Civic s karosériou kombi nie je vlastne veľkou novinkou. V jeho štyridsaťročnej kariére sa niekoľko praktických kombi už vyskytlo. Naposledy to bol európsky Civic Aerodec vyrábaný na prelome tisícročí. Ten sa však stratil s príchodom siedmej generácie tohto kompaktu. Sčasti ho zastúpili modely FR-V či Honda Stream.
Honda dnes však opäť vidí európsku príležitosť pre praktickú kombi verziu a jej zrod je podobný Aerodecu. Aj ten bol totiž vyvinutý v Európe a pre Európu. Vyrábal sa v britskom Swindone, teda presne tam, kde bude situovaná výroba nového Toureru. Navrhnúť kombi z priam „galaktickej“ deviatej generácie však bola skutočná výzva. Podarilo sa, „UFO“ dostalo kufor, a nie hocaký. Objemom sa mu podarilo prevalcovať aj doterajšieho rekordéra triedy – Škodu Octavia Combi.
Civic Tourer sa predstavil v podobe konceptu už na jar v Ženeve a ani v sériovej podobe sa nevzdal svojich futuristických línií či „plávajúcej“ strechy. Tretie bočné okná nadväzujú plynulo do zatmavených zadných stĺpikov. V porovnaní s hatchbackom narástol Tourer do dĺžky o 235 mm. Celkovou dĺžkou 4 535 mm je však stále najkompaktnejším kombi v nižšej strednej triede. A zároveň najnižším (1 480 mm). To však neznamená menej miesta v kufri.
Po spodný okraj okien ponúka Civic Tourer rekordných 624 litrov, čo je o 14 viac v porovnaní s Octaviou Combi. Ako je to možné? Tajomstvo Civicu Tourer sa skrýva v nádrži umiestnenej pod prednými sedadlami. Práve tá uvoľnila miesto pre batožinu. Po sklopení zadných operadiel vzrastie objem až na 1 668 litrov. Tu však už Octavia drží Civic pevne v hrsti. V takomto usporiadaní má totiž 1 740 litrov, čo je o 72 viac. Lenže Civic Tourer má ešte jedno eso. Aj on zdedil zázračné zadné sedadlá Magic Seats, ktoré sa dajú nielen jednoducho sklápať do roviny, ale aj zdvíhať ich sedadlá, podobne ako v kine.
Variabilita tohto japonského kombi je preto podstatne všestrannejšia. K tomu pridáva priestor pod podlahou kufra, kde sa ukladá kazeta s vyťahovacou roletkou v situáciách, keď by vám na svojom bežnom mieste viac zavadzala. Táto schránka má až 125 litrov, takže ju možno využiť aj pre ďalšiu príručnú batožinu. Prístup do kufra navyše uľahčuje znížená nakladacia hrana, a to až o 137 mm. Nachádza sa len 565 mm nad vozovkou, čo je najlepšia hodnota v triede.
Neutrpel ani priestor pre posádku. V šírke ramien majú vodič a spolujazdec k dispozícii 1 431 mm, zatiaľ čo vzdialenosť predných a zadných sedadiel je 795 milimetrov. Kombi k tomu pridáva väčšiu priestorovú rezervu nad hlavami zadných cestujúcich, keďže strecha sa v tejto oblasti klenie o čosi vyššie než pri bežnom Civicu.
Zvláštnosťou Civicu Tourer sú aj zadné adaptívne tlmiče. Honda tvrdí, že ide o prvý sériový automobil s takýmto riešením, samozrejme, ak vylúčime ostatné autá, ktoré majú adaptívne tlmiče na oboch nápravách. Nastavovať sa dajú v troch módoch – Comfort, Normal a Sport.
V závislosti od okamžitých podmienok alebo nastavenia sa v zlomku sekundy mení ich tuhosť. To by malo pomôcť Civicu zachovať bezchybné jazdné vlastnosti nezávisle od momentálneho zaťaženia. Nie je to zlý nápad, keďže sa musí uspokojiť s relatívne jednoduchou zadnou nápravou s torznou priečkou.
Tlmiče sú vybavené solenoidovým ventilom, ktorý reguluje prietok oleja tlmičom, a teda aj tlmiaci účinok. Riadiaca jednotka prepočítava pohyby karosérie na základe signálov z gyroskopického senzora. Využíva tiež informácie zo zbernice dát a na ich základe reguluje úroveň tlmenia na zadnej náprave. Tvrdosť tlmenia sa mení v závislosti od množstva prúdu privádzaného do jednotlivých tlmičov.
Použitie adaptívnych tlmičov len vzadu znamená aj nižšiu cenu. Honda preto predpokladá, že bude tento systém dostupnejší pre väčší počet zákazníkov. Predná náprava ostáva verná konštrukcii McPherson, no i tu podstúpil Civic Tourer viacero úprav. Napríklad má odlišné nastavenie tlmičov a pružín, ale aj odlišné nastavenie posilňovača riadenia.
Ponuka motorov je v porovnaní s hatchbackom Civic zredukovaná na polovicu. Pod kapotou už nenájdete veľký diesel 2,2 i-DTEC ani najslabší benzínový motor 1,4 VTEC. Spolieha na stred ponuky – atmosférický benzínový 4-valec 1,8 i-VTEC (104 kW) a novučičký diesel 1,6 i-DTEC (88 kW) z novej generácie motorov Earth Dreams Technology. V porovnaní so starším naftovým motorom je novinka až o 47 kg ľahšia.
Motory sú štandardne spojené so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Pre benzínovú verziu je pripravená aj automatická prevodovka. Spotrebu paliva verzií s manuálom krotí stop-štart systém a systém Eco Assist motivujúci vodiča k úspornej jazde. Prevádzkové parametre sú prakticky totožné s hatchbackom. Spotreba benzínového motora je 6,2 a naftového len 3,8 litra paliva na 100 km. To je len o 0,2 litra viac v porovnaní s bežným Civicom.
Civic Tourer preberá z bežného Civicu celý rad bezpečnostných systémov. Od varovania pred čelnou zrážkou cez protikolízny systém s automatickým brzdením (do 30 km/h), radarový tempomat, automatické prepínanie diaľkových svetiel (nad 40 km/h) až po varovanie pred opustením jazdného pruhu či rozpoznávanie dopravných značiek.
Záujemcovia o nové japonské kombi sa však ešte musia vyzbrojiť dávkou trpezlivosti. Na slovenský trh totiž dorazí až začiatkom marca.
Rozmery a objemy | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 535 |
Šírka (mm) | 1 770 |
Výška (mm) | 1 480 |
Rázvor náprav (mm) | 2 595 |
Objem kufra (l) | 624 – 1 668 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Technické údaje: Civic Tourer | |||
---|---|---|---|
Motor | 1,6 i-DTEC | 1,8 i-VTEC | 1,8 i-VTEC AT |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 88/4 000 | 104/6 500 | 104/6 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 300/2 000 | 174/4 300 | 174/4 300 |
0 – 100 km/h (s) | 10,1 | 9,2 | 10,9 |
Max. rýchlosť (km/h) | 195 | 210 | 205 |
Spotreba na 100 km (l) | 3,8 | 6,2 | 6,5 |