Súčasný Ford Ka vznikol zo spolupráce Fordu a Fiatu. Ka totiž používa platformu populárneho Fiatu 500 a naopak. Oba modely schádzajú zo spoločnej výrobnej linky v Poľsku, čo je jediné produkčné miesto pre Ka. Lenže Ka nie je ani zďaleka také úspešné ako jeho taliansky súrodenec. Ford ho preto nahradí novým rovnomenným modelom, ktorý bude výrazne odlišný ako doteraz. Jednak pôvodom a jednak druhom karosérie. Naznačuje to konceptom Ford Ka, ktorý sa predstaví na autosalóne v Brazílii.
Hoci nesie novinka prívlastok Concept, je zrejmé, že ide o prototyp prakticky sériového modelu, azda s výnimkou diódových svetiel, ktoré by boli pre túto triedu predsa len luxusom. Sám Ford priznáva, že nové Ka je globálnym modelom určeným nielen pre Južnú Ameriku, ale aj pre ostatné významné svetové trhy, Európu nevynímajúc. Tentoraz však novinka nevznikla v Európe, ale priamo v brazílskom vývojovom oddelení Fordu. Nič nové pod slnkom, podobný pôvod má aj globálny crossover Ford EcoSport.
Najväčšou novinkou Ka je nepochybne 5-dverová karoséria. S týmto riešením sa nemohla pochváliť prvá generácia z roku 1996 ani súčasné „káčko“, predstavené v roku 2008. To by mohlo zabezpečiť malému mestskému modelu, ktorého rozmery ostávajú zatiaľ tajomstvom, výrazne väčšie šance na úspech než v minulosti. O pôvode platformy nie je nič známe, rozhodne však bude nové Ka znamenať rozchod s Fiatom 500. Do úvahy tak pripadá skrátená platforma súčasnej Fiesty alebo lacnejšia upravená platforma brazílskej verzie Fordu Ka.
To, že to Ford s Ka ako globálnym modelom myslí vážne a že nemá byť len akýmsi juhoamerickým či indickým lowcostom, naznačuje jeho dizajn, najmä predná „astonovská“ maska, ktorá je typická pre jeho novú produkciou od Fiesty cez Focus až po nové Mondeo. Ale tiež výbavou, ktorá nie je pre modely tejto triedy vôbec typická. V koncepte Ford Ka sa predstavuje napríklad centrálna dokovacia stanica pre smartfóny či systém Sync. Ford tiež sľubuje priestranný interiér, dostatočne pohodlný pre piatich cestujúcich.
Podľa brazílskych médií bude nové Ka poháňať na litrový atmosférický 3-valec s výkonom 59 kW a väčší 4-valec s objemom 1,5 litra (79 kW) upravený aj na spaľovanie bioetanolu, ktorý je na tamojšom trhu veľmi populárny. V tomto prípade bude jeho výkon až 82 kW. Ak však Ka dorazí aj do Európy, môžeme sa tešiť na modernejšie turboagregáty EcoBoost, ktoré používa napríklad aj malá Fiesta. Kedy sa tak stane, nie je známe. V každom prípade výroba brazílskej verzie sa rozbehne už od polovice budúceho roka v továrni Camacari.
Ford sa s uvedením nového Ka na starom kontinente nebude určite ponáhľať. Hovoria to skúsenosti s uvádzaním nových modelov Fordu v Európe. Stále sem napríklad nedorazilo nové Mondeo (Fusion) ani v Brazílii vyvinutý Ford EcoSport, autá, ktoré sú už viac ako rok v ponuke v Južnej či Severnej Amerike. Na nové Ka sa tak môžeme tešiť najskôr za dva roky. Zatiaľ bude tento segment trhu obsluhovať Ford súčasným modelom zo spolupráce s Fiatom.