Ekotrans Petrovič: Ruské "géčko" nič nezastaví

Myslíte si, že ruský automobilový priemysel je len AutoVaz, ZIL či montáž vozidiel zahraničných značiek? Omyl. V Rusku vznikajú aj iné autá. Napríklad extrémny off-road Petrovič, vyrábaný v Európe neznámou značkou Ekotrans.

15.12.2013 07:00
Ekotrans Petrovič Foto:
Verzia s troma nápravami odvezie šesť ľudí a tonu nákladu.
debata (9)

Ekotrans je malá automobilka z Ťumenu, ležiaceho kdesi medzi Jekaterinburgom a Omskom. No rozhodne nejde o bezvýznamnú garážovú firmu, kde si niekto plní svoje detské sny. Za Uralom má slušné renomé, keďže produkuje autá schopné prežiť tvrdú sibírsku zimu aj obdobie, keď sa po odmäku zmení pôvodne zamrznutá krajina na močiare, bahenné pláne a vodné toky rozšíria svoje korytá.

Spoločnosť založil Pavel Mitrofanov, ktorý tvrdí, že v jeho dielňach vládne rovnaký poriadok a systém ako v západoeurópskych výrobných závodoch. Z montáže vychádzajú extrémne terénne vozidlá Ekotrans Petrovič, pomenované po otcovi zakladateľa firmy. A len tak hocičoho sa nezľaknú. Petrovič sa vyrába vo verzii 4×4, ale aj ako trojnápravový off-road určený do skutočne náročných podmienok.

Vďaka plavákom medzi nápravami sa Petrovič... Foto: Ekotrans
Ekotrans Petrovič Vďaka plavákom medzi nápravami sa Petrovič nebojí ani vody. Pri plavbe dosiahne rýchlosť 7 km/h.

Kratšia verzia má na dĺžku 4,8 metra, čo nie je žiaden extrém, zato šírka 2,5 metra a rázvor náprav s hodnotou tri metre veštia, že to predsa len nebude len taký obyčajný off-road. To potvrdzuje aj extrémna svetlá výška 55 centimetrov, vďaka ktorej dokáže prekonávať prakticky akýkoľvek terén. V tom pomáha Petrovičovi aj pohon 4×4, nezávislé zavesenie všetkých kolies a špeciálne nízkotlakové pneumatiky Arktiktrans s rozmermi 1 300 × 700/21.

Centrálny plniaci systém s kompresorom umožňuje meniť tlak, a teda aj priľnavosť pneumatík podľa okamžitej potreby. Piesok, ľad, sneh, bahno, to všetko zvláda Petrovič bez zaváhania. Ale pozor, je tu ešte jeden veľký bonus. Plaváky umiestnené medzi nápravami znamenajú, že Petrovič je dokonca obojživelník. Vie teda plávať. Kým na asfalte dosahuje 50 km/h, vo vode sa dokáže pohybovať rýchlosťou 7 km/h.

Interiér je zariadený skromne, no v tuhých... Foto: Ekotrans
Ekotrans Petrovič Interiér je zariadený skromne, no v tuhých zimách sa možno spoľahnúť aspoň na nezávislé vykurovanie kabíny a dokonca aj nákladného priestoru.

Pýtate sa prečo je Petrovič taký pomalý? Poháňa ho totiž veľmi skromný motor. Vystačiť musí so štvorvalcom VAZ z Lady Niva s výkonom len 58,5 kW. O ostatné sa musia postarať redukčné prevody. Výhodou tejto motorizácie je však fakt, že takýto motor vám v Rusku, zvlášť v opustených sibírskych oblastiach, opravia v každej dedine. Napokon svoju „nezávislosť“ demonštruje aj dvojicou 100-litrových nádrží.

Väčší model s troma nápravami, náhonom 6×6 a hmotnosťou 3,5 tony by však už s malým benzínovým motorčekom z Nivy nevystačil. Preto dostal o čosi výkonnejšiu jednotku – konkrétne dvojlitorvý diesel od Fiatu s výkonom 66 kW. Kým Petrovič 4×4 odvezie spolu so 6-člennou posádkou 800 kg nákladu, užitočná nosnosť verzie 6×6 je až rovná tona. Tomu zodpovedá aj spotreba. Na ceste si Petrovič 4×4 vypýta 15 litrov paliva, no v teréne je to až 25.

Ekotrans Petrovič Foto: Ekotrans
Ekotrans Petrovič Ekotrans Petrovič

Posádka má na palube slušný komfort. Aspoň ten tepelný. V tuhých zimách sa môže spoľahnúť napríklad na nezávislé kúrenie. To dokáže vyhrievať dokonca aj nákladný priestor. Priplatiť si môžete aj za väčšiu zásobu paliva, prídavný ochranný rám či pátracie svetlomety. V prípade núdze sa dajú sedadlá zložiť do lôžkovej polohy.

Firma Ekotrans sa snaží preniknúť so svojimi výrobkami aj mimo Ruska. Objednať si ich môžete cez čínsky portál Alibaba. Podľa verzie a úrovne vybavenia sa ceny pohybujú od 80 000 do 170 000 dolárov (58 000 – 124 000 eur).

Ekotrans Petrovič
Ekotrans Petrovič
+10Ekotrans Petrovič

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #4x4 #6x6 #Petrovič #Ekotrans #ruský automobilový výrobca
Články podľa značiek