Turbo od Hondy? Áno, prídu až tri preplňované motory

Najväčší nepriateľ turbomotorov, japonská Honda, kapitulovala. Už v blízkej budúcnosti budú jej sériové autá poháňať preplňované agregáty. Dokonca aj trojvalec.

21.11.2013 16:00
Honda 1,5 VTEC Turbo Foto:
Prvý z rodiny turbomotorov sa predstaví pod kapotou ostrého Civicu Type R. Z dvoch litrov ponúkne približne 280 koní.
debata (1)

Niežeby Honda nevedela, čo je to turbo, veď jej najslávnejšia éra pôsobenia v kolotoči F1 je spojená s preplňovanými motormi. Lenže v civilnej výrobe sa mu vyhýbala ako čert krížu. Jedinou výnimkou bola americká Acura RDX. Miesto turba stavila už pred rokmi na variabilné časovanie ventilov VTEC, ktoré neustále zdokonaľovala. Vrcholom bol atmosférický dvojlitrový motor pre legendárny roadster S2000, z ktorého dokázala vyžmýkať neuveriteľných 177 kW.

Lenže časy sa menia. Euro 6 klope na dvere a konkurenční zákazníci si pomaly zvykajú na intenzívny záťah preplňovaných motorov, ale aj ich hospodárnosť. Chápu to aj Japonci. Nedávno sa vývojom turbomotora pochválil dokonca aj Lexus. A Honda nechce ostať pozadu. Oficiálne oznámila, že už v blízkom čase príde s trojicou preplňovaných motorov VTEC Turbo, ktoré sa stanú súčasťou novej generácie úsporných agregátov Earth Dreams.

Za ním bude nasledovať menší motor 1,5 i-VTEC... Foto: Honda
Honda 1,5 VTEC Turbo Za ním bude nasledovať menší motor 1,5 i-VTEC Turbo a preplňovaný 3-valec s objemom jedného litra.

Najmenším z nich bude litrový trojvalec. Nad ním bude stáť štvorvalcový preplňovaný motor s objemom 1,5 litra a väčší dvojliter. Technické údaje sú zatiaľ tajomstvom až na dvojliter s výkonom približne 280 koní (205 kW), ktorý debutuje v novej Honde Civic Type R. Honda ho už intenzívne testuje na nemeckom Nürburgringu. Isté je, že motory využijú variabilné časovanie a zdvih ventilov i-VTEC (Variabla Valve Timing and Lift Electronic Control), priame vstrekovanie paliva a technológie Earth Dreams na zníženie spotreby. Najmä zníženie trenia.

Nejde pritom len nejaké regionálne snaženie Hondy, ako to urobila v prípade dieselových motorov pre Európu, ale celosvetovú stratégiu. Nové agregáty budú poháňať jej modely aj v USA či Ázii. Honda pritom sľubuje, že parametrami budú patriť na špičku svojich objemových tried. Určite sa ich dočkáme v bežných Civicoch, kde by mohol trojvalec nahradiť motor 1,4 i-VTEC a väčší 4-valec motor 1,8 i-VTEC. Dvojlitrové Turbo nepochybne poputuje pod kapotu Accordu a SUV CR-V.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Honda #turbo #motory Earth Dream
Články podľa značiek