuje už 50 rokov

27.10.2013 08:00
Felix Wankel
Wankelov motor s rotačným piestom nepracoval nikdy tak dokonale, ako si automobilky priali. Napriek tomu ho stále mnohí považujú z technický zázrak. Nebyť však japonskej Mazdy, stala by sa z neho najskôr len trápna epizóda automobilovej histórie. Autor:

Mala to byť revolúcia v konštrukcii motorov. Zatiaľ sa však vynálezu Félixa Wankela podarilo zlikvidovať jednu automobilku, niektoré zaviesť do drahej a slepej uličky, a jednej prepožičať imidž výrobcu priam kultových športových áut.

Pred polstoročím sa zdalo všetko jasné. Nemecké NSU predstavilo v roku 1963 na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom prvý sériový model s rotačným motorom, nazvaným podľa mena vynálezcu Félixa Wankela – Wankelov motor. NSU Spider malo odštartovať novú éru v automobilovom priemysle. No nikdy sa tak nestalo.

Na začiatku veľká nádej

Jednoduchá konštrukcia agregátu s rotorom, ktorý nahradil neefektívny vratný pohyb piestov, jeho neuveriteľná kompaktnosť a nízka hmotnosť boli príliš lákavé na to, aby si ho dovolil niekto ignorovať. Na Wankelovom motore začalo horúčkovito pracovať viacero automobiliek. A výsledok? Po päťdesiatich rokoch je z wankelu len technologická rarita. Po skončení výroby Mazdy RX-8 dokonca neexistuje ani jeden sériový model poháňaný motorom s rotačným piestom. Zato klasike sa darí ako nikdy predtým.

Félix Wankel mal princíp rotačného motora patentovaný už od roku 1951. Skutočný prelom vo vývoji však nastal, až keď sa do práce pustil pod krídlami nemeckej, dnes už neexistujúcej, automobilky NSU a jej športového oddelenia pod vedením Waltera Fröda. Automobilka si však dala podmienku, že vynálezca nesmie požiadať o navýšenie platu konzultanta. Félix Wankel dlho nerozmýšľal. Bola to totiž prvá skutočná príležitosť dokázať životaschopnosť svojej myšlienky a doviesť ju do sériovej podoby.

Wankelov motor fascinoval hneď od začiatku...
Wankelov motor fascinoval hneď od začiatku kompaktnou a ľahkou konštrukciou bez vibrácií. Mal však aj svoje muchy. A nie malé. Autor: NSU

Prvý prototyp motora s označením DKM 54 (Drehkolbenmotor) sa vo vývojovom oddelení NSU rozbehol už v roku 1957. Zaujímavé bolo, že v ňom nerotoval len piest, ale aj samotný blok (valec) – každá časť okolo vlastnej osi. Toto riešenie umožňovalo revolučnému agregátu dosahovať otáčky až na hranici 17 000 za minútu a bežať prakticky bez vibrácií. Malo to však aj viacero úskalí. Konštrukcia bola pomerne zložitá a výmena sviečky, ktorá je inak jednoduchým servisným úkonom, si vyžadovala rozobratie celého motora.

Z dostihového koňa sa stal hucul

V NSU preto prepracovali konštrukciu do podoby, ktorú poznáme dodnes. V srdcovitej statickej komore rotuje excentrický trojuholníkový piest. Samotný Félix Wankel však zúril. „Spravili ste z môjho dostihového žrebca ťažného koňa,“ povedal vynálezca šéfovi vývoja Walterovi Frödovi. Výmena sviečky si však už nevyžadovala dvoch profesionálnych mechanikov, a to bolo pre ďalší osud wankelu mimoriadne dôležité.

Nový motor s označením KKM, teda Kreiskolbenmotor, ožil pod kapotou upraveného sériového modelu NSU Prinz v roku 1958. Zvesti o novom geniálnom vynáleze, ktorý potiahne za šnúrku umieračika klasických piestových motorov, sa šírili rýchlosťou blesku. A keďže Automobilka NSU vedela, že rotačný motor, ktorý mešká vo vývoji za tým klasickým takmer sto rokov, musí rýchlo napredovať, bola naklonená predaju licencií. Ale s podmienkou, že výsledky vývoja budú musieť všetci navzájom zdieľať.

Prvý sériový model s Wankelovým motorom bol NSU...
Prvý sériový model s Wankelovým motorom bol NSU Spider. Veľa slávy si však neužil. Autor: NSU

Licenciu okamžite kúpil americký Curtis-Wright, Daimler-Benz, Alfa Romeo, Mazda, ale aj britský Rolls-Royce. Ten pracoval na vývoji wankelu až do roku 1972. Ešte menej známe je, že už v roku 1966 vyvinul vznetový dvojrotorový motor s dvoma piestami – jedným nízkotlakovým a jedným vysokotlakovým.

NSU Spider – krásny, ale problémový

Vo vývoji wankelu však mala osobité miesto japonská Mazda. S tou plánovala firma NSU užšiu spoluprácu. Na základe toho nemusela platiť za licenciu, aspoň dovtedy, kým sa NSU nepodarí doviesť motor do štádia schopného prevádzky 50 000 kilometrov. Pokrok Mazdy vo vývoji však napredoval takou rýchlosťou, že NSU hrozila možnosť straty prvenstva. Nemci sa tak s príchodom prvého sériového modelu s Wankelovým motorom poponáhľali. Namontovali ho do dvojsedadlového NSU Spider, čo bola vlastne otvorená verzia modelu Sport Prinz.

Mazda sa v roku 1964 stala druhou automobilkou...
Mazda sa v roku 1964 stala druhou automobilkou používajúcou túto technológiu. Predstavila model Cosmo Sport. Autor: Mazda

V zadnej časti pracoval namiesto vzduchom chladeného dvojvalca jednorotorový wankel. Z objemu približne 500 ccm dával 50 koní pri vcelku civilných otáčkach šesťtisíc za minútu. Na sedemsto kilogramov vážiace autíčko to bolo až-až. NSU Spider, prezývaný tiež Wankel-Spider, akceleroval na stovku za 16 sekúnd, čo bola na tú dobu skvelá hodnota a ručička jeho rýchlomeru sa zastavila pri 150 km/h. V tom istom roku ukázala aj Mazda svoje kupé Cosmo Sport, ktoré sa však do výroby dostalo až v roku 1965.

Verejnosť, aj tá odborná, bola unesená. Motor miloval otáčky, nemal takmer žiadne vibrácie a z konštrukčného hľadiska udivoval minimom pohyblivých častí. Vo vysokých otáčkach mal tiež zaujímavý zvuk. Kto by odolal takejto vábničke. No nie všetko, čo sa blyští, je zlato. Urýchlenie vývoja totiž v sebe skrývalo riziká. Pod aurou slávy začal pracoval malý zabijak. Motor mal hneď od počiatku problém s tesnením v mieste, kde sa vrcholy rotora dotýkajú komory. Agregáty strácali výkon a nevhodné materiály viedli napriek jednoduchosti konštrukcie k častým poruchám. Výmena tesnení Apex znamenala pre NSU závratný rast nákladov za záručné opravy.

NSU Ro80 – druhý pokus nevyšiel

Bublina okolo NSU Spider rýchlo spľasla. Navyše bol drahý. V roku 1964 zaň zákazníci zaplatili 8 500 mariek. A nedôvera zákazníkov časom rástla. Automobilka bola nútená znížiť do troch rokov cenu na 7 000 mariek. Spider však bol i tak stále luxusný tvar, veď taký chrobák ste si mohli dopriať už od 4 500 mariek a špičkovú verziu kabriolet so štyrmi sedadlami maximálne za 6 910 mariek. Automobilka NSU výrobu Spideru zastavila už v roku 1967, teda necelé štyri roky po predstavení. Vzniklo iba 2 400 kusov.

Model  NSU Ro80 používal modernejší a...
Model NSU Ro80 používal modernejší a výkonnejší dvojrotorový wankel, ale problémy s tesnením mu boli osudné. Autor: NSU

To však NSU ako výstraha nestačilo. Automobilka sa pustila do ďalšieho experimentu. V roku 1967 predstavila priam futuristický sedan NSU Ro80 s dvojrotorovým wankelom s objemom 2× 497 ccm a výkonom až 85 kW. Model Ro80 disponoval automatickou spojkou s podtlakovým ovládaním, mal hrebeňové riadenie, kotúčové brzdy na všetkých kolesách a mnoho ďalších pokrokových riešení. Scenár sa však opakoval. Auto si užilo pár chvíľ slávy a ovácií, najmä po tom, čo získalo prestížny európsky titul Car of the Year 1968, ale problémy s tesneniami a spoľahlivosťou pretrvávali. Autá začali mať poruchy už po najazdení 20 000 kilometrov a po 50 000 nebola výnimkou nutnosť generálky.

Nová konštrukcia tesnení Ferrotic síce problém čiastočne vyriešila, ale imidž značky bol u zákazníkov definitívne pošramotený. Predajcovia tiež nevedeli vysvetliť zákazníkom, prečo ich ultramoderné NSU Ro80 „žerie“ 17 litrov benzínu. Staré autá boli navyše neopraviteľné, a teda aj bezcenné. Odborníci odporúčali majiteľom NSU Ro80 zameniť rotačný motor za vidlicový 4-valec V4 Essex od Fordu, ktorý sa vďaka mimoriadne kompaktnej konštrukcii zmestil na miesto Wankelovho motora.

Motor z NSU Ro80 použil aj Citroën v sériovom...
Motor z NSU Ro80 použil aj Citroën v sériovom modeli GS Birotor. Predajne bol však neúspešný. Vzniklo len 847 kusov. Autor: Citroën

Ro80, hoci sa vyrábalo až do roku 1977, sa nakoniec stalo posledným klincom do rakvy NSU. V roku 1967 bola automobilka nútená pre obrovské finančné problémy sfúzovať s Volkswagenom a postupne zastavovať výrobu vozidiel pod touto značkou. S ukončením produkcie Ro80 zmizlo z automobilovej mapy Európy aj samotné logo NSU. Úspešnejšie neboli ani ostatné automobilky. Rolls-Royce, hoci wankel vyvíjal až do roku 1972, ani Alfa-Romeo sa k sériovej produkcii nikdy neodhodlali.

Verili mu len Mazda a Citroën. Francúzska automobilka dokonca uviedla na trh v roku 1964 model GS Birotor s dvojrotorovým motorom od NSU, pretože tieto agregáty vyrábali NSU a Citroën v spoločnom závode Comotor, ale rýchlo pochopila, že sa dostala do slepej uličky. Povesť katastrofy na štyroch kolesách s menom Ro80 dorazila totiž aj do Francúzska a z GS Birotor sa stal ležiak. Citroën výrobu rýchlo ukončil, pričom vzniklo len 847 kusov.

Mazda sa nevzdáva

Neskôr držala osud wankelu v rukách už iba Mazda. Nikdy naň nezanevrela a z hľadiska spoľahlivosti sa jej podarilo odstrániť väčšinu technických problémov rotačného motora. Po Mazde Cosmo, predstavenej na tokijskom autosalóne v roku 1964, nasledoval ďalší vývoj a modely R100, RX-2, RX-3, RX-4 až po posledný RX-8 s atypickou 4-dverovou karosériou, ktorý mal premiéru v roku 2001.

Posledným modelom s rotačným motorom sa stalo...
Posledným modelom s rotačným motorom sa stalo kupé Mazda RX-8. Vlani však zmizlo z montážnych liniek. Mazda testovala aj verziu upravenú na spaľovanie vodíka. Autor: Mazda

Hladko to však nešlo. Životnosť týchto motorov nedosiahla nikdy úroveň tých klasických, navyše si vyžadovali viac starostlivosti. Napríklad častejšiu výmenu oleja (výlučne minerálneho) a podobne. Kritika smerovala aj k vyššej spotrebe paliva a nízkemu krútiacemu momentu. Predajné čísla stále klesali. Kým v roku 2004 predala Mazda približne 22 000 kusov tohto kupé, v roku 2010 to bolo už len približne 1 100. Osud Mazdy RX-8 však nakoniec spečatili emisné normy a vlani definitívne zmizla z montážnych liniek. Spolu s ňou, bohužiaľ, aj posledný sériový wankel na svete.

V roku 2010 ukázalo Audi v Ženeve koncept Audi...
V roku 2010 ukázalo Audi v Ženeve koncept Audi A1 e-tron, čo bol síce elektromobil, ale s generátorom poháňaným malým jednodnorotorovým wankelom. Projekt bol však zastavený. Autor: Citroën

Zdá sa však, že to ešte nie je posledné slovo Wankelovho motora. Mazda totiž pracuje na jeho novej generácii, ktorá by sa mala objaviť už v roku 2015 v nástupcovi RX-8. Má vraj ísť o revolučné riešenie. Šušká sa dokonca o laserovom zapaľovaní. To vedie k smelej hypotéze, že nový wankel od Mazdy by sa možno mohol vrátiť principiálne k samotným koreňom vynálezu Félixa Wankela, teda k motoru s rotujúcim piestom aj plášťom. Práve „doživotné“ laserové zapaľovanie by totiž odstránilo najväčší problém tejto konštrukcie – výmenu zapaľovacích sviečok, ktorá si inak vyžadovala demontáž a rozobratie motora.

Ktovie, Félix Wankel má možno svoju najväčšiu kariéru ešte len pred sebou.

#Citroen #Mazda #wankelov motor #história #50 rokov #NSU
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
4. 2. 2019zdraženie1.214 €zdraženie1.237 €
28. 1. 2019zdraženie1.204 €zlacnenie1.236 €
14. 1. 2019zdraženie1.195 €zdraženie1.250 €
7. 1. 2019zlacnenie1.173 €zlacnenie1.228 €
31. 12. 2018zlacnenie1.176 €zlacnenie1.233 €
24. 12. 2018zdraženie1.202 €1.258 €
17. 12. 2018zlacnenie1.195 €zdraženie1.258 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk