Tretia generácia nového Mini je na svete. Dostane techniku BMW

Na autosalóne v Tokiu, Los Angeles a súčasne na špeciálnom podujatí v Šanghaji odhalilo v pondelok Mini tretiu generáciu novodobého Cooperu. Preberá veľkú časť technológií BMW, ktoré sa v tejto triede ešte nikdy neobjavili.

20.11.2013 06:00
Mini-Cooper 2015 Foto:
Nové Mini bude o 98 mm dlhšie, o 44 mm širšie a o sedem vyššie. Predná maska je odteraz jednodielna. Predné svetlá môžu byť vybavené výlučne LED technológiou.
debata (2)

Na prvý pohľad sa akoby nič nezmenilo. Úcta k dizajnu viedla totiž k zachovaniu všetkých typických štylistických prvkov. No zdanie klame. Nové Mini je naozaj nové, a to od podlahy. Postavili ho na platforme UKL1, ktorú bude zdieľať celkovo 23 modelov. Nielen Mini, ale dokonca aj modely BMW s predným náhonom, ktoré využijú jeho verziu s predĺženým rázvorom. To však neznamená, že aj na Mini nepribudli nejaké tie milimetre k dobru.

Novinka s kódovým označením F56, vychádzajúca zo štúdie Mini Vision, ktorá sa predstavila na frankfurtskom autosalóne, je o 98 mm dlhšia (3 821 mm), o 44 širšia (1 727 mm) a o sedem milimetrov vyššia (1 437 mm). Rázvor narástol o 28 mm na konečných 2 495 a rozchod sa zväčšil vpredu o 42 a vzadu o 34 milimetrov.

Vzadu sú novinkou najväčšie svetlá, aké sa kedy... Foto: Mini
Mini-Cooper 2015 Vzadu sú novinkou najväčšie svetlá, aké sa kedy na Mini doteraz objavii.

Mini síce stále ostane predstaviteľom mestských vozidiel, no viac sa priblíži k tradičným modelom nižšej triedy. To znamená, že ponúkne aj viac miesta v interiéri. Kufor sa zväčšil o 51 litrov, čo nie je zanedbateľné, ak uvážime, že v predchádzajúcej generácii sa doň zmestilo len biednych 160. Celkovým objemom batožinového priestoru 211 litrov sa tak opäť približuje nižšej triede.

Dizajn v podstate kopíruje to, čo predznamenala štúdia Mini Vison, aj keď bez zvláštneho skeletu, ktorý pôvodne prerastal na povrch karosérie. Predná maska je teraz jednodielna a oválne svetlá o čosi väčšie. Mini bude prvým modelom svojej triedy, ktoré dostane v rámci príplatkov kompletne predné LED svetlá. Zozadu sú zmeny dramatickejšie a opäť sa týkajú svetiel. Sú totiž najväčšie, aké sa kedy na Mini objavili.

Výkonná verzia Cooper S má exteriérový športový... Foto: Mini
Mini-Cooper S 2015 Výkonná verzia Cooper S má exteriérový športový paket a centrálne vyvedené koncovky výfukov.

Verzii Cooper S nebude chýbať ani športový exteriérový paket vrátane zadného difúzora. Tradičná „plávajúca“ strecha bude na výber v kontrastnom bielom a čiernom vyhotovení. V ponuke lakov karosérie pribudne päť nových odtieňov.

Interiér je zásadne prepracovaný, aspoň čo sa týka rozmiestnenia prístrojov. Mini sa konečne zbaví kruhového centrálneho rýchlomera. Spolu s otáčkomerom sa presťahuje priamo na stĺpik riadenia. Na pôvodnom mieste ostane 8,8-palcový displej multimediálneho rozhrania, ktoré sa stará o navigáciu, audio, klimatizáciu, komunikáciu, projekciu parkovacej kamery a ďalšie funkcie, podobne ako pri systéme BMW iDrive. Kruhový prístroj bude tiež vybavený ledkovým podsvietením, umožňujúcim výber zo šiestich farieb svetla.

Hlavnou inováciou interiéru je premiestnenie... Foto: Mini
Mini-Cooper 2015 Hlavnou inováciou interiéru je premiestnenie rýchlomera pred vodiča. V kruhovom centrálnom prístroji ostal displej multimediálneho rozhrania a navigácie.

Pod kapotou sa odohrala doslova revolúcia. Po prvýkrát dostane Mini trojvalcové motory. A nie hocijaké. Vybavené budú priamym vstrekovaním paliva, časovaním ventilov Double Vanos a premenlivým zdvihom Valvetronic. K tomu všetkému pridáva Mini turbodúchadlo. Prvá verzia pre Mini Cooper dáva z objemu 1,5 litra 100 kW výkonu a 220 Nm krútiaceho momentu. To stačí na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy. Priemerná spotreba je len 4,5 litra na 100 km.

Už zo zdvihového objemu je jasné, že trojvalec bol odvodený z nového, väčšieho 4-valcového dvojlitrového agregátu. Ten sa dostane do verzie Cooper S. V porovnaní so starším motorom 1,6 Turbo, pôvodne vyvinutým v kooperácii s PSA, bude mať výkon zvýšený síce len o sedem kilowattov, no na malé Mini bude 141 kW až-až. A k tomu treba pripočítať 300 Nm krútiaceho momentu, čo je o 40 viac ako v minulosti.

Pod kapotou sa objaví preplňovaný trojvalec aj... Foto: Mini
Mini-Cooper 2015 Pod kapotou sa objaví preplňovaný trojvalec aj trojvalcový diesel.

Mini Cooper S bude s novým dvojlitrom poriadna raketa. Na stovku zrýchli za 6,7 sekundy a dosiahne maximálku 235 km/h. Priemerná spotreba je 5,7 litra benzínu. Podstatne úspornejšia bude nová 3-valcová dieselová verzia Cooper D. Z objemu 1,5 litra ponúkne 85 kW. Na rýchlosť 100 km/h zrýchli za 9,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 205 km/h. Pritom spotrebuje len 3,5 litra nafty.

Všetky motory sú štandardne spojené s novými 6-stupňovými manuálnymi prevodovkami a na želanie s automatom s rovnakým počtom prevodových stupňov či so športovým automatom s radením pomocou krídielok na volante. Po prvýkrát budú aj verzie s automatickými prevodovkami prepojené so stop-štart systémom, ktorý je odteraz štandardom. O šetrenie paliva sa však postará aj módna voľnobežka a balík úsporných opatrení Minimalism technology, ktorý je pendantom systému BMW EfficientDynamics.

V kufri pribudlo 51 litrov. Celkový objem... Foto: Mini
Mini-Cooper 2015 V kufri pribudlo 51 litrov. Celkový objem batožinového priestoru tak narástol na 211 litrov.

Okrem rekuperácie brzdnej energie, odpájania vodného čerpadla, ďalších pomocných jednotiek a pneumatík s nízkym trením obsahuje aj uzatvárateľné lamely chladiča, znižujúce odpor vzduchu. Modely s navigáciou dokážu zas vďaka znalosti profilu trasy spolupracovať s riadiacou jednotkou automatických prevodoviek, a tým zvyšovať účinnosť. Výsledkom je priemerné zníženie spotreby paliva nového Mini až o 30 % v porovnaní s predchádzajúcou generáciou.

Novinkou je aj nastavenie troch jazdných režimov – od základného MID cez Sport až po ekonomický mód Green, kde sa mení odozva plynu a pri rýchlostiach v rozmedzí 50 až 160 km/h aktivuje spomínaná voľnobežka pre maximálne využitie zotrvačnej energie vozidla. Ako prvé tiež Mini vo svojej triede prichádza s adaptívnymi tlmičmi Dynamic Damper Control so športovým alebo komfortným nastavením podvozku. Mimochodom, ten tiež ďaleko presahuje rámec svojej triedy. Má totiž nezávislé zavesenie všetkých kolies.

Mini je tiež prvým autom vo svojom segmente s... Foto: Mini
Mini-Cooper S 2015 Mini je tiež prvým autom vo svojom segmente s head-up displejom.

Zlepšenie jazdných vlastností vyplýva aj z väčšieho rozchodu kolies a väčšieho rázvoru náprav, ale aj odľahčenia niektorých podvozkových komponentov využitím vysokopevnostnej ocele. Trakciu zlepšuje elektronická uzávierka diferenciálu EDLC či systém DTC (Dynamic Traction Control) s riadeným sklzom kolies pri rozbehu na piesku alebo v snehu. Jednoducho, Mini nasadilo napriek malým rozmerom zbrane najväčšieho kalibru.

Rovnako je to s bezpečnostnými asistenčnými systémami, ktoré sa doteraz objavovali len vo vozidlách vyšších tried. Mini dostane napríklad farebný head-up displej zobrazujúci aj údaje navigácie či varovné signály výstražných systémov. Premiéru tu bude mať radarový tempomat (!), ale aj automatické kolízne brzdenie pri riziku zrážky s chodcom. Mini bude tiež prvým malým modelom s full-LED svetlami a zabudovanou SIM kartou pre automatické núdzové privolanie pomoci.

Po troch úvodných motorizáciách budú v budúcom roku nasledovať ďalšie. Okrem toho by sa mali postupom času predstaviť v Mini avizované 9-stupňové automatické prevodovky a dokonca úplne nové karosárske verzie. Pre trhy v USA by ma vzniknúť 5-dverový hatchback, pre Čínu dokonca sedan a tiež minivan.

Rozmery a objemy
Dĺžka (mm) 3 811
Šírka (mm) 1 727
Výška (mm) 1 437
Rázvor náprav (mm) 2 495
Objem kufra (l) 211
Technické údaje
Model Cooper Cooper S Cooper D
Motor 1,5 Turbo 2,0 Turbo 1,5 D
Počet valcov/ventilov 3/12 4/16 3/12
Max. výkon (kW/ot.) 100/4 500 141/4 700 85/4 000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 220 – 230/1 250 280 – 300/1 250 270/1 750
0 – 100 km/h (s) 7,9 6,8 9,2
Max. rýchlosť (km/h) 210 235 205
Spotreba na 100 km (l) 4,5 5,7 3,5
Mini Cooper  2014
Mini Cooper  2014
+27Mini Cooper  2014

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Články podľa značiek