Nová Honda Civic Tourer podrobne

Honda zverejnila technické údaje a fotogalériu nového Civicu Tourer. Veľkosťou kufra tromfne aj doterajšieho rekordéra segmentu – Škodu Octavia Combi. Na náš trh sa dostane začiatkom marca.

27.11.2013 06:00
Honda Civic Tourer 2014 Foto:
Civic Tourer je v porovnaní s hatchbackom dlhší o 235 mm. Celkovou dĺžkou 4 535 mm je však najkratším kombi vo svojej triede.
debata

Civic s karosériou kombi nie je vlastne veľkou novinkou. V jeho štyridsaťročnej kariére sa niekoľko praktických kombi už vyskytlo. Naposledy to bol európsky Civic Aerodec vyrábaný na prelome tisícročí. Ten sa však stratil s príchodom siedmej generácie tohto kompaktu. Sčasti ho zastúpili modely FR-V či Honda Stream.

Honda dnes však opäť vidí európsku príležitosť pre praktickú kombi verziu a jej zrod je podobný Aerodecu. Aj ten bol totiž vyvinutý v Európe a pre Európu. Vyrábal sa v britskom Swindone, teda presne tam, kde bude situovaná výroba nového Toureru. Navrhnúť kombi z priam „galaktickej“ deviatej generácie však bola skutočná výzva. Podarilo sa, „UFO“ dostalo kufor, a nie hocaký. Objemom sa mu podarilo prevalcovať aj doterajšieho rekordéra triedy – Škodu Octavia Combi.

Zadná, aerodynamicky riešená časť karosérie má... Foto: Honda
Honda Civic Tourer 2014 Zadná, aerodynamicky riešená časť karosérie má zníženú nakladaciu hranu na úroveň 565 mm. To je najnižšia hodnota v triede.

Civic Tourer sa predstavil v podobe konceptu už na jar v Ženeve a ani v sériovej podobe sa nevzdal svojich futuristických línií či „plávajúcej“ strechy. Tretie bočné okná nadväzujú plynulo do zatmavených zadných stĺpikov. V porovnaní s hatchbackom narástol Tourer do dĺžky o 235 mm. Celkovou dĺžkou 4 535 mm je však stále najkompaktnejším kombi v nižšej strednej triede. A zároveň najnižším (1 480 mm). To však neznamená menej miesta v kufri.

Po spodný okraj okien ponúka Civic Tourer rekordných 624 litrov, čo je o 14 viac v porovnaní s Octaviou Combi. Ako je to možné? Tajomstvo Civicu Tourer sa skrýva v nádrži umiestnenej pod prednými sedadlami. Práve tá uvoľnila miesto pre batožinu. Po sklopení zadných operadiel vzrastie objem až na 1 668 litrov. Tu však už Octavia drží Civic pevne v hrsti. V takomto usporiadaní má totiž 1 740 litrov, čo je o 72 viac. Lenže Civic Tourer má ešte jedno eso. Aj on zdedil zázračné zadné sedadlá Magic Seats, ktoré sa dajú nielen jednoducho sklápať do roviny, ale aj zdvíhať ich sedadlá, podobne ako v kine.

Interiér sa nezmenil. Zadní cestujúci však budú... Foto: Honda
Honda Civic Tourer 2014 Interiér sa nezmenil. Zadní cestujúci však budú mať o pár milimetrov väčšiu priestorovú rezervu nad hlavou.

Variabilita tohto japonského kombi je preto podstatne všestrannejšia. K tomu pridáva priestor pod podlahou kufra, kde sa ukladá kazeta s vyťahovacou roletkou v situáciách, keď by vám na svojom bežnom mieste viac zavadzala. Táto schránka má až 125 litrov, takže ju možno využiť aj pre ďalšiu príručnú batožinu. Prístup do kufra navyše uľahčuje znížená nakladacia hrana, a to až o 137 mm. Nachádza sa len 565 mm nad vozovkou, čo je najlepšia hodnota v triede.

Neutrpel ani priestor pre posádku. V šírke ramien majú vodič a spolujazdec k dispozícii 1 431 mm, zatiaľ čo vzdialenosť predných a zadných sedadiel je 795 milimetrov. Kombi k tomu pridáva väčšiu priestorovú rezervu nad hlavami zadných cestujúcich, keďže strecha sa v tejto oblasti klenie o čosi vyššie než pri bežnom Civicu.

Kufor má po spodný okraj okien rekordných 624... Foto: Honda
Honda Civic Tourer 2014 Kufor má po spodný okraj okien rekordných 624 litrov. To nedokáže ani Octavia. Tajomstvom je premiestnenie nádrže pod predné sedadlá.

Zvláštnosťou Civicu Tourer sú aj zadné adaptívne tlmiče. Honda tvrdí, že ide o prvý sériový automobil s takýmto riešením, samozrejme, ak vylúčime ostatné autá, ktoré majú adaptívne tlmiče na oboch nápravách. Nastavovať sa dajú v troch módoch – Comfort, Normal a Sport.

V závislosti od okamžitých podmienok alebo nastavenia sa v zlomku sekundy mení ich tuhosť. To by malo pomôcť Civicu zachovať bezchybné jazdné vlastnosti nezávisle od momentálneho zaťaženia. Nie je to zlý nápad, keďže sa musí uspokojiť s relatívne jednoduchou zadnou nápravou s torznou priečkou.

Tlmiče sú vybavené solenoidovým ventilom, ktorý reguluje prietok oleja tlmičom, a teda aj tlmiaci účinok. Riadiaca jednotka prepočítava pohyby karosérie na základe signálov z gyroskopického senzora. Využíva tiež informácie zo zbernice dát a na ich základe reguluje úroveň tlmenia na zadnej náprave. Tvrdosť tlmenia sa mení v závislosti od množstva prúdu privádzaného do jednotlivých tlmičov.

Sedadlá Magic Seats sa dajú nielen sklápať, ale... Foto: Honda
Honda Civic Tourer 2014 Sedadlá Magic Seats sa dajú nielen sklápať, ale aj vyklápať, podobne ako v kine. To zvyšuje variabilitu usporiadania interiéru.

Použitie adaptívnych tlmičov len vzadu znamená aj nižšiu cenu. Honda preto predpokladá, že bude tento systém dostupnejší pre väčší počet zákazníkov. Predná náprava ostáva verná konštrukcii McPherson, no i tu podstúpil Civic Tourer viacero úprav. Napríklad má odlišné nastavenie tlmičov a pružín, ale aj odlišné nastavenie posilňovača riadenia.

Ponuka motorov je v porovnaní s hatchbackom Civic zredukovaná na polovicu. Pod kapotou už nenájdete veľký diesel 2,2 i-DTEC ani najslabší benzínový motor 1,4 VTEC. Spolieha na stred ponuky – atmosférický benzínový 4-valec 1,8 i-VTEC (104 kW) a novučičký diesel 1,6 i-DTEC (88 kW) z novej generácie motorov Earth Dreams Technology. V porovnaní so starším naftovým motorom je novinka až o 47 kg ľahšia.

Za príplatok dostane Civic Tourer adaptívne... Foto: Honda
Honda Civic Tourer 2014 Za príplatok dostane Civic Tourer adaptívne zadné tlmiče, ktoré možno nastavovať v troch módoch – Normal, Sport a Comfort.

Motory sú štandardne spojené so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Pre benzínovú verziu je pripravená aj automatická prevodovka. Spotrebu paliva verzií s manuálom krotí stop-štart systém a systém Eco Assist motivujúci vodiča k úspornej jazde. Prevádzkové parametre sú prakticky totožné s hatchbackom. Spotreba benzínového motora je 6,2 a naftového len 3,8 litra paliva na 100 km. To je len o 0,2 litra viac v porovnaní s bežným Civicom.

Civic Tourer preberá z bežného Civicu celý rad bezpečnostných systémov. Od varovania pred čelnou zrážkou cez protikolízny systém s automatickým brzdením (do 30 km/h), radarový tempomat, automatické prepínanie diaľkových svetiel (nad 40 km/h) až po varovanie pred opustením jazdného pruhu či rozpoznávanie dopravných značiek.

Pod kapotou bude na výber z dvoch motorov.... Foto: Honda
Honda Civic Tourer 2014 Pod kapotou bude na výber z dvoch motorov. Benzínového 1,8 i-VTEC a nového dieselu 1,6 i-DTEC. Ten spotrebuje len 3,8 litra nafty na 100 km.

Záujemcovia o nové japonské kombi sa však ešte musia vyzbrojiť dávkou trpezlivosti. Na slovenský trh totiž dorazí až začiatkom marca.

Rozmery a objemy
Dĺžka (mm) 4 535
Šírka (mm) 1 770
Výška (mm) 1 480
Rázvor náprav (mm) 2 595
Objem kufra (l) 624 – 1 668
Objem palivovej nádrže (l) 50
Technické údaje: Civic Tourer
Motor 1,6 i-DTEC 1,8 i-VTEC 1,8 i-VTEC AT
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16
Max. výkon (kW/ot.) 88/4 000 104/6 500 104/6 500
Max. krút. moment (Nm/ot.) 300/2 000 174/4 300 174/4 300
0 – 100 km/h (s) 10,1 9,2 10,9
Max. rýchlosť (km/h) 195 210 205
Spotreba na 100 km (l) 3,8 6,2 6,5
Honda Civic Tourer 2014
Honda Civic Tourer 2014
+27Honda Civic Tourer 2014

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #kombi #Honda Civic Tourer #najväčší kufor
Články podľa značiek