Qashqai je pre Nissan, najmä v Európe, kľúčový model. V roku 2007 nahradilo toto kompaktné SUV pôvodný klasický hatchback Almera. Z riskantného nováčika, ktorý stvoril segment crossoverov, sa stal nakoniec absolútny bestseller. Za necelých šesť rokov predala japonská automobilka viac ako dva milióny kusov, čím sa stal Qashqai číslom jedna nielen v triede SUV, ale aj jedným z vôbec najúspešnejších modelov na európskom trhu.
Nadviazať na tento úspech nebude ľahké, veď na trhu je dnes v tomto segmente poriadne dusno. Konkurencia zareagovala a do boja s Qashqaiom nasadila vlastné zbrane – od Dacie Duster, cez Opel Mokka, Škodu Yeti až po VW Tiguan či Kiu Sportage. Ako však vidno, Nissan nenechal nič na náhodu. Druhá generácia Qashqaia prekonáva vo všetkých smeroch svojho predchodcu, a čo je podstatné, je veľmi európska. Napokon, celý vývoj prebiehal v európskych vývojových strediskách Nissanu – od dizajncentra v Londýne, cez technické stredisko v Cranfielde až po vývojové oddelenie Nissanu v Barcelóne.

Qashqai je od základu nové auto. Postavili ho na novučičkej koncernovej platforme CMS (Common Module Family) pripravenej pre aliančné vozidlá skupiny Renault-Nissan. Qashqai je pritom prvým modelom využívajúcim túto platformu. Jej výhodou je nielen univerzálnosť, ale aj nižšia hmotnosť. Podľa Nissanu bude nový Qashqai o 45 kg ľahší. Pritom má väčšie rozmery.
Technologický imidž dodávajú Qashqaiu nielen štandardné denné LED svetlá, ale aj príplatkové svetlá s kompletnou LED technológiou. Pýšiť sa môže tiež skrytým radarom, umiestneným za nárazníkom, čím tento prvok nenarúša vonkajší vzhľad.
Dizajnéri prepožičali Qashqaiu podstatne dynamickejšie línie ale aj športovejšie proporcie. Qashqai je totiž 49 mm dlhší, o 20 širší ale zároveň o 15 mm nižší (rázvor náprav ostáva bohužiaľ tajomstvom). Zväčšil sa tým nielen interiér, ale aj batožinový priestor. Pod zadným vekom, ktoré sa teraz vyklápa vo väčšom uhle, pribudlo 20 užitočných litrov. Celkový objem kufra tak narástol na konečných 439. Nissan tiež sľubuje vyššiu variabilitu. Dvojitá delená podlaha umožňuje spolu so sklopnými sedadlami až 16 rôznych konfigurácií usporiadania.

Ponuka motorov bude pozostávať výhradne s preplňovaných agregátov. Smädným dvojlitrom definitívne odzvonilo. Základom motorizácie je 4-valcové turbo 1,2 DIG-T s výkonom 85 kW, ktoré poznáme zo sesterského Renaultu pod označením 1,2 TCe. Kombinovaný bude výlučne s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Radikálny downsizing, regenerácia brzdnej energie a stop-štart systém prinesie Qashqaiu 1,2 DIG-T v porovnaní so starším atmosférickým motorom 1,6 zníženie spotreby paliva o 0,6 litra.
Silnejší benzínový motor 1,6 DIG-T s výkonom 110 kW nahradí pôvodný atmosférický dvojliter. Motor je odvodený z agregátu pre menší Nissan Juke, no do predaja sa dostane až v lete budúceho roka. Nissan o ňom prezradil len toľko, že priemerne spotrebuje 5,6 litra benzínu na 100 km. Dva diesely 1,5 dCi (81 kW) a 1,6 dCi (96 kW) pochádzajú z novej rady motorov Energy od Renaultu a v Qashqai sú už v podstate známe. Menší z nich však podstúpil viaceré čiastkové zlepšenia, takže má o 20 Nm vyšší krútiaci moment (280 Nm) a spotrebu 3,8 litra nafty, čo je 36 % menej než v minulosti.

Spotreba paliva je samozrejme redukovaná aj lepšou aerodynamikou s koeficientom odporu vzduchu Cx 0,32, na ktorej sa podieľa nielen samotný tvar karosérie, ale aj množstvo detailov. Napríklad strešný spojler s bočnými krídelkami,ale aj uzatvárateľné lamely chladiča pri rýchlosti nad 30 km/h, ktoré sú štandardnou výbavou dieselových verzií s manuálnou prevodovkou.
Kým slabší diesel bude kombinovaný výlučne so 6-stupňovým manuálom, pre verziu 1,6 dCi je pripravená po prvýkrát kontinuálna prevodovka CVT Xtronic. Vyvinutá bola špeciálne pre Qashqai a Nissan tvrdí, že jej správanie sa bude veľmi približovať charakteru klasického automatu s hydrodynamickým meničom a pevnými prevodovými pomermi. Silnejší diesel bude tiež vybavený novým pohonom oboch náprav AllMode 4×4-i.
Verzie s pohonom predných kolies dostanú jednoduchšiu zadnú nápravu s torznou priečkou a modely 4×4 nezávislé zavesenie zadných kolies. Obe modifikácie však budú ťažiť z nového systému Chassis Control, ktorý kombinuje tri trakčné pomôcky – elektronickú uzávierku diferenciálu zlepšujúcu trakciu pri akcelerácii, aktívnu motorovú brzdu pri spomaľovaní v zákrutách a novú generáciu hill-holderu pôsobiaceho na všetky štyri kolesá. Vodič tiež môže voliť z dvoch nastavení účinku elektrického posilňovača riadenia.

Komfort jazdy zas zvýšia takzvané dvojpiestové tlmiče, ktoré sa doteraz objavili len v prémiovej značke Infiniti. Tieto tlmiče si vedia poradiť s väčším spektrom nerovností. A zaostávať nebude Qashqai ani v bezpečnostných technológiách. Tieto sú zhrnuté do takzvaného balíku Nissan Safety Schield. Obsahuje kontrolu únavy vodiča, čítačku dopravných značiek, aktívny tempomat ale aj varovanie pred kolíziou s aktívnym brzdením, sledovanie mŕtveho uhla v zrkadlách, varovanie pred nedobrovoľným opustením jazdného pruhu či aktívny parkovací asistent.
V Qashqai sa tiež predstavuje nová generácia rozhrania NissanConnect so 7-palcovým dotykovým TFT-displejom. Slúži potrebám zábavy, komunikácie, navigácie, či zobrazeniu kamier blízkeho okolia. Systém je samozrejme plne kompatibilný so smartfónmi. Ďalší 5-palcový displej nájdete na prístrojovom paneli, ktorý slúži napríklad prevádzkovým údajom palubného počítača, zobrazeniu dopravných značiek, navigačným piktogramom ale aj informáciám o pohone 4×4 vrátane rozdelenia krútiaceho momentu medzi nápravy.
Nový Nissan Qashqai bude, tak ako doteraz, schádzať z výrobných liniek závodu v britskom Sunderlande, kde Nissan produkuje aj nový Note, crossover Juke a elektromobil Leaf. Predaj odštartuje automobilka vo februári. So 7-miestnou verziou sa už nepočíta. Jej funkciu na seba preberá nový X-Trail.
Rozmery | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 379 |
Šírka (mm) | 1 800 |
Výška (mm) | 1 600 |
Rázvor náprav (mm) | – |
Objem kufra (l) | 439 |
Technické údaje | ||||
---|---|---|---|---|
Motor | 1,2 DIG-T | 1,6 DIG-T | 1,5 dCi | 1,6 dCi |
Zdvihový objem (ccm) | 1 198 | 1 618 | 1 461 | 1 598 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/8 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 85/4 500 | 110/- | 81/4 000 | 96/4 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 190/2 000 | 240/- | 280/1 750 | 320/1 750 |
Prevodovka | 6-manual | 6-manuál | 6-manual | 6-M/CVT |
Spotreba na 100 km (l) | 5,6 | 5,6 | 3,8 | 4,6 (4,9) |