Ázijská odnož J. D. Power uskutočnila prieskum spokojnosti čínskych zákazníkov so svojimi vozidlami už po štrnásty raz. Výsledky hovoria v prospech trendu zvyšovania kvality áut čínskych výrobcov.
Na prieskume sa tento rok zúčastnilo 21 181 majiteľov vozidiel 213 modelov zastupujúcich 65 značiek. Išlo o nové vozidlá s vekom od dvoch do šiestich mesiacov, pri ktorých sa zisťovali problémy rozdelené do dvoch kategórií – medzi mechanické poruchy a problémy vyplývajúce z konštrukcie a dizajnu. Metodika vyjadruje celkové skóre podľa počtu hlásených porúch a sťažností. Čím je ich menej, tým je skóre nižšie a pozícia v rebríčku vyššia.
Nad reprezentatívnosťou tohto prieskumu môžete síce krútiť nosom, ale vzhľadom na dlhodobé sledovanie trendov z neho jednoznačne vyplýva, že čínske produkty sa zlepšujú. Celkovo dosiahli čínske značky skóre 155 bodov, čo je až o 57 bodov menej než minulý rok. Samozrejme, na zahraničné značky so skóre 104 bodov Číňania stále nemajú, ale blížia sa nebezpečne rýchlo.
Celkový priemer rebríčka bol tento rok 119 bodov, čo bol najlepší výsledok od uskutočňovania tohto prieskumu, pričom až štyri čínske značky sa dostali nad jeho úroveň (mali menej bodov). Konkrétne ide o výrobcov GAC Motor, Venucia, Roewe (bývalý Rover) a Luxgen.

Z prieskumu vplýva, že majitelia čínskych áut hlásili menej technických problémov s pohonom, ventiláciou a brzdami ako v minulosti. Na druhej strane J. D. Power konštatuje, že zákazníci sa stále sťažujú na vysokú spotrebu paliva a nízky akustický komfort daný hlukom motora a odvaľujúcich sa pneumatík. Takže zlepšovať sa je kde.
K vrcholu rebríčka, ktorý ovládol Lexus a Mercedes-Benz (52 bodov) pred Subaru, Volkswagenom, BMW a Volvom, majú čínske značky stále ďaleko. Lepšie dopadli aj kórejské modely s priemerom 85 bodov, Japonci so skóre 104 bodov a americké automobilky spolu s európskymi s priemerom 108 bodov. Čínske produkty však netreba brať na ľahkú váhu, čo prezrádzajú tamojší producenti aj obrovským pokrokom na poli bezpečnosti.
Kým ešte pred pár rokmi končili crash-testy čínskych áut uskutočňované Euro NCAP alebo nemeckým autoklubom ADAC takmer katastrofou, čoho dôkazom je napríklad dvojhviezdičkový výsledok Landwinu CV9, dnes tu máme čínsky Qoros s najlepším hodnotením bezpečnosti zo všetkých tohtoročných nárazových testov Euro NCAP. Po spustení predaja koncom tohto roka bude nepochybne zaujímavé sledovať Qoros aj v rebríčku kvality. Možno už budúci rok bude čínskou hviezdou tabuľky J. D. Power.
Rebríček kvality značiek na čínskom trhu (J. D. Power 2013) | ||
---|---|---|
Poradie | Značka | Body |
1.-2. | Lexus | 52 |
1.-2. | Mercedes-Benz | 52 |
3. | Subaru | 64 |
4. | Volkswagen | 66 |
5. | BMW | 67 |
6. | Volvo | 70 |
7. | Land Rover | 73 |
8. | Audi | 74 |
9. | Renault | 80 |
10. | Beijing Hyundai | 81 |
11. | FAW Toyota | 85 |
12. | GAC Toyota | 87 |
13. | Dongfeng Yueda Kia | 93 |
14. | Cadillac | 96 |
15. | GAC Motor | 97 |
16. | Changan Ford | 98 |
17. | Dongfeng Honda | 102 |
18. | Guangqi Honda | 104 |
19. | SGM-Chevrolet | 108 |
20.-22. | Dongfeng Nissan | 109 |
20.-22. | FAW-Mazda | 109 |
20.-22. | Venucia | 109 |
23. | Roewe | 113 |
24. | Zhengzhou Nissan | 113 |
25. | Changan Mazda | 115 |
26. | Buick | 116 |
27. | Luxgen | 118 |