Aj BMW 5 Gran Turismo má za sebou facelift

Spolu s modelovým radom BMW 5, ktoré sa predstavilo na septembrovom autosalóne vo Frankfurte, prešlo modernizáciou aj luxusné kupé BMW 5 Gran Turismo. Dostalo silnejší 8-valec, diódové svetlá a nových elektronických pomocníkov.

12.12.2013 06:00
debata
Nové BMW 5 GT spoznáte podľa užších predných... Foto: BMW
BMW-5-Series Gran Turismo 2014 Nové BMW 5 GT spoznáte podľa užších predných svetiel a prepracovaného nárazníka. Smerové svetlá sa presťahovali z blatníkov do spätných zrkadiel.

Zvláštne kupé BMW 5 Gran Turismo, ktoré stojí medzi radmi 5 a 7, ale prináša aj niektoré vlastnosti SUV X6, vyvolalo pri svojom uvedení na trh roku 2009 množstvo kontroverzných reakcií. Zvlášť v oblasti dizajnu. Pôsobí totiž akoby ste položili kabínu SUV X6 na podvozok vlajkovej lode BMW 7. Jednoducho na kupé je GT príliš vysoké a na SUV zas akési nízke. Rokmi sa však zvláštne proporcie ujali a extravagantný koncept tohto „veľkého cestovateľa“ našiel svojich priaznivcov. I tak sa snažilo BMW pri prvom facelifte GT zatraktívniť práve dizajn.

Nový je aj tvar zadných svetiel s jemnejšou... Foto: BMW
BMW-5-Series Gran Turismo 2014 Nový je aj tvar zadných svetiel s jemnejšou grafikou. Navyše medzi nimi zmizla mohutná chrómová lišta.

Nové GT dostalo upravený predný nárazník, zväčšené sacie otvory a užšie svetlá, čím sa snaží pôsobiť širšie a nižšie. Bi-xenóny sú odteraz štandardom a navyše pribudli príplatkové celodiódové reflektory. Z predných blatníkov sa smerové svetlá presťahovali do spätných zrkadiel. Najviac zmien si však všimnete určite zozadu. Zadné svetlá sú úplne nové. Pôsobia štíhlejšie a navyše medzi nimi zmizla robustná chrómová lišta. Nájdete ju na spodnej hrane veka, čo opäť opticky tají spolu so zmenami na zadnom nárazníku nezvyčajne vysokú a mohutnú stavbu karosérie.

V interiéri pribudla najnovšia verzia rozhrania... Foto: BMW
BMW-5-Series Gran Turismo 2014 V interiéri pribudla najnovšia verzia rozhrania iDrive s touch padom na vrchnej časti kruhového ovládača a digitálny prístrojový panel.

Upravená a rozšírená konštrukcia veka dáva zadnej siluete nielen harmonickejší vzhľad, ale priniesla úžitok aj v podobe zväčšenia batožinového priestoru. A to až o 60 litrov. Súčasný objem je 500 litrov. Vďaka špecialite GT, ktorou sú posuvné zadné sedadlá (73 mm), však možno kufor zväčšiť na 650 litrov a postupným sklápaním operadiel delených v pomere 40:20:40 až na konečných 1 750. Ovládanie veka uľahčuje nová funkcia bezdotykového otvárania a zatvárania Comfort Access pomocou pohybu nohy pod nárazníkom. Aj naďalej má veko dvojitú kinematiku. Otvoriť teda možno celé veko aj zo zadným oknom, tak ako na liftbackoch, alebo len jeho zadnú časť.

Špecialitou zadných sedadiel je možnosť posuvu... Foto: BMW
BMW-5-Series Gran Turismo 2014 Špecialitou zadných sedadiel je možnosť posuvu v rozsahu 73 mm.

V interiéri sa udiali len retuše, no zato tu pribudlo niekoľko noviniek. K tým menším patrí väčšie množstvo a objem odkladacích schránok a držiakov na nápoje či chrómové lišty lemujúce displej rozhrania iDrive. Pred vodičom sa objavuje úplne nový prístrojový panel tvorený 10,25-palcovým TFT displejom s virtuálnymi analógovými prístrojmi. Kým v režime Comfort zobrazuje štyri klasické analógové prístroje, v režime EcoPro sa otáčkomer mení na ukazovateľ EfficientDynamics, vyhodnocujúci ekonomický štýl vašej jazdy. Po prepnutí do módu Sport sa okamžitá rýchlosť začne zobrazovať digitálne.

Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) 5 004
Šírka (mm) 1 901
Výška (mm) 1 559
Rázvor náprav (mm) 3 070
Objem batožin. priestoru (l) 500 – 1 750

Ďalšou novinkou je dotykový ovládač rozhrania iDrive, takzvaný Touch Controller. Povrch tohto kruhového ovládača tvorí touch pad, pomocou ktorého môžete surfovať po obrazovke, písať správy alebo zväčšovať či zmenšovať mierku navigácie. Zlepšili sa aj bezpečnostné systémy. Nočné videnie dokáže vďaka termo kamerám zvýrazniť na obrazovke ľudí a zvieratá a asistent pre jazdu v kolóne zas udržiavať vozidlo v bezpečnom odstupe. Nové funkcie má aj prednárazový systém. Asistent parkovania dokáže odteraz zaparkovať úplne sám bez toho, aby vodič ovládal pedále.

V batožinovom priestore pribudlo 60 litrov pre... Foto: BMW
BMW-5-Series Gran Turismo 2014 V batožinovom priestore pribudlo 60 litrov pre batožinu, ktoré sú najmä výsledkom novej konštrukcie veka. To je možné ovládať aj pohybom nohy pod nárazníkom.

Kým po inovácii BMW 5 sa pod kapotu dostala nová základná motorizácia 518d a na výber sú aj benzínové 4-valce, Gran Turismo sa spolieha výlučne na silnejšie agregáty. Výnimku tvorí len základná 4-valcová verzia 520d GT (135 kW), kombinovaná výlučne so zadným náhonom (pre BMW 520d aj xDrive). Ostatné motory majú 6 alebo 8 valcov. Ponuku dieselov dopĺňajú verzie 530d GT (190 kW) a 535d GT (230 kW). Benzínové motory tu nájdete len dva, no zato tie najvýkonnejšie. Základ tvorí 6-valec 535i (225 kW), nad ktorým stojí najväčšia novinka motorizácie – verzia 550i GT. Osemvalec 4,4 TwinPower Turbo zvýšil totiž svoj výkon z 300 až na 330 kW. To znamená šprint na stovku za rovných päť sekúnd.

Najväčšou novinkou pod kapotou je 8-valec... Foto: BMW
BMW-5-Series Gran Turismo 2014 Najväčšou novinkou pod kapotou je 8-valec verzie 550 GT s výkonom zvýšeným z 300 na 330 kW.

Všetky motory sú, samozrejme, preplňované a spojené štandardne s 8-stupňovými automatickými prevodovkami. Tie dostali novú funkciu „plachtenia“. Pri zložení nohy z plynu sa pri rýchlosti nad 50 km/h rozpája spojka, čo umožňuje naplno využiť zotrvačnú energiu vozidla. Samozrejme, spotrebu paliva redukuje aj komplexný balík úsporných opatrení EfficientDynamics vrátane stop-štart systému či rekuperácie brzdnej energie. Pre verzie 535i, 550i, 530d a 535d je pripravený pohon oboch náprav xDrive.

Optimalizovaný bol aj podvozok. Zmenilo sa horné uchytenie tlmičov a ich naladenie spolu s pružinami. BMW preto sľubuje na palube viac komfortu a nižší hluk. Štandardne je BMW 5 GT postavené na 19-palcových diskoch kolies a vybavené vzduchovým odpružením zadnej nápravy, ktorá udržuje konštantnú svetlú výšku podvozku nezávisle od zaťaženia. Za príplatok možno získať pneumatický podvozok. Revíziu podstúpilo aj riadenie, ktorého súčasťou je riadená zadná náprava, zmenšujúca polomer zatáčania. Systém Active Steering je za príplatok.

Technické údaje
Model 535i 550i 520d 530d 535d
Zdvihový objem (ccm) 2 979 4 395 1 995 2 993 2 993
Počet valcov/ventilov R6/24 V8/32 R4/16 R6/24 R6/24
Max. výkon (kW/ot.) 225/5 800 330/5 500 135/4 000 190/4 000 230/4 400
Max. krút. moment (Nm/ot.) 400/1 200 650/2 000 380/1 750 560/1 500 630/1 500
Prevodovka 8A 8A 8A 8A 8A
0–100 km/h/xDrive (s) 6,1/6,1 5,0/4,8 8,9/- 6,2/6,2 5,7/5,6
Max. rýchlosť/xDrive (km/h) 250/250 250/250 215/- 246/243 250/250
Spotreba na 100 km/xDrive (l) 8,2/8,5 9,2/9,6 5,5/- 5,8/6,2 5,9/6,4
BMW-5-Series Gran Turismo 2014
BMW-5-Series Gran Turismo 2014
+26BMW-5-Series Gran Turismo 2014

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #facelift #modernizácia #BMW 5 Gran Turismo #BMW 5 GT #550i V8
Články podľa značiek