Celkovo sa na testoch zúčastnilo jedenásť modelov. Nie všetky boli nové. Mercedes sa totiž pokúsil o reparát Citanu a faceliftovaná dodávka Volkswagen T5 má už tiež čo-to za sebou. Prakticky bez problémov dosiahli na päťhviezdičkové hodnotenie Ford Tourneo Conect, Infiniti Q50, premiérové Maserati Ghibli, Mazda 3, hybridné Mitsubishi Outlander PHEV a novučičký Peugeot 308. I keď aj tu sa ukázali slabiny najmä v ochrane chodcov a nedostatočnom nasadení asistenčných systémov.
Zaujímavejšie sú výsledky piatich štvorhviezdičkových modelov, dokazujúcich, že päť hviezd nie je ani zďaleka štandard. Najsledovanejším z „váhavcov“ bol nepochybne Mercedes-Benz Citan. Malá dodávka odvodená od Renaultu Kangoo spravila totiž na jar trojhviezdičkovým hodnotením stuttgartskej automobilke poriadnu hanbu. Mercedes sa zaviazal, že jeho bezpečnostné parametre zlepší. Citan tak podstúpil reparát. Podaril sa, ale len čiastočne.
Citan absolvoval bezpečnostnú kúru. Mercedes zlepšil otváranie bočných airbagov a systém inštalácie detských sedačiek. Dostal tiež signalizáciu nezapnutých pásov spolujazdca a obmedzovač rýchlosti podľa noriem EuroNCAP. Ukázalo sa však, že palubná doska vykazuje stále medznú ochranu kolien predných cestujúcich a opierky medznú ochranu krčnej chrbtice. Tiež sa nepodarilo pri náraze na stĺp zamedziť vzniku medzery medzi dvermi a B-stĺpikom, hoci bola menšia ako pri minulom teste. Úpravy však nakoniec Citanu priniesli predsa len jednu hviezdičku navyše. Na päť to však stále nestačilo.
Zvedavosť sprevádzala aj test mníchovského elektromobilu BMW i3. Očakávaných päť hviezdičiek sa nekonalo. Napriek tomu, že i3 dosiahlo veľmi slušné hodnotenie ochrany dospelých a detí, doplatilo na klasické choroby väčšiny súčasných áut – slabú ochranu chodcov (55 %) a nedostatočné nasadenie asistenčných systémov. Pre chodcov je nebezpečná najmä hrana prednej kapoty, ktorá nezískala ani jeden bod, a tiež koniec kapoty v oblasti pod čelným sklom. Chýbajú aj pripomienkovače nezapnutých pásov vzadu a sériový obmedzovač rýchlosti. Je len za príplatok, no i tak nespĺňa požiadavky Euro NCAP.
Na zlú ochranu chodcov a asistenčné systémy doplatil aj v Brazílii vyvíjaný crossover Ford EcoSport, ktorý inak v ochrane dospelých doslova exceloval. Je to zaujímavé, pretože druhý Ford v testoch, model Tourneo Connect, nemal so ziskom piatich hviezdičiek najmenšie problémy. Podobne na tom bol aj nový Nissan Note, no ten mal okrem chodcov a asistenčných pomocníkov problémy aj s medznou ochranou stehien vodiča a krčnej chrbtice. Úplne najhoršiu ochranu chodcov však preukázala faceliftovaná dodávka Volkswagen T5. V tejto triede je to čiastočne pochopiteľné, ale zisk 32 % je naozaj žalostne málo.
Výsledky testov EuroNCAP (december 2013) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Model | Hodnotenie | Dospelí | Deti | Chodci | Asist. systémy |
BMW i3 | **** | 86 % | 81 % | 57 % | 55 % |
Ford EcoSport | **** | 93 % | 77 % | 58 % | 55 % |
Ford Tourneo Connect | ***** | 94 % | 85 % | 62 % | 70 % |
Infiniti Q50 | ***** | 86 % | 85 % | 67 % | 81 % |
Maserati Ghibli | ***** | 95 % | 79 % | 74 % | 81 % |
Mazda 3 | ***** | 93 % | 86 % | 65 % | 81 % |
Mercedes Citan | **** | 79 % | 81 % | 56 % | 70 % |
Mitsubishi Outlander PHEV | ***** | 88 % | 84 % | 64 % | 81 % |
Nissan Note | **** | 86 % | 82 % | 58 % | 70 % |
Peugeot 308 | ***** | 92 % | 79 % | 64 % | 81 % |
Volkswagen T5 | **** | 79 % | 74 % | 32 % | 57 % |