Tórium je striebristý, mierne rádioaktívny kov s atómovou hmotnosťou 90. O jeho využitie sa už v päťdesiatych rokoch pokúšali viaceré mocnosti, ale len ako zdroj energie jadrových reaktorov. Najmä preto, že z tória je ťažšie vyrobiť nukleárnu zbraň ako z uránu a plutónia. A hoci boli tóriové reaktory skonštruované, k ich komerčnému využitiu nikdy nedošlo.
Myšlienku využiť tórium pre pohon automobilu oživil nielen Cadillac svojim konceptom World Thorium Fuel Concept z roku 2009, predstaveným na motorshow v Chicagu, ale v týchto dňoch aj americká spoločnosť Laser Power System. Tá tvrdí, že do dvoch rokov bude schopná postaviť funkčný prototyp tóriového motora. Je to len sen, alebo realita?
Teória znie priam rozprávkovo. Základom by bol kompaktný tóriový laser kombinujúci štiepnu reakciu, malý urýchľovač a laser. Ten by neimitoval svetlo, tak ako je to bežné pre klasické lasery, ale vytváral potrebné teplo na zahriatie vody. Vytvorená para by následne poháňala klasickú turbínu a tá roztáčala elektrický generátor. Vyrobenou elektrickou energiou by boli následne napájané trakčné elektromotory. A pohyb je na svete.
LPS tvrdí, že tóriový motor s výkonom 250 kW by mal hmotnosť okolo 230 kg a rozmery, ktoré by nebránili jeho montáži do väčšiny už v súčasnosti vyrábaných áut. Ako z ríše snov znejú údaje o „spotrebe paliva“. Jeden gram tória totiž obsahuje toľko energie ako 28 000 litrov benzínu. Podľa LPS by stačilo len osem gramov na sto rokov nepretržitej prevádzky vozidla. Auto s tóriovým motorom by ste teda nemuseli nikdy tankovať. Teda s výnimkou vody, potrebnej na výrobu pary. No aj tá by sa mohla kondenzovať a recyklovať.
Obrovskou výhodou technológie by bola aj jej čistota. Tóriový motor totiž nevytvára žiadne škodlivé emisie známe zo spaľovacích motorov. Za celú dobu prevádzky by vraj vyprodukoval len pár gramov CO2. Má však iný problém. Tórium je rádioaktívny prvok, síce neporovnateľne bezpečnejší ako urán, ale predsa. Laser Power systém však tvrdí, že tieniť toto žiarenie je možné. Stačí na to tenká vrstva hliníkovej fólie. Ako sa teda zdá, výhody prevažujú nad nevýhodami.
Aj zásoby tória sú vraj dostatočné. Navyše nie je drahé. Otázka znie, čo na to ropná loby, a najmä ekonomika postavená z veľkej časti na daňových príjmoch pochádzajúcich práve z konvenčných palív.