Euro NCAP: Z jedenástky zaváhali Mercedes Citan, BMW i3 aj ďalší

Najnovšia séria nárazových testov Euro NCAP nebola opäť bez problémov. Tak napríklad, trojhviezdičkový Mercedes-Benz Citan sa snažil zlepšiť povesť. Podaril sa, ale len o jednu hviezdičku. Na viac nemalo ani BMW i3, Ford EcoSport, Nissan Note či VW T5.

02.12.2013 12:00
debata
Mercedes-Benz Citan si v reparáte síce... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Citan Mercedes-Benz Citan si v reparáte síce polepšil, ale na päť hviezdičiek to stále nestačilo. Najväčšie problémy mu robí ochrana chodcov.

Celkovo sa na testoch zúčastnilo jedenásť modelov. Nie všetky boli nové. Mercedes sa totiž pokúsil o reparát Citanu a faceliftovaná dodávka Volkswagen T5 má už tiež čo-to za sebou. Prakticky bez problémov dosiahli na päťhviezdičkové hodnotenie Ford Tourneo Conect, Infiniti Q50, premiérové Maserati Ghibli, Mazda 3, hybridné Mitsubishi Outlander PHEV a novučičký Peugeot 308. I keď aj tu sa ukázali slabiny najmä v ochrane chodcov a nedostatočnom nasadení asistenčných systémov.

Ani elektromobil BMW i3 s kompozitnou... Foto: BMW
BMW i3 Ani elektromobil BMW i3 s kompozitnou karosériou práve nezažiaril. Pre chodcov predstavuje značné riziko.

Zaujímavejšie sú výsledky piatich štvorhviezdičkových modelov, dokazujúcich, že päť hviezd nie je ani zďaleka štandard. Najsledovanejším z „váhavcov“ bol nepochybne Mercedes-Benz Citan. Malá dodávka odvodená od Renaultu Kangoo spravila totiž na jar trojhviezdičkovým hodnotením stuttgartskej automobilke poriadnu hanbu. Mercedes sa zaviazal, že jeho bezpečnostné parametre zlepší. Citan tak podstúpil reparát. Podaril sa, ale len čiastočne.

Ford EcoSport síce exceloval v ochrane... Foto: Ford
Ford EcoSport Ford EcoSport síce exceloval v ochrane dospelých, kde získal jeden z najlepších výsledkov, no voči chodcom nie je práve ohľaduplný.

Citan absolvoval bezpečnostnú kúru. Mercedes zlepšil otváranie bočných airbagov a systém inštalácie detských sedačiek. Dostal tiež signalizáciu nezapnutých pásov spolujazdca a obmedzovač rýchlosti podľa noriem EuroNCAP. Ukázalo sa však, že palubná doska vykazuje stále medznú ochranu kolien predných cestujúcich a opierky medznú ochranu krčnej chrbtice. Tiež sa nepodarilo pri náraze na stĺp zamedziť vzniku medzery medzi dvermi a B-stĺpikom, hoci bola menšia ako pri minulom teste. Úpravy však nakoniec Citanu priniesli predsa len jednu hviezdičku navyše. Na päť to však stále nestačilo.

Nissan Note má problémy nielen s chodcami.... Foto: Nissan
Nissan Note Nissan Note má problémy nielen s chodcami. Vykazuje totiž len medznú ochranu stehien vodiča a krčnej chrbtice.

Zvedavosť sprevádzala aj test mníchovského elektromobilu BMW i3. Očakávaných päť hviezdičiek sa nekonalo. Napriek tomu, že i3 dosiahlo veľmi slušné hodnotenie ochrany dospelých a detí, doplatilo na klasické choroby väčšiny súčasných áut – slabú ochranu chodcov (55 %) a nedostatočné nasadenie asistenčných systémov. Pre chodcov je nebezpečná najmä hrana prednej kapoty, ktorá nezískala ani jeden bod, a tiež koniec kapoty v oblasti pod čelným sklom. Chýbajú aj pripomienkovače nezapnutých pásov vzadu a sériový obmedzovač rýchlosti. Je len za príplatok, no i tak nespĺňa požiadavky Euro NCAP.

VW T5 prepadol v ochrane chodcov. V tejto... Foto: Volkswagen
VW T5 VW T5 prepadol v ochrane chodcov. V tejto disciplíne získal len 32 %, čo je žalostne málo. Na rozdiel od ostatných má však už nejaký ten rôčik služby za sebou.

Na zlú ochranu chodcov a asistenčné systémy doplatil aj v Brazílii vyvíjaný crossover Ford EcoSport, ktorý inak v ochrane dospelých doslova exceloval. Je to zaujímavé, pretože druhý Ford v testoch, model Tourneo Connect, nemal so ziskom piatich hviezdičiek najmenšie problémy. Podobne na tom bol aj nový Nissan Note, no ten mal okrem chodcov a asistenčných pomocníkov problémy aj s medznou ochranou stehien vodiča a krčnej chrbtice. Úplne najhoršiu ochranu chodcov však preukázala faceliftovaná dodávka Volkswagen T5. V tejto triede je to čiastočne pochopiteľné, ale zisk 32 % je naozaj žalostne málo.

Výsledky testov EuroNCAP (december 2013)
Model Hodnotenie Dospelí Deti Chodci Asist. systémy
BMW i3 **** 86 % 81 % 57 % 55 %
Ford EcoSport **** 93 % 77 % 58 % 55 %
Ford Tourneo Connect ***** 94 % 85 % 62 % 70 %
Infiniti Q50 ***** 86 % 85 % 67 % 81 %
Maserati Ghibli ***** 95 % 79 % 74 % 81 %
Mazda 3 ***** 93 % 86 % 65 % 81 %
Mercedes Citan **** 79 % 81 % 56 % 70 %
Mitsubishi Outlander PHEV ***** 88 % 84 % 64 % 81 %
Nissan Note **** 86 % 82 % 58 % 70 %
Peugeot 308 ***** 92 % 79 % 64 % 81 %
Volkswagen T5 **** 79 % 74 % 32 % 57 %

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Euro NCAP #BMW i3 #Mercedes Citan #Ford EcoSport #VW TE #Nissan Note
Články podľa značiek